Pagina 1 van 1
toch maar weer vragen
Geplaatst: 23 jan 2009 12:21
door frits
sorry dat ik er weer over begin er staan verscheidene topics over mijn onderwerp..
maar nergens iets duidelijks met duidelijke uitleg
of ik snap het gewoon niet en die schema's zijn ook niet te lezen als er geen kleuren bij staan ( of deze zijn niet te lezen)
wie kan mij vertellen wat de orginele kleuren zijn en waar deze bij horen
licht
achterlicht
remlicht
hoe herken ik of er ook knipperlichtkabels in de boom verwerkt zijn
dus eigenlijk een toelichting over de kabelboom en zijn orginele kleuren.
frits
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 23 jan 2009 12:45
door adje
Bruin is aarde.

de rest weet ik niet, maar het zijn maar 3 dingetjes, en nu je aarde weet nog maar 2. Zo moeilijk is het niet om zelf uit te zoeken...
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 23 jan 2009 20:25
door C. van Klaveren
Beste Frits,
Wat elektrische informatie, zoals het op mijn Tomosje zit.
De gele draad uit het motorblok zit op de linker horizontale schuif van de spanningsregelaar.
Van de rechter horizontale schuif gaan 2 gele draden weg. ( = de plus kant )
De 1e gele draad gaat rechtstreeks naar de toeter. En van de toeter gaat die gele draad weer door naar de linkerremlicht schakelaar op het stuur. Vandaar gaat die gele draad weer terug\verder naar de rechterremlicht schakelaar op het stuur. En daar stopt die gele draad.
De 2e gele draad gaat rechtstreeks naar de hoofdlichtschakelaar op het stuur.
Op de verticale schuif zitten 2 bruine draden. ( = de min kant )
De 1e bruine draad gaat naar de onderste bevestigingsschroef van de Bobine-unit.
Onder die schroef zit een tweede bruine draad geschroefd. En die gaat naar het achterlicht toe.
De 2e bruine draad gaat de kabelboom in en loopt naar de koplamp aansluiting. Vandaar door naar een losse aansluiting (Is voor verlichting Km-teller). Bij die losse aansluiting gaat de bruine draad over in een groene draad. En die groene draad gaat rechtstreeks naar de lichtschakelaar op het stuur. Daar is die groene draad verbonden met de toeterschakelaar en komt dan in een bruine kleur terug naar de toeter zelf.
Ter afsluiting zei gemeld; onder de bovenste bevestigingsschroef van de Bobine-unit zit ook een bruine draad en die gaat rechtstreeks die Bobine-unit in. ( Is de min van de Bobine spoelen)
De zwarte draad uit het motorblok.
De zwarte draad uit het motorblok wordt bij het verbindingsblokje (kroonsteentje) verdubbeld.
De 1e zwarte draad gaat rechtstreeks naar de Bobine-unit waar die op het schuifje zit.
De 2e zwarte draad gaat rechtstreeks naar de lichtschakelaar en zit daar op de uitzetknop.
Aansluiting koplamp en achterlicht
Ik heb even op het elektrische schema gekeken. En ter controle naar de kelder gelopen.
Ik heb een ronde koplamp. En daar zit het zo.
Linkse aansluiting is Blauw. = Grootlicht
Middelste aansluiting is Bruin = Aarde. (min)
Rechtse aansluiting is wit. = Gedempt licht.
En bij het achterlicht zit het zo (bij mij, als ook op de site tekening)
Groene draad is het achterlicht.
Grijze draad is het remlicht.
Blauwe draad is de aarde. (min)
Zo zit het bij mij. Verder heb ik de elektrische tekeningen bekeken (voorheen) en daar staan toch de kleurcoderingen bij. Ik weet wel dat het niet zo duidelijk is, maar er gaat weinig in het leven van een leien dakje.
Over de knipperlichten kan ik niets zeggen, omdat: a. ik ze niet heb. en b. ik me er nog nooit in verdiept heb.
Verder hoopt ik dat je er wat aan hebt en met vriendelijke groet verblijf ik weer,
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 23 jan 2009 21:24
door frits
Beste C van Klaveren
met alle respect,,,hier heb ik tenminste iets aan...geweldig
ik ga me er even goed mee bezighouden dit weekend.
vriendelijke groeten Frits
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 23 jan 2009 23:24
door C. van Klaveren
Waarde Frits,
Ter aanvulling, want het is mijn eer te na dat ik dat over de knipperlichten niet weet.
Dus ik heb me toch even bezig gehouden met de knipperlichten.
Of het klopt naar de praktijk, weet ik niet. Datgene wat hieronder staat is de informatie die op het elektrische schema staat.
De aansluiting van het linker knipper achter en voorlicht is ZWART.
En de min (aarde) draad is blauw of bruin. [dat kan verschillen]
De aansluiting van het rechter knipper achter en voorlicht is VIOLET.
