• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Thomazzi's scooter doet leip

Heb je nog andere gemotoriseerde voertuigen? Show ze hier!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 08 aug 2008 12:54

  • Welke model scooter heb je?
    Het is een Benelli 491 ST
    Uit welk jaar komt de scooter ?
    Me moeder heeft de scooter in 2002 gekocht en stond al geruime tijd in de showroom.
    Ik denk dus rond de 2001
    Is het een snor of een brommer?
    Snorscooter
    Wanneer ontstond het probleem?
    Ongeveer 4 weken geleden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je scooter?
    Nee, helemaal niks


    Wat is het probleem?

Dat is het volgende:

Heren/Dames.

Ik heb al geruime tijd problemen met mijn scooter, en wil hier graag zsm vanaf.
Ten eerste rijd die scooter nog maar 30-35 terwijl ie een paar nog geen eens een maand geleden ruim 45 boekte.

Ook ratelt de scooter als ie op z'n top is, dit is rond de 35 km/u.
Dit komt bij de uitlaat vandaan, alleen zit ik met 1 probleem:

De uitlaat krijg ik er helaas niet vanaf omdat de boutjes beschadigd zijn, er zitten imbusbouten in en deze zijn dolgedraaid en verroes en willen er niet onder vandaan.

Ik wil in dit topic geen geblaat over hoe slecht en kut scooters wel niet zijn, want dat weet ik al :')

Alvast bedankt,
Thomas

pssssst.. ik heb die ding er ook maar bij geplakt, en aangepast :')
lijkt me dus wel handig :wink:
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog


Gebruikersavatar
cross-tomos
Vaste forummer
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:16
Locatie: Hoogwoud (NH)
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor cross-tomos » 08 aug 2008 15:16

had ik ook dat de imbus van de uitlaat.
op het imbusje heb ik een bouwtje gelast.
en nartuurlijk daarna weer nieuwe imbussen in gedraaid.
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 08 aug 2008 15:41

En iedereen kan ook lassen. Ik had in mijn doorgedraaide imbus bout een gleufje gezaagt zodat ik er met een platte schroevendraaier in kon en zo kreeg ik hem los. Wat het probleem is van je scooter weet ik niet :wink:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 08 aug 2008 16:02

De bouten zitten muurvast, ik ga maar 's met de slijptol aan de slag kijken of dat iets helpt...
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 08 aug 2008 18:31

smeer de boel goed in met wd40 (heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel). laat dat een uurtje intrekken en kijk of je ze met een griptang eruitkrijgt. en anders wordt het uitboren en nieuw schroefdraad tappen.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 08 aug 2008 19:03

Ik heb verder geen verstand van scooter meuk, maar trek es je carter open? Kijk of je snaar verselten is en of alles een beetje op zn plekkie zit en vast zit :mrgreen:

En als je de uitlaat eraf krijgt de cilinder eraf trekken en kijken of die geen beschadigingen heeft en wat de staat van de veren/zuiger is.
Omhoog

bart15
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 mar 2006 13:31
  • Citeer

Berichtdoor bart15 » 08 aug 2008 19:10

Je hebt ook van die IMAL spray, ook wel bekend als Ik Maak Alles Los.
ja mensen ff lachen :lol:

maar dit werkt echt zo goed he, op de zaak gebruiken wij dit altijd voor doorgeroeste en versleten bouten.
Dus ff een gleufje erin zagen, dan goed sprayen om de bouten heen ff een nachtje laten intrekken en draaien maar.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 08 aug 2008 19:14

En anders pak je je inbus, zet hem in die bout en last em vast :mrgreen:

Draaaaaaaaien maar!
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 08 aug 2008 19:25

Kop van die inbus eraf draaien; spanning is van de bout, en je draait hem met een waterpomp tang er zo af ;)

geluid is misschien een kutscooterpakking anders zuigerveren misschien?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 08 aug 2008 22:43

Morgen middag trek ik dat klere ding 's open, ik heb al ontdekt (na veel gespeur :') ) dat dat kut geluid bij de uitlaat vandaan komt, als die er onder weg is maar gelijk even in de fik steken.

Jullie horen meer, voor mensen die tips hebben mogen een reactie geven :P
En anders pak je je inbus, zet hem in die bout en last em vast :mrgreen:

Draaaaaaaaien maar!
Lasapparaat is overleden... :roll:
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 13 aug 2008 09:58

Gisteren bezig geweest met mijn stofzuiger en heb al mijn kracht moeten gebruiken om 1 miezerig kut boutje los te halen, met als gevolg dat deze brak.

De kop van de bout die heb ik op de grond liggen en de rest zit nog in de cilinder en de tapeinden, er zit nog een bout muurvast en die zal ik vanmiddag met veel geweld eraf krijgen want ik ben nu echt strontchagrijnig van dat ding geworden.

Iemand nog tips hoe ik de rest van die bout (het schroefdraad dus) eraf krijg zonder dat ik veel meer ga slopen, en hoe ik die andere eraf kan krijgen?
Wij hebben helaas geen lasapparaat maar heb al wel een volle bus Brunox (een soort siloconespray, maar wel beter als WD40.) moeten gebruiken, maargoed

De uitlaat zit nu nog vast, maar heb nu al wel valse lucht ontdekt bij de uitlaatbocht, gaat morgen leuk worden als ik weer met de scooter opweg ga, lekker langzaam :|
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 13 aug 2008 12:51

Draai er een linkse tap in
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 15 aug 2008 10:16

IK heb woensdag-middag de scooter maar naar de plaatselijke bromboer gebracht en 'm daar laten repareren, ik kon om gister ochtend weer ophalen en dit grapje heeft mij 40 euro gekost, alleen maar de oude bouten eruit, nieuwe tap en bouten erin.

Naja, boeit me eigenlijk ook niet maargoed, ik heb mijn vervoersmiddel weer.
Ik ben gister middag ook bezig geweest met de uitlaat, alleen heeft 1 of andere achterlijke mafkees er een katalysator ingedrukt waardoor het ontkolen zeer moeizaam gaat, er zitten zoals jullie wellicht weten kamers in een (katalysator) uitlaat, daar zit nog allemaal prut in.
Ik heb op een scooterforum een totrial gevonden waarin staat hoe je met HG Gootsteenontstopper je uitlaat makkelijk kan ontkolen, ben gister middag 1.5 uur bezig geweest en ben nu nog maar op de helft.

Er kwam een prut uit, niet te geloven!
Er stond ook in na het ontkolen dat ik de uitlaat goed moest naspoelen met water, water dat dus kleurloos is.
Alle 3.5 liters kwam er uit in de kleuren bruin tot zwart.

Vanmiddag weer verder, maar de prestaties zijn er niet veel beter op geworden, hij knijpt 'm nog steeds op de 40 en ratelt nog steeds.

Kut scooters ook altijd o|O

Zijn jullie weer even op de hoogte.
Thomas
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 15 aug 2008 10:19

Waarom heb je dan ook een scooter?
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 15 aug 2008 12:06

1. Mijn tomos ligt in een hele hoop kleine stukjes, geen motivatie meer voor om in elkaar te zetten.
2. Ik zit toch echt liever op die scooter waar ik zo nu en dan 40 mee boek, dan dat ik vet veel moeite moet gaan zetten op mijn fietsje...
3. Deze scooter brengt mij overal heen waar ik wil, ik heb in 10.000km nog geen enkel probleem gehad waardoor ik echt stil kwam te staan langs de weg en mocht gaan lopen, dit had ik meerdere malen met de Tomos.

Wanneer ik deze scooter klaar heb (Nieuwe banden, caberateur, cilinder) zet ik 'm wellicht op de verkoop.
Daarna, als ik genoeg motovatie en zin heb (het geld ligt 't 'm niet aan) zal ik even omkijken naar die tomos van mij en daar eens mee aan de slag gaan, maargoed.
Met een Tomos heb ik al zoveel problemen gehad, dat ik daar gewoon beu van wordt, elke 1000km mag er wel weer iets vervangen aan worden, of begint ie leip te doen waardoor ik de fiets mag pakken.

Nee, daar heb ik geen zin in, daarom pak ik ook liever de scooter.
Niet dat ik scooters geweldig vindt, nee, ik vindt het echt klote dingen, vooral die van mij klinkt als een stofzuiger en moet op het passagier zitje zitten zodat ik toch nog genoeg beenruimte heb...
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 22 aug 2008 12:54

Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest om mijn scooter normaal te laten lopen, maar tevergeefs.
Ik ben nu in totaal 5 uur lang bezig geweest om de cilinder + uitlaat schoon te maken, de cilinder is nu redelijk schoon, alleen de uitlaat zit nog een hele hoop troep in.

