Pagina 1 van 1

Membraam

Geplaatst: 12 dec 2008 23:38
door Gietor
hallo,

ik was net naar me membraam aant kijke toen ik me spruit ging ontgrensen (thnx adje :') )

en 1 zo'n plastic klepje was afgebroke.. (dit zal wel de rede zijn waarom me tomos zo crack reed :')) maar dat ter zijde.. ik wil dus een nieuw membraam aanschaffe.. maar lees overal over "getunde membraam" en over race membramen.. wat is nou het verschil en kan je deze gewoon gebruike bij 50 cc ? wat doet een membraam eigelijk precies O+


bvd

Re: Membraam

Geplaatst: 13 dec 2008 00:03
door Ingmar.
een membraam is een terugslag klep

je cilinder heeft een compressie slag en een zuigende slag(om het makkelijk te houden)

bij de zuigende kracht vormt er een vacuum die de membraam klepjes open zuigt en zodoende kan er mengsel uit de carb doorhet spruitsuk door het membraam in de cilinder komen.
als de compressie slag komt dan komt er veel druk en worden de klepjes van het membraam dicht gedruk dus geen mengsel transport mogelijk.

dus membraam zorgt voor oa de benzine toevoer.

en als er dus een klepje weg is is de werking van het membraam weg en zal het blok niet tot nouwlijks kunnen draaien

race membramen zijn polini of doppler membramen bvb kosten rond de 10 eu en rijd beter

Re: Membraam

Geplaatst: 13 dec 2008 11:19
door Gietor
oke bedankt ingmar voor je reactie, maar die passen ook gewoon op 50 cc en gaat top , trekkracht omhoog? en verbruik ?

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 17:59
door PimW
Wat er voornamelijk anders zal zijn aan de tomos membranen is het soort klep (metaal, glasvezel of carbonnen) en of hij 1 of twee doorlaat openingen heeft.
De klep dikte kan ook nog varieren.

Je zal op je tomos niet km's harder gaan of in ene snoeihard optrekken.

Heb je hele lichte kleppen dan zullen ze sneller openen (bij een minder zuigkracht) maar bij hoge toeren sneller gaan zweven (dan sluiten ze niet meer). Als je een carbonnen of glasvezel klep breekt zal het je cilinder niet veel pij doen, metaal echter wel.

Nogmaals op je 50cc tomos zul je er niet heel veel van merken dat je een "race" membraan hebt, pas bij een zwaardere setup ga je dat merken.

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 18:37
door Ingmar.
oke bedankt edgar voor je reactie, maar die passen ook gewoon op 50 cc en gaat top , trekkracht omhoog? en verbruik ?

sorry hoor maar ken je niet lezen ofzo???

mijn naam is nog alstijd INGMAR en geen edgar snappie :oops:

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 19:10
door Renault
oke bedankt edgar voor je reactie, maar die passen ook gewoon op 50 cc en gaat top , trekkracht omhoog? en verbruik ?

sorry hoor maar ken je niet lezen ofzo???

mijn naam is nog alstijd INGMAR en geen edgar snappie :oops:
tomoslover is gewoon een held :mrgreen:

verder zal het bij een standaard tomos niet zo veel uitmaken of je snelle of normale hebt

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 20:55
door mars
De naam RACE membraam is onzin als het aan mij ligt :)

Polini membraam op bijvoorbeeld een airsal 65cc is langzamer als een orgineel tomos membraam.
Voor de kenners van polini 65cc ( waar dit membraam bij zit ) is dit ook duidelijk denk ik


Waarom ?
Nou. een polini membraam hoort bij een polini 65cc cilinder van puch. waar een "unieke" inlaat poort in zit waar het membraampje op aangepast is !

De klepjes van een polini membraam kunnen BIJNA niet open, ze kunnen een heel klein stukje open als je het vergelijkt met een airsal 65cc membraam.

Ook heb ik dit getest !
met airsal cilinder ree ik 80
toen deed ik de polini membraam erin ree die BAGGER en hij ree net 65

Verklaart misschien ook wel waarom somigen met 70cc nog zo langzaam zijn :P

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 20:58
door Erik1606
Welk membraam zal dan wel een verbetering zijn op een 65cc airsal+homoet?

