Pagina 1 van 1
cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 18:11
door sven-tomos
- Welke model tomos heb je? a35
Uit welk jaar komt de tomos ? ???
Is het een snor of een brommer? brommer
Wanneer ontstond het probleem? toen ik mijn 70cc erop wilde zeteen
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee
Wat is het probleem?
toen ik mijn kop los maakte toen kreeg ik mijn cilinder niet los van de tap enden.
na wat WD40 en trekken en wrikken lukte het nog steeds niet.
toen ben ik aan het beunen gegaan.
met een hamer op de cilinder rammen <O~ beetje dom maarjah.. hij moet eraf
maar de cilinder zit muur en muurvast.
nu heb ik me hle blok er maar afgehaald en toen heb ik die tap enden ff ingeolied nu kijken of het losgaat maar weten jullie anders nog iets???
gr. Sven-tomos
Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 18:22
door DylanB093^
Ik zit met het zelfde probleem!

Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 18:26
door sven-tomos
Ik zit met het zelfde probleem!

het is vet kut ik heb alles geprobeerd zelfs met een koevoet

Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 18:27
door DylanB093^
ok, haha
Doe jij het dan met een gewone hamer?
Ik probeerde het met een rubbere!

Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 18:37
door d4rkr4ver
Heewj jah dat is inderdaad een veel vorkomt probleem bij een tomos....
al geprobeert de tap einde eruit te draaie.....??
gwn 2 bouten derop en dan terug draaien, meestal werkt het wel.
[Don“t Drive Save... Drive Fast]
Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 20:41
door Renault
Heel Heeeeel Heeeeeeeeeeeeeul veel kruipolie gebruiken, en een houten wigmaken tussen je koelvinnen en je blok... aan beide kanten en dan om de beurt erop slaan.
Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 21:04
door TomosTuningWassenaar
je zou ook eerst kunnen kijken of eerst de tapeindes eruit willen, die moeten zowiezo vervangen worden als je je cilinder er niet af krijgt. de kan de tapeindes er het makkelijkste afhalen door met een goede griptang ze los te draaien. daarna kan je doorgaan met rammen op de cilinder. dit gaat nu waarschijnlijk wat makkelijker omdat de weerstand op de tapeindes er niet meer is.
Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 26 sep 2008 21:07
door sven-tomos
allemaal bedankt ik kijk morgen nog eventjes
Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 27 sep 2008 10:55
door sjaakvanvoorschoten
neem een ouwe spruitstuk die je niet meer gebruikt. bevestig die op de cilinder en ram op het spruitstuk met een RUBBERE moker. je hebt anders een grote kans dat je spruitstuk kaput gaat.
vergeet niet om kruipolie te gebruiken.
Re: cilinder zit vast?!?!?
Geplaatst: 27 sep 2008 11:04
door shadowranger
Vaak zijn de onderste 2 tapeinden verroest en zitten vast in de openingen van de cilinder. Ik heb dit probleem ook gehad en als volgt opgelost.
Probeer zoveel mogelijk roest weg te bikken met een schroevendraaier. Vaak zit de roest tussen de 2 gaten waar het tapeind doorheen gaat en de tapeinden dus groter zijn geworden. Als je je motorblok op de kop legt zie je wel waar de roest zit. Daarna veel kruipolie oid gebruiken en goed laten inwerken (nacht ofzo). Eventueel herhalen.
Maak van stevig hout 2 wiggen en plaats deze tussen carterdelen en koelribben van de cilinder. Daarna om en om de wiggen verder kloppen totdat er ruimte ontstaat tussen carter en cilinder. Krijg je de wiggen tussen de voet van de cilinder en het carter? dan kun je daar verder gaan. Zit er helemaal geen beweging in? Dan kun je nog proberen om de cilinder plaatselijk te verhitten en zo meer ruimte te krijgen op de gaten waar de tapeinden doorheen gaan.
Met geduld en beleid krijg je meer voor elkaar dan blind gaan rammen met het risico meer te vernielen dan je lief is. Vet de nieuwe tapeinden (die zowiezo vervangen moeten worden) dun in met een hittebestendig vet (verkrijgbaar bij automaterialenzaken) als je de cilinder weer gaat monteren.