En de min (aarde) draad is blauw of bruin. [dat kan verschillen]
Ter aanvulling: Meet even (als je kan) met een universeel meter de spanning op de blauwe en\of bruine draad.
Als het goed is, meet je niets.
[Eventueel ter ondersteuning gemeld: Het motortje moet draaien en één meetdraad moet tegen ijzer gehouden worden tijdens het meten]
Wederom opnieuw vriendelijk gegroet,
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 24 jan 2009 01:04
door shadowranger
Ter aanvulling betreffende de knippers en bedrading: Als er knippers aangesloten kunnen worden zij deze draden te herkennen aan de kleinere en afwijkende vorm van de stekkers en zitten in de kabelboom verwerkt.
Qua kleuren weet ik niet, ik neem aan dat dhr. Van Klaveren het juist heeft vanaf het schema.
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 24 jan 2009 18:32
door frits
hoi shadowranger en C van Klaveren
dank zij jullie is het helemaal goed gekomen
bedankt daarvoor
frits
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 24 jan 2009 19:27
door C. van Klaveren
Gewaardeerde Frits,
Het doet ons genoegen dat het gelukt is met je Tomos. Tevens siert het je dat je het resultaat laat weten.
Veel genoegen er mee.
Apropo: Ik nam even notie van je set-up. Doch naar mijn idee moet je Tomosje toch zeker 5 km sneller lopen. Mogelijk kan het Brom - ontstekingsmoment er toe bijdragen. Dat stond niet in je set-up.
Met respect zeg ik je vriendelijk gedag
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 25 jan 2009 13:02
door frits
Hooggewaardeerde C van Klaveren
ik heb mijn ontsteking op brom staan....of moet ik aan ontstekingsmoment aan iets anders denken
misschien moet ik één sproeierstand lager mijn bougie is een ietsiepietsie nat
frits
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 25 jan 2009 13:36
door C. van Klaveren
Waarde Frits,
Ik zal het eens goed bekijken waar wat km `s blijven hangen. Maar dat kost even tijd.
Ik heb al even een opzet gemaakt voor een reactie, maar er lopen nu drie administratieve dingen over m`n bureau.
Wel zou ik eens gaan rijden zonder kopakking. (scheelt 1 cc)
En die bromstand van de ontsteking. Staat hij dan precies op het bovenste streepje afgesteld ?
Zet hem even wat vroeger (halve wege brom en maximale voorontsteking)
Wat voor bougie zit er in ?
Mogelijk kan je dat nog vandaag doen. Ik ben benieuwd.
In afwachting van reactie verblijf ik met vriendelijke groet,
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 25 jan 2009 14:00
door frits
C van Klaveren
ik heb een bougie van Champion L86c (warm) en de contacten staan op 0.8 (advies van de dealer))
hij staat op bromlijn ( ga misschien vanavond hem wel even halverwege tussen snor en brom zetten, dat hoor je dan nog wel even))
frits
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 26 jan 2009 00:39
door C. van Klaveren
Waarde Frits,
Ik heb het e.e.a. degelijk bekeken en bedacht waar die km`s blijven hangen.
Standaard kijk ik altijd eerst naar het buitengebeuren. D.w.z. zijn je banden op spanning ? Zo`n 2½ at. achter en 2 at. voor. En heb je wel eens de ketting schoongemaakt en hem in de olie gezet. (Is een Faq over gemaakt) Dit brengt niet gelijk km`s, maar het is ieder geval een goede basis.
Vervolgens heb ik mijn eigen set-up bekeken.
Heb je de koppakking al verwijderd ? En wat smeerbare koppakking gebruikt ?
Heb je tijd gehad om de ontsteking wat vroeger af te stellen ?
Over de bougie, daar kan ik me helemaal in vinden.
Ik vind de 0.8 mm nogal ruim, maar als de dealer dat aanbeveelt. Ik stel hem op 0.65 mm en als hij slecht start begin ik met hem op 0.45 mm te zetten.
Aanvullend te vermelden het verschil tussen de L86 en de L86C van Champion:
In de L86C is koper verwerkt en de L86 is van conventioneel materiaal.
De L86C zal iets langer meegaan volgens Tomos Nederland.
Overigens, Tomos Nederland beveelt nu de L86 of L86C aan voor de snor. Mijn ervaring, op deze bougie loopt hij het allerbeste. En ik heb er heel wat soorten en merken uitgeprobeerd.
Overdenkend waar er nou een manco zit, toen schoot er ineens in mijn gedachte dat jij niet met een Bromzuiger rijdt. Dat scheelt over de hele linie vermogen. En dat heb je nodig voor dat ATW 22. Nu is het niet moeilijk om een Bromzuiger te creëren. Toevallig heb ik dit weekend een FAQ gemaakt waar in staat hoe je dat doet. Dus ga aan de slag, dan komen zeker die 5 Km je tegemoet.