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 21:01
door mars
Welk membraam zal dan wel een verbetering zijn op een 65cc airsal+homoet?
Gewoon het airsal membraampje, anders gewoon een standaard tomos membraam !
Daar ree mijn tomos het beste op ( trekkracht en topsnelheid )

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 21:15
door Erik1606
Ben al tevreden over mn gehele setup.. Homoet komt et afmaken binnenkort..
Ding reed uit armoede nog geen 40 toen ik em kreeg.. Zal nu wel met de top in den haag meekunnen <O~

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 21:15
door Ingmar.
De naam RACE membraam is onzin als het aan mij ligt :)

Polini membraam op bijvoorbeeld een airsal 65cc is langzamer als een orgineel tomos membraam.
Voor de kenners van polini 65cc ( waar dit membraam bij zit ) is dit ook duidelijk denk ik


Waarom ?
Nou. een polini membraam hoort bij een polini 65cc cilinder van puch. waar een "unieke" inlaat poort in zit waar het membraampje op aangepast is !

De klepjes van een polini membraam kunnen BIJNA niet open, ze kunnen een heel klein stukje open als je het vergelijkt met een airsal 65cc membraam.

Ook heb ik dit getest !
met airsal cilinder ree ik 80
toen deed ik de polini membraam erin ree die BAGGER en hij ree net 65

Verklaart misschien ook wel waarom somigen met 70cc nog zo langzaam zijn :P

dit verhaaltje is bullshit 1e klas



een polini membraam is niet alleen voor een polini cilinder.
deze membraamen zijn ook voor peugot blokken gemaakt namelijk is gewoon een uiniverseel "snel"membraam

en de kleppen van een polini membraam kunnen gewoon goed open maar als je max er uit wilt halen moet je ook
de kleppen stoppers aan passen dat is te berekenne


klepstopper afstand

C=carb...................................................P*((C/2)*(C*2)/A/B*(D/100)
A=aantal membraamkleppen
B=klepbreete
D=doorlaat in%
P=pi(3,1416)


voorbeeldje

C=28
A=8......................................................3,1416*((28/2)*(28/2)/8/11*(80/100)
B=11
D=80%
P=3,1416

Afstand plaatje tot klepstopper 5,60 mm


en als jij 80 gaat eerst en dan 65 kan niet aan het membraam liggen.
dan zal je wel valse lucht gehad hebben wan je kan geen 15km verliesen op een membraam.
een ander membraam geeft niet veel km's winst helemaal niet eigenlijk.
een beter membraam zal voor een beter toeren door loop zorgen.
wel kan je dmv membraamplaat dikte zorgen voor een wat hoger koppel

ook als je iets aan je blok verander moet je opnieuw afstellen dat geld ook voor een membraam

tevens is het doorlaat opp van een polini membraam groter dan een airsal membraam

en dat verklaart niet waarom 65cc of 50cc met polini membramen zo langzaam gaan.
want ik heb met meerdere blokken 65cc en 50cc de 80km grens overschreden met een polini membraam

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 22:36
door mars
Denk wat je wilt denken ingmar :x

wordt weer het zelfde verhaal als dat jij beweerde dat het goed was als je, je poten verbrand op een ALUMINIUM cilinder :lol: :wink: :roll:

Ps: ik heb op meerdere blokjes een polini membraam gebruikt. maar op elk blokje was het geen race te noemen
orgineel membraam deed het nog beter ( trekt harder door ! )

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 22:42
door Ingmar.
oke vertel mij dan maar een goede onderbouwde teorie waarom een polini membraam slechter is dan een airsal membraam en 15km langzamer gaat

dus niet omdat jij dat had want dat had ook aan jou kunnen liggen

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 22:47
door mars
oke is goed

Zonder te geen bestuderen kan ik je wel al wat vertellen :)

De doorlaat van een polini membraam IS KLEINER ( de afstand van de kleppenstoppers ) als die van een standaard/airsal membraam.
Heb er hier een voor me neus liggen !

op een standaard caberateur zou je het verschil niet merken van polini membraampje denk ik, maar met een 16/16 caberateur merk je dat verschil dus ECHT WEL, er wordt een deel van je mengsel gewoon niet doorgelaten, hij knijpt als het waren ;) en dat is ook logiesch als de doorlaat kleiner is als die van een standaard/airsal membraam

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 22:57
door n03L
Ik weet niet hoe dit zit, maar ik rij met een polini membraam, toen ik dit membraam op mijn 65cc Airsal ging zetten, paste het niet, omdat de inlaatpoort niet diep genoeg was, ik heb nu mn membraamkleppen vastzitten met de schroefjes van een standaard membraam, maar ben ik de enige die dit had, of is dit normaal bij airsal...

