Pagina 1 van 2

startproblemen

Geplaatst: 22 nov 2008 17:00
door Postkar
mijn tomosje start niet zo goed.
Setup:
Proma GP
atw 26
sproeier 52
Slangetje is uit de luchtfilter(moet even nieuw slangetje kopen weet niet of dit veel resultaat heeft voor het starten)
verder standaard
Ik heb de carbaruteur schoongemaakt en bougie vervangen (NGK b6HS) Zonder resultaat.
De kleur van de bougie is wel gewoon goed.
Ik ga het nog even proberen met sproeier 53 en 54.
Het probleem is dat hij niet zo goed start ook niet met choke.
Meestal zet ik hem op choke en dan start hij pas na 10 keer kicken ofzo wanneer het koud is, anders valt hij uit ook als ik vol gas geef valt hij uit.
Als hij dan eindelijk start moet ik een beetje spelen met het gas om hem aan te houden.Na een tijdje dat gedaan te hebben blijft hij wel lopen stationair en rijd hij gewoon goed.

Heeft iemand verder nog ideeën waar het aan zou kunnen liggen?
Ik heb overgens geen witte rook uit de uitlaat bij het starten dus het ligt niet aan de lagers van krukas.

Re: startproblemen

Geplaatst: 22 nov 2008 17:40
door BM91
Mischien iets meer stationair toeren?

Re: startproblemen

Geplaatst: 22 nov 2008 18:08
door Postkar
Mischien iets meer stationair toeren?
ja vergeten erbij dat zetten. Maar dat heb ik ook al geprobeerd werkt ook niet.

Re: startproblemen

Geplaatst: 22 nov 2008 19:38
door C. van Klaveren
Waarde Postkar,

Even een hele kleine reactie. (Voor dat je je helemaal dood zoekt) Maak je uitlaat even iets los bij de cilinder.
Start hem dan. Hoog uit 3x. Je hoort gelijk of hij herrie maakt. Is hij niet aangeslagen in die 3x (met choke), dan speelt je uitlaat geen rol in deze problematiek.
[Zelf 10 Km gelopen omdat me uitlaat dicht zat met modder. (was omgevallen) ]

Denk om de valse lucht. Dan is je mengselverhouding niet in orde en dan doet hij het ook nooit.
Ik neem aan dat je bougie vonkt, dat je al van bougie hebt gewisselt.
En .... een L86 in huis met de contactpunten op 0,45mm is wel een gegarandeerde plus.

Geluk, ik ga even verder met andere Tomos zaken

Ps. Als je (algemeen bedoeld) je zaakjes voor elkaar hebt, dan start je Tomosje bij de 2e kick. ALTIJD.

Re: startproblemen

Geplaatst: 22 nov 2008 19:59
door tomos
verander je onsteking die kan ook nog fout staan

Re: startproblemen

Geplaatst: 30 nov 2008 22:15
door Postkar
hey ik heb nu de ontsteking nagekeken die had de vorige eigenaar kennelijk al op bromstand gezet, dus heb hem nu tussen snor en bromstand ingezet en hij start nu een stuk beter, met de choke aan start hij in1 keer :D
Het enige probleem nu nog is dat ik nog steeds een beetje gas moet geven (ook met choke aan) om hem een beetje warm te laten lopen anders valt hij na een paar seconde weer uit.
weet iemand waar dit nog aan kan liggen?

Re: startproblemen

Geplaatst: 30 nov 2008 23:41
door shadowranger
Probeer eens of je de choke eraf kan halen als je motor is aangeslagen of daarmee de motor wel blijft lopen. Anders even met de stationairschoef spelen. Stel ook de vrije slag van je gaskabel bij.

Re: startproblemen

Geplaatst: 30 nov 2008 23:57
door Postkar
ja als ik de choke eraf haal valt hij meestal uit. Wat is de vrije slag van de gaskabel?

Re: startproblemen

Geplaatst: 01 dec 2008 18:15
door shadowranger
ja als ik de choke eraf haal valt hij meestal uit. Wat is de vrije slag van de gaskabel?
Speling van de gaskabel en je gashandvat. Als je je gashandvat verdraait moet de motor er meteen op reageren. Kun je je gashandvat verder verdraaien zonder dat er wat gebeurd moet je de wartel bij je stuur iets verder opstellen. De speling dient zo minimaal mogelijk te zijn.

Ik bedoelde dat wanneer je gestart hebt met de choke en je haalt hem er daarna meteen weer af of je motor dan wel blijft lopen. Dit omdat wanneer de choke erop blijft staan je motor afslaat na een tijdje.

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 12:56
door Marctraider
hey ik heb nu de ontsteking nagekeken die had de vorige eigenaar kennelijk al op bromstand gezet, dus heb hem nu tussen snor en bromstand ingezet en hij start nu een stuk beter, met de choke aan start hij in1 keer :D
Het enige probleem nu nog is dat ik nog steeds een beetje gas moet geven (ook met choke aan) om hem een beetje warm te laten lopen anders valt hij na een paar seconde weer uit.
weet iemand waar dit nog aan kan liggen?
Inderdaad doet de brommer het vaak beter omdat de zogenaamde 'bromstand' te veel voorontsteking geeft op stationair niveau. Ergens tussen de strepen is vaak veel beter voor de brommer. Zelf heb ik dit ook namelijk. Ik heb geen testbank of whatever, maar uit ervaring spreek ik.

