Berichtdoor henk kasten » 08 okt 2008 22:02
tja, het verbreden van de uitlaatpoort heeft niet direct extreme gevolgen voor het koppel onderin, echter theoretisch zou het een negatief effect moeten hebben. Het gladder maken van de poort is inderdaad een goed idee, met name om koolaanslag tegen te gaan.
Over de spoelpoorten, een goede aansluiting van de spoelers in het carter naar de spoelers in de cilinder is natuurlijk belangrijk om te zorgen voor een goede doorstroming en om wervelingen tegen te gaan.
Er zijn meerdere bromfietsmerken waarbij de spoelpoorten niet volledig openen, b.v. kreidler en puch. Wat de reden hiervan was weet ik niet precies meer, echter de originele timing van de spoelpoorten is afgestemd op lage toeren, daar spoelt die optimaal, wanneer je dus de cilinder op gaat hogen, d.m.v. een ophoogplaat, zullen de spoelpoorten beter spoelen op hogere toeren, omdat ze langer open staan, echter bij lage toeren zullen ze te lang openstaan en zul je koppel onderin verliezen. Daarnaast zal de uitlaatpoort dan ook omhoog gaan met hetzelfde effect. Bijkomend effect is ook dat de compressieverhouding omlaag zal gaan, wanneer je de bovenkant van de cilinder niet afdraait.
Ik heb zelf een tijdje gereden met een originele 50cc tomos membraan cilinder, welke ik 2mm opgehoogt had, daarnaast had ik de uitlaatpoort 2mm omlaag gefreest. I.c.m. een sigaar-uitlaat van het merk tecno, een afgevlakte cilinderkop en een 16mm carburateur liep dit ontzettend hard, er zat echt veel vermogen in, echter moest de motor daarvoor wel eerst "op toeren" komen. Als het dus je bedoeling is om meer vermogen te krijgen bij een laag toerental is dit dus niet de manier.