En als wat mars zegt waar is, is een doppler membraam dan beter :|

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 23:07
door Ingmar.
oke is goed

Zonder te geen bestuderen kan ik je wel al wat vertellen :)

De doorlaat van een polini membraam IS KLEINER ( de afstand van de kleppenstoppers ) als die van een standaard/airsal membraam.
Heb er hier een voor me neus liggen !
ben ik het mee eens maar bekijk dit eens

airsal membraam (1 gat)

lente gat------24mm
breete gat----20mm
opp gat -------480mm2 totale doorlaat
klepafstanstopper (voor 16mm carb) : 8.04mm

polini membraam (2 gaten)

lente gat ------21mm
breete gat-----12mm
opp gat---------252mm2 x 2 = 504mm2 totale doorlaat
klepafstanstopper (voor 16mm carb) : 6.70mm

dus het is logies dat de afstand tot de klepstoppers groter is bij een airsal membraam.

ook kan je nu goed zien dat het totale doorlaat opp van een polini membraam 24mm2 groter is dan van een airsal membraam

Re: Membraam

Geplaatst: 14 dec 2008 23:12
door mars
oke is goed

Zonder te geen bestuderen kan ik je wel al wat vertellen :)

De doorlaat van een polini membraam IS KLEINER ( de afstand van de kleppenstoppers ) als die van een standaard/airsal membraam.
Heb er hier een voor me neus liggen !
ben ik het mee eens maar bekijk dit eens

airsal membraam (1 gat)

lente gat------24mm
breete gat----20mm
opp gat -------480mm2 totale doorlaat
klepafstanstopper (voor 16mm carb) : 8.04mm

polini membraam (2 gaten)

lente gat ------21mm
breete gat-----12mm
opp gat---------252mm2 x 2 = 504mm2 totale doorlaat
klepafstanstopper (voor 16mm carb) : 6.70mm

dus het is logies dat de afstand tot de klepstoppers groter is bij een airsal membraam.

ook kan je nu goed zien dat het totale doorlaat opp van een polini membraam 24mm2 groter is dan van een airsal membraam
Ik heb alleen de 2 gaten versie membraam van airsal gehad en heb hier nu nog 2 van liggen
En ik ben er zeker van, dat toen ik mijn airsal membraam ging vervangen met een polini dat die minder reageerde en ook minder hard ree !

Toen wist ik nog niet hoe het kwam en ging controlleren, ik kwam op de conclussie van de afstand van de kleppenstoppers dat die het probleem veroorzaakten

Re: Membraam

Geplaatst: 24 dec 2012 02:42
door rivered
Lekker ouwe zooi opgraven,

welke moet ik nu dan kopen? de een zegt dit, de ander zegt dat..

Re: Membraam

Geplaatst: 24 dec 2012 19:26
door brother
ik zou gwn een standaard tomos nemen en anders een malosie had ik ook, merkte het vooral met trekkrecht
of gwn een standaard membraam en deze beetje aanpassen ^^

Re: Membraam

Geplaatst: 09 jan 2013 20:43
door rivered
Koop gewoon losse carbonplaatje voor de membraan
Die moet je zelf op maat knippen.
Dan maak je oude membraan schoon.
De pakking aftekenen en kan je de doorlaat groter maken met een dremel.
De stoppers kan je een tikje naar achteren buigen door er een schroevendraaier
tussen te leggen en voorzichtig iets naar achteren te trekken richting de schroefjes.


mvg (Ping)

Dat bericht had ik in mijn inbox ontvangen. Nu weet iedereen hoe het moet en kan hier wel een slotje op misschien voordat er meer opgravers komen :).