Verder …. als je de cilinder er af hebt getild, kijk dan of je spoelpoorten van het carter goed aansluiten op de spoelpoorten van je cilinder. Maak desnoods een voetpakking van een melkpak dat precies zo loopt als het carter. Leg dan die melkpak-pakking over de voet van de cilinder en pas de spoelpoortgaten dan precies aan op die pakking.
Dan past het tenminste en dat scheelt.
Verder …. als je nou toch die cilinder er af hebt zou ik de membraam nakijken. [Op lekken naar de buitenwereld en afdichting naar de carburateur (de werking)]
Hoe te doen: Hou de membraam met de carb. kant voor je mond en zuig er aan. Als je er nu lucht door kunt halen is het niet 100%. Kijk dat kost ook vermogen. Doch daar kan ik nog niets over zeggen, want dat heb ik nog niet onderzocht.
Verder …. als je nou toch die cilinder er af hebt, doe dan ook het volgende. Schraap en schuur de uitlaatpoort op en glad zodat hij compleet schoon is. [Nog niet groter vijlen]
Tip: Neem na het schrapen een rattenstaart (vijl) en omwikkeld die met een stukje ruw schuurpapier en schuur zo lang tot de poort aanvaartbaar is.
Als laatste te noemen, zorg dat je uitlaat lekvrij gemonteerd wordt \ is. Te controleren door, als de motor draait, even met je vinger de uitlaatdemper dicht houden. Je Tomos moet onmiddellijk stoppen, als dat niet zo is, dan lekt hij. En dan zit het niet goed.
Dan het lek opzoeken en verhelpen. Als je dat niet doet, dan gaat er vermogen verloren en dat moet je juist bij elkaar schrapen.
Dan heb ik nog een stomp onder de gordel. Maar als die schoen niet past, hoef je hem ook niet aan te doen. Mocht het nu zo zijn dat je lichaamsgewicht nu boven de 80 Kg uitkomt, ja … dan verliest je Tomosje ook aan snelheid tegenover een ander. Maar dat lijkt me logisch.
Zo dat was hij. D`r zat effe werk an. Doe er je voordeel mee zodat ik niet voor joker heb zitten werken. En laat weten of hij de 60 haalt.
Met vriendelijke groet verblijf ik weer,
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 26 jan 2009 14:16
door frits
goedemiddag mijn zeer gewaardeerde C van Klaveren
ik heb de ontsteking ongeveer 2mm teruggedraaid richting snor, dus 2 mm van de bromstand af.
de 50 km per uur was een gissing( reed nl naast een collega in zijn auto)) ik heb er nu dus een km teller op zitten en daar ging hij de 60 haast voorbij,,, dat vind ik eigenlijk ook wel hard genoeg
dus laat ik de goede ideeen even voor wat het is en ga eerst het gedrag van de politie hier in friesland, hoe hard treden ze hier op tegen 15 km te hard..
uitlaat even nagekeken op lekkerij ,,zo dicht als een kluis(waterdichte kluis tenminste)
ja en nu even over dat tere punt, oftewel die stomp onder de gordel ik weet ik ben iets te zwaar 95 kilo dus en daar zal het dus wel aan liggen...
vriendelijke groeten Frits
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 27 jan 2009 00:19
door C. van Klaveren
Geachte heer Frits,
Mijn excuus, voor de stomp. Het was een vrije gedachte van mij.
En ja …. ik kon niet weten dat u zoveel gewicht in de schaal legt.
Nadere info:
Ik was voor u aan het brainstormen waar het verschil in km`s in kon zitten. En toen kwam ineens in mij op dat ik wel eens meer tegen zo`n probleem was aangelopen. Mijn vrouw die weegt 15 kg lichter dan ik en ooit kwam er aan het licht dat zij sneller op haar Tomosje reed als wanneer ik op haar Tomosje reed. {Ik kan u zeggen dat je daar even mee bezig bent voordat je die link legt}
Één troost voor u, ik ben ook iets te zwaar, moet 78 zijn en ben er 82. Maar ja, dat is een kwestie van te veel eten en veel te weinig intensief bewegen.
De uitlaat is dicht begrijp ik, maar heeft u ook de uitlaatpoort schoon gemaakt ?
En … u heeft toch wel de ontstekingsplaat naar links gedraait.
Loopt hij nu wat beter of harder of wat dan ook ?
U tot genoegen geïnformeerd en met een glimlach eindig ik,
Re: toch maar weer vragen
Geplaatst: 27 jan 2009 01:52
door frits
hahhahah was een goed bedoeld stompje
ik ga de uitlaatpoort nog even schoonmaken en de uilaat even uitbranden.
hij reed geweldig toen ik de ontsteking een iets naar linksom gedraad heb.. maar ja toen kwam het volgende probleem, het vraagteken veertje knapte ( zie mijn ingezonden stuk daarover)
gaf gas maar hij ging niet vooruit?????????????
hij ligt nu dus uit elkaar zal morgen even een ?veertje halen...en dan hoop ik dat hij helemaal goed is
vriendelijke groeten en een heerlijke bedrust toegewenst
Frits