Pagina 1 van 1

Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 19:13
door Ziggys91
Hey, ik lees steeds vaker op scooterfreaks en andere sites dat mensen met een tomos hun koppelingshuis verlichten door middel van er gaten in te boren, heeft iemand hier ervaring mee? en waar moet ik dan precies gaten boren en hoe groot etc. etc.?

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 19:17
door Mc. Sim
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me niet erg veel nut hebben. Oke de massa word minder waardoor je krukas minder massa hoeft te bewegen (zelfde als een binnenrotor ontsteking). Maar ik denk niet dat je er echt wat van merkt. Sterker nog, ik denk dat het niet eens zo slim is; je maakt je koppelingshuis namelijk alleen maar slapper en hij is al niet zo heel stevig.

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 21:43
door PimW
Koppelingfs segmenten heb ik wel van gehoord, koppelingshuis niet.

Ik zou niet zo goed weten waar je gaten in kunt boren dan in het aanloopvlak van de segmenten. Deze maak je hierdoor kleiner wat de weerstand verminderd en zorgt voor een meer slippende koppeling.

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 21:55
door Mc. Sim
Misschien dat je er zo iets van zou kunnen maken:
Afbeelding
De rode vlakken haal je er uit dus hou je een soort spaken over. Ik weet niet of dat gaat lukken omdat het koppelingshuis dan erg fragiel word.

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 21:57
door mars
Evaring mee ja, wat er gebeurd is: je koppeling gaat lekker slippe en gaat sneller op ( er komt meer olie bij ). maar je trekt er wel lekker mee door ! ik zou even een foto plaatsen van mijn koppelingshuis :)

En hier dan de foto:

Afbeelding

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 22:17
door Ingmar.
met het verlichten van je koppeling en ontsteking moet je wel goed oppassen hoor.
als het alles te licht word word je massa ook minder.
als de massa op de krukas te weinig word kunnen er niet veel krachten op komen.
het draaiend moment is dan weg

zelfde als een ontsteking alleen met een opnemer voor een electrische ontsteking.
als dat te licht is kan hij blijven hangen in de toeren en meem dan ook ff een licht koppelingshuis en er is niks mee om kracht op te bouwe.

trouwens...

iedereen wil de laaste tijd zen koppeling verlichten veertjes in korten bla bla bal...
maar als je de koppeling juist zwaader maakt(dmv toevoeging van matriaal met een grotere dichtheid)
zal je minder slip en dus slijtage hebben met je koppeling.
want vanaf het moment dat je koppeling aangrijp bvb op 1000 toeren per minuut kan hij wel door blijven slippen tot de 3000-3500 toeren per minuut tot dat hij echt vast zit.
en als je je koppeling verzwaard zodat hij zeg bij 1500 toeren vast zit is je slijtage zwaar minder.

ook is er voor zwaardere koppelings sigmenten een hogere centrifugale kracht nodig dan bij lichter sigmenten logies.
en als iets een zwaardere kracht nogig heeft zal het ook eerder vast zitten

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 22:28
door Ziggys91
bij het verlichten van de koppeling, moeten de gaten dan precies op zeflde afstanden zitten enzo? dus in balans? en hoe meet ik dat uit in praktijk?
alvast bedankt

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 22:29
door Ingmar.
er zitten al 6 geperste gaten in het koppelingshuis aan beide kanten die kan je doorboren

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 22:31
door mars
ik heb bij mij de geperste gaten geboord :) zoals je kan zien in mijn vorige post

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 22:37
door Ziggys91
aha dan probeer ik dat binnekort met mijn nieuwe blokje ook wel even, ook kort ik dan gelijk mn veren in. De slijtage van mn koppeling boeit me niet zoveel aangezien ik net de superchille FAQ heb gelezen over koppelingssegmenten vervangen!

Re: Koppelingshuis verlichten

Geplaatst: 16 dec 2008 22:51
door sjaakvanvoorschoten
als je het koppelingshuis lichter is, zouden je koppelingssegmenten niet beter aangrijpen? omdat het koppelingshuis lichter is en alles. voorbeeld: loopmolentje waar die hamsters in zitten; het is makkelijker om en lichte loopmolen te laten draaien dan een zware.