Laatst ben ik even naar de plaatselijke bromboer geweest en de uitlaat meegenomen, en die kerel heeft mij verteld dat de katalysator (welke mafkees verzindt het überhaupt om een katalysator in een 2 takt scooter/uitlaat te proppen) overleden is, dat wordt dus een nieuwe uitlaat en dat verklaard sowieso waarom de scooter begon te ratelen bij 35 kilometer, of hoger.

Dus, wat ik morgen ga doen is:

Naar Luythink tweewielers gaan, en daar haal ik het volgende op:

Nieuwe cilinder, (74,95)
Nieuwe, standaard snelle uitlaat. (89,95)
Bougie. (2.50)
Luchtfilter. (5.95)
Grotere caberateur (79.95 :shock: )


Dat is een aardig lijstje dus, gelijk een hele week werk naar de klote...

Hopelijk ben ik eindelijk van het langdurige gezeur af en kan ik weer 10.000 km verder boeken zonder problemen.

Jullie zijn weer even op de hoogte,

Thomas
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 22 aug 2008 19:14

Even een dubbelpostje, maargoed.

Nu is er een soort van update, ben even wezen zoeken naar uitlaten, en kwam deze tegen.
Deze kost op internet rond de 100euro, dus ik verwacht dat deze bij de bromboer rond de 125 euro zal kosten.

Deze uitlaat haal ik dus morgen op, monteer 'm gelijk en zal gelijk aan de gang met afstellen.

http://www.scootparts.nl/epages/Scootpa ... ts/31635PC
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 04 sep 2008 21:08

Na 2 weken niks meer van mij laten horen, hier een soort van updeetje.

Ik heb de uitlaat opgehaald, na veel moeite (slijpen, aanpassen etc.) gemonteerd en rijdt nu een krappe 60.

Van het weekend ook de achterband vervangen omdat hier 2 spijkers met een lengte van +/- 1 cm in zaten.
Bandje heb ik weg ge flikkert en het nieuwe bandje zit er onder, hoe?

Een stuk metalen sier strip gepakt, die op de band/velg gelegt (op het stuk waar deze vast geklemt zit) en er toen met de auto over heen gereden, het was precisie werk en na een kwartier was deze band er gelukkig vanaf.

Opgelost dus.

Maar alsnog heb ik een raar idee dat als ik bij een bepaald aantal toeren zit (rond de 40km/u) dat ik dan nog steeds geratel hoor in de richting van de uitlaat/cilinder.
Het kan naar mijn idee geen kwaad, dus ik negeer het wel gewoon.

Voor als jullie een idee willen hebben op wat voor scooter ik nu rijd, klik dan op deze pagina

Wat er nog moet gebeuren:
2 nieuwe halogeen lampen erin.
grootlicht fixen.
wit achterlicht glaasje.
cilinder uitvijlen.
nieuwe caberateur
nieuwe voorband
zijstandaard
digitale km-teller.

Ik ben nu ook weer volop aan het werk, dus de centjes komen eraan en zal de scooter gelijk eens opfrissen.

Overmorgen komen er nieuwe foto's aan, en waarschijnlijk ook een filmpje hoe deze nu optrekt :)
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 04 sep 2008 21:22

Wat er nog moet gebeuren:
2 nieuwe halogeen lampen erin.
grootlicht fixen.
wit achterlicht glaasje.
cilinder uitvijlen.
nieuwe caberateur
nieuwe voorband
zijstandaard
digitale km-teller.
Pas je op dat je hem niet ovaal vijlt? Dan schijnt je zuiger niet meer goed af te sluiten op de cilinderwand en kun je te maken krijgen met drukverlies.
Dan rijd dat baggerhok van je nog niet.

Ik hoorde trouwens dat vierkante cilinders helemaal in raken een dezer dagen!! :o
Omhoog

Puchpiraat
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2007 20:45
Locatie: Almere
Contacteer:
Contacteer Puchpiraat
Website
  • Citeer

Berichtdoor Puchpiraat » 09 sep 2008 11:31

Heb je niet gewoon speling op je big end? Dat ie daardoor begint te ratelen? (ik denk gewoon maar even hard op met je mee) aangezien je cilinder vervangen heb, en ik neem aan je zuiger dus ook, kan je dat alvast uitsluiten net als je de uitlaat (heb je die trouwens ontgrensd?)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Andere voertuigen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.