Laat je brommer eens een hele lange tijd stationair lopen (20 minuten) en check dan de bougie. Uiteraard is de bougie kleur vooral bij stationair niet helemaal betrouwbaar, maar wel een ruime indicatie. Als deze wittig is weet je dat je mengsel op een bepaald niveau toch arm is (Sproeiervergroting) of toch valse lucht. Zit er totaal geen bruin en/of is hij helemaal zwart dan is het meestal een te rijk mengsel, uitlaat verstopt, lekke rechterkruk-as keerring. (Afdichtingsring)

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 15:56
door Postkar
hey ik heb nu de ontsteking nagekeken die had de vorige eigenaar kennelijk al op bromstand gezet, dus heb hem nu tussen snor en bromstand ingezet en hij start nu een stuk beter, met de choke aan start hij in1 keer :D
Het enige probleem nu nog is dat ik nog steeds een beetje gas moet geven (ook met choke aan) om hem een beetje warm te laten lopen anders valt hij na een paar seconde weer uit.
weet iemand waar dit nog aan kan liggen?
Inderdaad doet de brommer het vaak beter omdat de zogenaamde 'bromstand' te veel voorontsteking geeft op stationair niveau. Ergens tussen de strepen is vaak veel beter voor de brommer. Zelf heb ik dit ook namelijk. Ik heb geen testbank of whatever, maar uit ervaring spreek ik.

Laat je brommer eens een hele lange tijd stationair lopen (20 minuten) en check dan de bougie. Uiteraard is de bougie kleur vooral bij stationair niet helemaal betrouwbaar, maar wel een ruime indicatie. Als deze wittig is weet je dat je mengsel op een bepaald niveau toch arm is (Sproeiervergroting) of toch valse lucht. Zit er totaal geen bruin en/of is hij helemaal zwart dan is het meestal een te rijk mengsel, uitlaat verstopt, lekke rechterkruk-as keerring. (Afdichtingsring)
heb mn bougie al meerdere keren nagekeken is gewoon koffiebruin,
Wat ik vandaag btw merkte is dat met de choke aan de brommer gewoon op volle snelheid kan rijden, dit hoort toch niet?

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 16:30
door Marctraider
Nee dat hoort zeker niet. Als de brommer warm is dan zou hij eigenlijk zelfs zeer belabbert moeten rijden als je dan de choke aan hebt (4-takten). Nog sterker, mijn brommer valt gewoon uit.

Ik denk dan toch echt dat je ergens nog valse lucht hebt o.i.d. of je sproeier is nog veels te klein. Verder valt er niet veel te veranderen met je carburateur gok ik.

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 20:41
door C. van Klaveren
Waarde Postkar,

Er klopt natuurlijk iets niet als je gewoon volgas kan rijden met de choke er op.
In het choke schuifje zit een klein gaatje en die zorgt voor een kleine lucht toevoer. Oftewel je krijgt een rijk mensel. Dus maak even je luchtfilterkast los en kijk even naar de achterkant van je carb. Zet hem op choke. Gaat het schuifje naar beneden ? EN.... blijft het schuifje nu staan ? Als hij dat niet doet heb je 2 problemen boven water.
1. Hij draait niet stationair. Logisch toch, doen namelijk weinig Tomosjes als ze koud zijn. (Zonder choke draaien)
2. Het haakje steekt niet naar achteren uit. (Die houdt het schuifje tegen)

Als dat laatste aan de orde is, dan moet je even de gasschuif er uit halen en weer opnieuw plaatsen. Daar valt ook het schuifje mee samen van de choke.
Staat getekend in het werkplaatshandboek. Doe ff de moeite om te kijken.

Voor de goede orde heb ik ff een fotootje opgezocht van de achterkant van de carburateur.
Afbeelding

Het schuifje moet naar beneden gaan, als je `m op z`n choke zet. En blijven staan....punt

In afwachting van de controle verblijf ik met vriendelijke groet,

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 21:26
door Postkar
Waarde Postkar,

Er klopt natuurlijk iets niet als je gewoon volgas kan rijden met de choke er op.
In het choke schuifje zit een klein gaatje en die zorgt voor een kleine lucht toevoer. Oftewel je krijgt een rijk mensel. Dus maak even je luchtfilterkast los en kijk even naar de achtekant van je carb. Zet hem op choke. Gaat het schuifje naar beneden ? EN.... blijft het schuifje nu staan ? Als hij dat niet doet heb je 2 problemen boven water.
1. Hij draait niet stationair. Logisch toch, doen namelijk weinig Tomosjes als ze koud zijn. (Zonder choke draaien)
2. Het haakje steekt niet naar achteren uit. (Die houdt het schuifje tegen)

Als dat laatste aan de orde is, dan moet je even de gasschuif er uit halen en weer opnieuw plaatsen. Daar valt ook het schuifje mee samen van de choke.
Staat getekend in het werkplaatshandboek. Doe ff de moeite om te kijken.

