Pagina 1 van 1
Lamgedraaid
Geplaatst: 13 nov 2008 18:51
door freako
- Welke model tomos heb je? A35
Uit welk jaar komt de tomos ? 2002
Is het een snor of een brommer? Snor
Wanneer ontstond het probleem? Vandaag
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
De uitlaat eraf gehaald, en er terugopgezet met een nieuwe achterbeugel 
De rem opnieuw afgesteld
Wat is het probleem?
Terwijl ik weg was dacht mijn vader even slim te zijn door de rem en de uitlaat te fixen....
Dus hij heeft de rem en de uitlaat losgehaald en er daarna weer terug opgezet.....
Maar hij heeft het gepresteerd bij beide dingen om 2 bouten lam te draaien
Die bout bij de rem is het probleem nog niet, alleen ik kan de bout waarmee je de uitlaat vast moet zetten aan de cillinder er op geen enkele mogelijk nog in krijgen (het licht niet aan de bouten, goede maat/lengte)
Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 13 nov 2008 19:06
door Lukos
Is het schroefdraad van de bouten nog goed of is die kapot?
Of is het schroefdraad van de cilinder zelf kapot?
Als 't het laatste is zou je er nieuw draad in moeten tappen, en als je zelf niet over het juiste gereedschap beschikt kan je de cilinder ook even naar de bromboer brengen.
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 13 nov 2008 19:14
door freako
Is het schroefdraad van de bouten nog goed of is die kapot?
Of is het schroefdraad van de cilinder zelf kapot?
Als 't het laatste is zou je er nieuw draad in moeten tappen, en als je zelf niet over het juiste gereedschap beschikt kan je de cilinder ook even naar de bromboer brengen.
Uhm ja de bouten zijn gewoon nog in orde...,
Een vriend van me heeft daar het gereedschap wel voor, maar met dat "tappen" kan daar veel mis mee gaan? Is het slimmer dat de bromboer te laten doen?
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 13 nov 2008 19:25
door Lukos
Daar kan volgens mij niet zo veel bij mis gaan alleen dat je hem misschien scheef maakt, daar moet je dus denk ik gewoon op letten. De bromboer vraagt daar trouwens al snel zo'n €40,- voor dus beter doe je het zelf.

Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 14 nov 2008 19:30
door freako
Daar kan volgens mij niet zo veel bij mis gaan alleen dat je hem misschien scheef maakt, daar moet je dus denk ik gewoon op letten. De bromboer vraagt daar trouwens al snel zo'n €40,- voor dus beter doe je het zelf.

ok, de schroefdraad is weer gefixed.. en de uitlaat+beugel zit er weer op
Nou zit ik alleen met nog een ander probleem,
Ik heb dus de cillinder erafgehaald en er weer terug opgezet na er een nieuwe schroefdraad ingetapt te hebben..
Alleen als ik hem nu start maakt die nog steeds een verschrikkelijke herrie...
Zou dit kunnen komen omdat de uitlaat gaten zijn uitgeboord om de bouten beter te laten passen of moet ik aan iets anders denken?

(ter informatie alle onderdelen zitten er gewoon recht/strak op en alle pakkingen zijn nog in goede staat)
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 14 nov 2008 20:56
door Renault
Wat voor een herrie maakt hij? Dat hij valse lucht blaast (denk aan pakking niet goed sluitend of cilinder niet goed gedraaid. Of maakt hij een ratelend geluid, dan moet je even naar je zuigerveren kijken.
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 14 nov 2008 21:07
door freako
Wat voor een herrie maakt hij? Dat hij valse lucht blaast (denk aan pakking niet goed sluitend of cilinder niet goed gedraaid. Of maakt hij een ratelend geluid, dan moet je even naar je zuigerveren kijken.
Hij maakt in ieder geval geen ratelend geluid, dus met de zuigerveren is het nog wel goed denk ik
Ik heb even op internet gezocht, is er echt geen betere manier dan er terpetine over heen te gooien om het zeker te weten of die valst lucht trekt.... (geluid: Regelmatige snelle harde knallen, oftewel net als stationair alleen dan veel te hard)....
Ik zal dan morgen wel even allen pakkingen nakijken

Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 14 nov 2008 21:31
door vinz0r
Wat voor een herrie maakt hij? Dat hij valse lucht blaast (denk aan pakking niet goed sluitend of cilinder niet goed gedraaid. Of maakt hij een ratelend geluid, dan moet je even naar je zuigerveren kijken.
Hij maakt in ieder geval geen ratelend geluid, dus met de zuigerveren is het nog wel goed denk ik
Ik heb even op internet gezocht, is er echt geen betere manier dan er terpetine over heen te gooien om het zeker te weten of die valst lucht trekt.... (geluid: Regelmatige snelle harde knallen, oftewel net als stationair alleen dan veel te hard)....
Ik zal dan morgen wel even allen pakkingen nakijken

spuit met een deobus op de plek waar je cilinder op je carter zit,de kop op de cilinder,aansluitpunt spruitstuk en aansluitpunt carburateur.
verandert het toerental als je spuit bij 1 van die plekken dan lekt ie daar.
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 14 nov 2008 23:51
door shadowranger
Heb je nieuwe pakkingen gebruikt tussen carter-cilinder, cilinder-cilinderkop en cilinder-uitlaat. Is de bougie wel aangedraaid? Klinkt het als sissende geluiden? Dan is het 100% het voorgaande verhaal.
Kijk ook bij de carburateur en spruitstukaanluiting.
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 15 nov 2008 18:41
door freako
Wat voor een herrie maakt hij? Dat hij valse lucht blaast (denk aan pakking niet goed sluitend of cilinder niet goed gedraaid. Of maakt hij een ratelend geluid, dan moet je even naar je zuigerveren kijken.
Ok, ik heb er dus met een deobus op gespoten, maar er is toch geen merkbaar verschil in het toerental...
En hij maakt ook geen ratelend geluid zoals met een kapotte zuigerveer
(Alle pakkingen nagekeken, 100% in orde... goede staat/goed geplaatst volgends de exploded views)
Het moet toch wel ergens aan liggen

Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 16 nov 2008 15:29
door n03L
Heb je sowieso wel gecheckt of je uitlaat wel goed aansluit op je cilinder, ik heb er zelf 2 pakkingen tussen zitten, omdat ie anders ook teveel herrie maakt, je kan ook een dikke pakking nemen of gewoon de boutjes proberen strakker aan te draaien.
Re: Lamgedraaid
Geplaatst: 17 nov 2008 12:42
door freako
Heb je sowieso wel gecheckt of je uitlaat wel goed aansluit op je cilinder, ik heb er zelf 2 pakkingen tussen zitten, omdat ie anders ook teveel herrie maakt, je kan ook een dikke pakking nemen of gewoon de boutjes proberen strakker aan te draaien.
ok, ik heb er net een dubbele pakking opgezet en vastgezet met normale bouten/aangepaste bouten....
en toch maakt die nog steeds een verschrikklijk lawaai (en opeens onregelmatig

)
Edit: Samen met een kennis (gepensioneerd fietsenmaker/bromboer) de cillinder nog even losgehaald, bleek de pakking tussen de cillinder/carter gewoon kapot te zijn, terwijl het gewoon een nieuwe was

)
Al die moeite alleen voor die pakking
In ieder geval bedankt iedereen
