• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Een CDI vraagje

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 09 nov 2008 23:14

Geachte forummers

Ik las van de week op dit forum iets wat voor mij nieuw is.
Het zou zo zijn dat de CDI unit zorg draagt voor het juiste ontstekings moment.

Maar om nog precieser te zijn. De CDI unit zou zelfs het ontsteking moment vervroegen bij een hoger toerental.

Kan iemand mij vertellen waar dat vandaan komt ? Komt dat misschien van de fabriek af ? Of heeft iemand daar ervaring mee ? (Uitgemeten of uitgezocht)

Of zijn er personen die een oude ontsteking omgewisseld hebben voor een nieuwe unit. En daar ook resultaten over heeft ?

In afwachting op een positieve reactie verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 10 nov 2008 09:14

Bij (iedergeval) de nieuwere modellen met het A55 blok hebben een ISKRA ontsteking (CDI).

Deze vervroegd maximaal 1.3/1.8mm op stationair (Maximale kan met de grondplaat worden versteld) en zodra de toeren opklimmen verlaat het toerental weer naar 1.0-0.8-0.6-0.4 tot het bepaald aantal toeren/voorontsteking is behaald.

Dit is zo gemaakt in het CDI blokje, exact heb ik het niet opgemeten, misschien komt dit nog wel eens.

Volgens mij, andere oudere types met een CDI ontsteking hebben dit niet en zit er alsnog 1 ontstekingstijdstip hetzelfde op alle toerentallen. MAar deze wordt wel dmv een pickup gewoon ontstoken.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 nov 2008 22:09

Waarde Marctraider,

Er komen n.a.v. jou schrijven toch wat gedachten en vragen in mij op. Ik heb natuurlijk ook bij mijn Tomosje de ontsteking bekeken. Maar als ik de opnemer bekeek zag ik `t uiteinde van 2 draden. Weet iemand hoe dat zit, c.q. hoe het werkt ?
En waar zit het magneetje, of wat dan ook, in het vliegwiel, die het (volgens mij) potentiaal verschil veroorzaakt ?
Is er ergens of heeft iemand een beschrijving van de CDI ? En is er ergens een schema van die CDI ?

En hoe had jij (Marctraider) die vervroeging op willen meten ?

Als de huidige cdi-unit een vervroeging in zich heeft en de oudere niet, [Mijn Tomosje is van 1998, dus die zal geen vervroeging hebben] dan zou ik dus een nieuwe CDI moeten aanschaffen, met als resultaat, een beter lopende en presterende Tomos naargelang `t toerental stijgt.

Weet je ook hoe groot `t signaal van de pick-up is ?

In afwachting tot opheldering van de bij mij opkomende vragen , verblijf ik met vriendelijke groet
Keeshaven

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 11 nov 2008 22:16

het cdi bestaat volgens mij uit een simpele transistor ontsteking. door verschillende transistors gebruik te maken kun je de curve een kromming laten geven. De sensor die een potentiaal verschil geeft is denk ik een hall sensor.
De echte inhoud van het cdi kun je hopelijk van tomos NL krijgen.

Het doormeten van het cdi kan met een functie generator.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 nov 2008 23:22

Waarde Poekelen,
Mijn dank voor je snelle andwoord over de cdi.
Nou gaat `t niet zover dat ik die cdi moet (wil) uitpluizen. [In 1972 heb ik zelf een HF transistor ontsteking gemaakt voor m`n VW} Maar misschien heeft iemand wat kennis en mogelijk een schema omtrent die cdi.

Ik ben benieuwd wat er binnen `t forum bekend is over die ontsteking. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.

Zoals: Een functie-generator, daar gaat het begrip mij net te boven. Wat doet die precies ?

In afwachting verblijf ik,
Keeshaven

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 11 nov 2008 23:52

op wiki staat de functie generator uitstekend uitgelegd, waarom het wiel opnieuw uitvinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Signaalgenerator

hier binnen het forum is er vrijwel niks bekend over de ontsteking zelf, behalve dat deze het doet of niet doet.
Leuke voorbeeld metingen voor ontstekingen kun je hier vinden vanaf blz. 27
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... kticum.pdf

edit: heb even wat afbeeldingen gezocht naar de hall sensor, ik weet haast wel zeker dat deze niet in de schakeling zit van de tomos ontsteking. Zelf neig ik voor de condensator.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 12 nov 2008 08:43

Leuk linkje naar hoe de tomos onsteking ook ongeveer werkt, bij lange na niet 1oo% precies maar een illustratie. Verder heb ik, helaas, geen informatie over de CDI, wel weet ik dat de nieuwere van ISKRA zijn volgens mij. Maar er is maar weinig, heel weinig info te vinden. Ik denk dat het beste is om de cdi open te maken :) misschien dat ik dat binnenkort eens doe.

Ik knap binnenkort de brommer op en ik vervang o.a. de pickup (hall- sensor) en kijk ik er gelijk even na.

http://vespamaintenance.com/elec/cdiwork/index.html

Het enige wat ik weet is wat ik in mijn vorige post vermeld hebt. Totdusver.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 nov 2008 00:09

Geachte Forummers,

Mijn dank voor jullie inzet en meedenken. Ik ben in deze traag met enige reactie, maar geloof mij, ik lig niet in bed uit te rusten. Voor deze site zijn er al 4 artikeltjes geschreven (zitten in de Pc), maar ze moeten nog gecontroleerd worden. (Indianen verhalen had je 50 jr geleden)
En thuis doen ze ook wel eens een beroep op me. { B.v. Donderdag 13/11 zit `s ochtends 7.30u achter m`n Pc voor de Tomossite, gaat de tel. Of ik naar Huizen wil rijden, auto materiaal op wil halen en door rijden naar het hoge noorden om gelijk die spullen in te bouwen. [elek. probleem] s `avonds om 21.30u weer thuis. Volgende ochtend 7.00u er uit, achter de Pc en om 8.30u hardlopen (Je moet toch in conditie blijven als je niet meer werkt) En zo gaan veel van mijn dagen. (7.00u er uit en over 00.00u er in)
Dus de resultaten blijven wel eens langer uit. (Tomosje ligt nu ook al 3 weken open)

Maar goed to the point: Ik heb de site`s van jullie gelezen. En één van mijn vragen lijkt mij duidelijk geworden. T.w. de opnemer en ... hoe het werkt. Hij wordt Hall Sensor genoemd begrijp ik. En `t potentiaal verschil wordt kennelijk veroorzaakt door een onderbreking van de magneten in het vliegwiel. (zo begrijp ik het van de scootersite)

Wel mijn dank, ik heb er weer wat van opgestoken. Met vriendelijke groeten verblijf ik
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen