Pagina 1 van 1
Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 22:08
door Erik
Ik dacht dus: laat ik mijn onsteking eens bekijken van mijn andere brommer (nieuwe type, komt uit 2005 dus electr. onsteking). Dus ik haal die carter open en zie tot mijn verbazing dat ik een contactpunt onsteking heb. Ik haal het vliegwiel er af en kom tot de conclusie dat de vorige eigenaar een andere onsteking erop heeft gezet. (zal zo foto laten zien). maar de zelfde bobine heeft gehouden(voor die electr onsteking). Mijn tomos start heel slecht en op het begin moet je hele tijd gas geven en dan weer niet om hem te laten lopen. en als hij loopt valt hij gelijk uit als je stopt.
Mijn vraag: HOE kan dit want een bobine van een electr onsteking kan toch niet op kontaktpunten. terwijl hij wel loopt. Ook heb ik probleem met dolgedraaide boutjes die het vliegwiel vastzetten.
edit: volgens mij mist er zelfs iets op deze onsteking maarja. hier is ie:

Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 22:29
door TomosTuningWassenaar
een ding weet ik zeker en dat is dat het geen kontakt punten ontsteking is. het is een of andere nieuwe type ontsteking, ook elektrisch dus. dat hij slecht start licht waarschijnlijk gewoon aan een slechte afstelling.
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 22:34
door Erik
ik weet wel zeker dat het niet aan slechte afstelling ligt, ik heb alles geprobeert:
-krukaskeering vervangen
-carb gereinigd + sproeier goed
-bougie kleur getjecked
-andere bougie
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 22:38
door RB
dat is gewoon het oudere type elektrische onsteking. Heb je al een ander bougiekabeltje en dop geprobeert? Goede bougie?
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 22:43
door Erik
ik heb geen ander bougiekabeltje geprobeert (kan ik ook mijn oudere type bougie kabel er op uit proberen), maar als ik zo in dat hoesje dat om de bougie heen gaat kijk, dan ziet het er heel schoon uit.
Nog iemand trouwens tips over dat losmaken van die boutjes? want dit is al de 3e keer dat ik tegen een onsteking aanloop met dolgedraaide bouten omdat ze te vast zaten.
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 22:54
door RB
een slagschroevendraaier halen
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 26 jun 2008 23:06
door Erik
ik heb even gegoogled alleen die dingen zijn niet goedkoop

even nog een paar vragen:
1-nog andere iedeen om dolgedraaide grondplaat onst schroeven los te krijgen?
2-Kan ik oud type bobine op electr onsteking aansluiten? en kijken of hij het dan wel doet
3-Een vliegwiel duw je toch gewoon terug, en met de moer draai je hem vast? (omdat je hem daarna weer zo makkelijk eraf kan trekken)
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 27 jun 2008 00:49
door PimW
krukaskeering vervangen
Niet lullig bedoelt maar er zijn twee krukas keerringen en omdat jij de ontsteking nog nooit bekeken hebt lijkt het mij wijs die achter de ontsteking ook nog even te vervangen.
Die schroefjes in de grondplaat kun je miss beeetpakken met een grip- of waterpomptang en zo losdraaien.
Ik zou de bobine gewoon laten zitten, kijk maar even die keerring na nog.
Een vliegwiel monteer je door hem op de kruktap te duwen. Je moet dan wel goed opletten dat het spietje in de spiebaan valt (pikkie op de kruk in t gleufje in t vliegwiel

). Daarna moer erop en goed vastdraaien. Je ziet dat je kruktap conisch is dus zo klemt je vliegwiel vast.
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 27 jun 2008 10:14
door Erik
okee bedankt, ik wist niet zeker of die keering achter de onsteking nou wat uitmaakte.
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 27 jun 2008 12:19
door lolo
ja dat maakt zeker uit. gewoon ff nieuwe erop zetten en opnieuw proberen.
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 29 jun 2008 12:15
door Iaccaloco
ik heb even gegoogled alleen die dingen zijn niet goedkoop

Onzin.....!
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 29 jun 2008 13:51
door Erik
Ik weet niet precies hoe zo'n slagschroevendraaier werkt maar dat ding lijkt me niet echt iets om vastgeroeste/dolgedraaide schroeven mee los te halen
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 29 jun 2008 14:03
door poekelen
juist wel

vooral bij brommers / auto's het een must om zo'n ding te hebben.
Voor het lossen van vastzittende schroeven kan vaak succesvol gebruik gemaakt worden van een slagschroevendraaier, zie figuur 2. Het principe is gelijk aan dat van een slagmoersleutel: door middel van een pulserende slag wordt getracht de schroef te lossen. Alleen wordt hier geen gebruik gemaakt van perslucht, maar van de slagkracht van een hamer. De voorkant van een slagschroevendraaier is voorzien van een opname mogelijkheid waar een speciaal slagbitje (soms via een slagdop) in geplaatst kan worden. Door de schroevendraaier op de schroef te plaatsen en met een hamer op de achterkant van de slagschroevendraaier te slaan, wordt de slagkracht van de hamer omgezet in een draaiende beweging van het bitje en "schrikt" de schroef in vele gevallen los. Met name bij klassieke motorfietsen waar veel kruiskop schroeven zijn toegepast kan de slagschroevendraaier uitkomst bieden in moeilijke sleuteltijden. Maar ook bij onze eigen luchtgekoelde Volkswagens waar veel koelbeplating is bevestigd met M6 sleufschroeven die altijd blijken vast te zitten, is een slagmoersleutel een erg handig stuk gereedschap.
Re: Vreemde onsteking..!
Geplaatst: 29 jun 2008 15:18
door Ingmar.
moet je bij die ontseking geen cdi unit gebruiken dacht het wel