Voor de goede orde heb ik ff een fotootje opgezocht van de achterkant van de carburateur.
Afbeelding

Het schuifje moet naar beneden gaan, als je `m op z`n choke zet. En blijven staan....punt

In afwachting van de controle verblijf ik met vriendelijke groet,
Met het schuifje bedoel je toch gewoon dat deeltje wat voor het gaatje gaat?
Ik heb mn carburateur pas schoongemaakt en heb toen bij het monteren wel gekeken of hij goed zat, maar zal voor de zekerheid zo nog ff kijken of het allemaal goed zit.


GR

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 23:18
door Postkar
Heb even gekeken en hij zit gewoon goed :?

Re: startproblemen

Geplaatst: 02 dec 2008 23:44
door C. van Klaveren
Waarde Postkar,

Fijn dat je even gekeken hebt. Het zit dus goed, zeg je. Oké.

Maar ik had nog wat in m`n reactie geschreven. En wel het volgende:

Zet hem op choke. Gaat het schuifje naar beneden ? EN.... blijft het schuifje nu staan ? Als hij dat niet doet heb je 2 problemen boven water.

Ik begrijp wel dat het nu iets te veel gevraagd is om `m even te gaan starten en ook nog gas geven. (Nadat je hem op z`n choke heb gezet) Het is veel te laat en er slapen ook al mensen en kleine kinderen, dus onzin.

Doe dat even morgen en laat weten of die choke vast blijft staan. En als dat zo is. Of het motortje bij bijna volgas (zonder dat de choke terug klapt) ECHT toeren gaat maken. Kijk dan wordt het wat makkelijker op afstand.

Hint: Schrijf op wat je doet. (Dat doe ik ook vaak, als ik een ander iets moet duidelijk maken) Want het valt voor mij ook niet mee om iets te memoreren wat dan voor een ander helder water is.

In afwachting op verder verloop verblijf ik

Re: startproblemen

Geplaatst: 03 dec 2008 22:49
door Postkar
ja dit heb ik ook nagekeken en hij blijft gewoon goed zitten.

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 00:41
door C. van Klaveren
Geachte Postkar,

Mijn bedoeling is om je enigszins te helpen.
Als ik nu naar mijn laatste reactie kijk, besteed ik daar 10 regels aan. En in die 10 regels staan zeker 3 vragen. Op die manier probeer ik te achterhalen waar je probleem zit.
Maar helaas, het enigste wat jij schrijft, is 1 regel.

T.w. : Ja, dit heb ik ook nagekeken en hij blijft gewoon goed zitten.

Ik kan niet zeggen dat ik daar veel aan heb.
Ik neem maar aan dat je de chokeklep (schuif) bedoelt. Het kan de carburateur wel zijn die goed zit. Of de gas kabel. Of misschien wel het haakje wat de chokeschuif tegen moet houden

Ik schreef al eerder, schrijf op wat je doet. Dat kan je gebruiken als je aan een ander je probleem moet uitleggen. Want jij moet wat overbrengen aan een ander. En die ander denkt niet zo als jij, die kan wel eens de andere kant op denken (uit ervaring). En je een hint geven waardoor je zelf tot de oplossing komt. Dus uitgebreid in je verhaal zijn en duidelijk, daar heb je zelf alleen maar voordeel van. (Iets overbrengen is kennelijk toch een hele kunst)

En nu als laatste (nog éénmaal):
Als de choke naar beneden is, start hij dan ?
Als `t Tomosje motortje draait, (met die choke er op) en je zet dan het gas voor 5/6 deel open [met de chokeschuif nog voor de luchtinlaat] Klimt hij dan als een gek in z`n toeren ?
Wat voor carb. zit er op ?
Wat voor sproeier zit er in ?

Ik ben benieuwd

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 01:10
door Postkar
ja daar heb je wel gelijk in.
Maar om terug te komen op je vragen:
ik weet wel zeker dat alles goed zit bij de carburateur.
het is een 14/9 en er zit een sproeier maat 52 in.
Als ik de choke aanzet start hij meestal wel na 1 a 2 keer
Als ik 5/6 van gas klinkt het hezelfde als wanneer de choke er niet op zit en ik geef 5/6 gas

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 09:01
door Marctraider
Paar dingen voor goed starten:

- Goede vonk (IN DE CILINDERKAMER onder druk)
- Bougie electroden even tijdelijk op 0.5mm, kan je later veranderen als je wilt.
- Ontstekingstijdstip nakijken
- Benzinetoevoer (naar vlotterkamer) nakijken
- Bougie warmtegraad nakijken (Maar moet weinig uitmaken voor het starten van de brommer)
- Mengsel nakijken (Dus ook checken voor valse lucht)

Als dit goed is moet hij gewoon goed werken. Ja er zijn wel wat overige dingen maar dit zijn de belangrijkste punten.