Berichtdoor C. van Klaveren » 26 jan 2009 00:39
Waarde Frits,
Ik heb het e.e.a. degelijk bekeken en bedacht waar die km`s blijven hangen.
Standaard kijk ik altijd eerst naar het buitengebeuren. D.w.z. zijn je banden op spanning ? Zo`n 2½ at. achter en 2 at. voor. En heb je wel eens de ketting schoongemaakt en hem in de olie gezet. (Is een Faq over gemaakt) Dit brengt niet gelijk km`s, maar het is ieder geval een goede basis.
Vervolgens heb ik mijn eigen set-up bekeken.
Heb je de koppakking al verwijderd ? En wat smeerbare koppakking gebruikt ?
Heb je tijd gehad om de ontsteking wat vroeger af te stellen ?
Over de bougie, daar kan ik me helemaal in vinden.
Ik vind de 0.8 mm nogal ruim, maar als de dealer dat aanbeveelt. Ik stel hem op 0.65 mm en als hij slecht start begin ik met hem op 0.45 mm te zetten.
Aanvullend te vermelden het verschil tussen de L86 en de L86C van Champion:
In de L86C is koper verwerkt en de L86 is van conventioneel materiaal.
De L86C zal iets langer meegaan volgens Tomos Nederland.
Overigens, Tomos Nederland beveelt nu de L86 of L86C aan voor de snor. Mijn ervaring, op deze bougie loopt hij het allerbeste. En ik heb er heel wat soorten en merken uitgeprobeerd.
Overdenkend waar er nou een manco zit, toen schoot er ineens in mijn gedachte dat jij niet met een Bromzuiger rijdt. Dat scheelt over de hele linie vermogen. En dat heb je nodig voor dat ATW 22. Nu is het niet moeilijk om een Bromzuiger te creëren. Toevallig heb ik dit weekend een FAQ gemaakt waar in staat hoe je dat doet. Dus ga aan de slag, dan komen zeker die 5 Km je tegemoet.
Verder …. als je de cilinder er af hebt getild, kijk dan of je spoelpoorten van het carter goed aansluiten op de spoelpoorten van je cilinder. Maak desnoods een voetpakking van een melkpak dat precies zo loopt als het carter. Leg dan die melkpak-pakking over de voet van de cilinder en pas de spoelpoortgaten dan precies aan op die pakking.
Dan past het tenminste en dat scheelt.
Verder …. als je nou toch die cilinder er af hebt zou ik de membraam nakijken. [Op lekken naar de buitenwereld en afdichting naar de carburateur (de werking)]
Hoe te doen: Hou de membraam met de carb. kant voor je mond en zuig er aan. Als je er nu lucht door kunt halen is het niet 100%. Kijk dat kost ook vermogen. Doch daar kan ik nog niets over zeggen, want dat heb ik nog niet onderzocht.
Verder …. als je nou toch die cilinder er af hebt, doe dan ook het volgende. Schraap en schuur de uitlaatpoort op en glad zodat hij compleet schoon is. [Nog niet groter vijlen]
Tip: Neem na het schrapen een rattenstaart (vijl) en omwikkeld die met een stukje ruw schuurpapier en schuur zo lang tot de poort aanvaartbaar is.
Als laatste te noemen, zorg dat je uitlaat lekvrij gemonteerd wordt \ is. Te controleren door, als de motor draait, even met je vinger de uitlaatdemper dicht houden. Je Tomos moet onmiddellijk stoppen, als dat niet zo is, dan lekt hij. En dan zit het niet goed.
Dan het lek opzoeken en verhelpen. Als je dat niet doet, dan gaat er vermogen verloren en dat moet je juist bij elkaar schrapen.
Dan heb ik nog een stomp onder de gordel. Maar als die schoen niet past, hoef je hem ook niet aan te doen. Mocht het nu zo zijn dat je lichaamsgewicht nu boven de 80 Kg uitkomt, ja … dan verliest je Tomosje ook aan snelheid tegenover een ander. Maar dat lijkt me logisch.
Zo dat was hij. D`r zat effe werk an. Doe er je voordeel mee zodat ik niet voor joker heb zitten werken. En laat weten of hij de 60 haalt.
Met vriendelijke groet verblijf ik weer,
Keeshaven