Pagina 1 van 2
Sterke en zwakke punten van een Tomos.
Geplaatst: 25 sep 2005 10:54
door marvin duiker
Hoi,
ik wil graag een Tomos kopen, maar kan iemand mij vertellen wat de zwakke en sterke punten van een Tomos zijn.
Hoe stevig is bijvoorbeeld de vork?
Want ik heb al veel scheve vorken gezien.

Re: Sterke en zwakke punten van een Tomos.
Geplaatst: 25 sep 2005 15:25
door Vuile Beunkoe
Hoi,
ik wil graag een Tomos kopen, maar kan iemand mij vertellen wat de zwakke en sterke punten van een Tomos zijn.
Hoe stevig is bijvoorbeeld de vork?
Want ik heb al veel scheve vorken gezien.

Voordelen:
- Het is makkelijk om zelf dingen te maken, of op te voeren.
- Dankzij de 2 versnellingen trek je snel op.
- het is niet zo duur
- Ja het is stevig genoeg hoor. Je moet ook niet ergens tegenaan rijden, en het dan gek vinden dat je vork krom is. (En je moet ook niet alleen op de brommersloop kijken... daar zijn idd alleen maar kromme dingen.)
Nadeel:
- Omdat je 2 koppelingen hebt, willen die snel slijten als je hem hard laat lopen. Ik ben nu zelf bezig met een oplossing hiervoor.
Geplaatst: 29 sep 2005 17:14
door zipper
Nog een voordeel: Tomosjes worden zoveel gebruikt dat er overal goedkope onderdelen te krijgen zijn.
Nog een nadeel: Olie op je achterwiel!!!
Geplaatst: 29 sep 2005 19:13
door skoeddies
Dat nadeel van olie op je achterwiel heet ook wel slijtage, en zoals algemeen bekend heeft elk motorblok slijtage.
Dit is dus niet typerend voor een tomos, ik heb ook een puch en heb een paar schakelbrommers onderhouden en ik kan je zeggen dat als sommige onderdelen niet tijdig vervangen worden dat er idd slijtage optreed bij bijvoorbeeld je oliekeerring en dat er dan vet op het achterwiel komt.
Dit lijkt mij een logisch oorzaak/gevolg verhaaltje.
Geplaatst: 29 sep 2005 23:34
door zipper
Als jij mij kan vertellen wat er versleten is dan heb je een groot probleem opgelost.
Ik heb al het mogelijke al vervangen.
Geplaatst: 30 sep 2005 14:22
door skoeddies
apart topic aanmaken? of had je da al gedaan..
Geplaatst: 17 okt 2005 11:10
door Bren
mijn voordeel is dat je met een tomos de stomste dingen kunt uitvreten maar het stomme ding start altijd.
Geplaatst: 17 okt 2005 12:59
door Milan
Ketting spannen om de 2 weken
Dat moet anders kunnen vindt ik, vooral als je een oud dametje bent

, een nadeel dus.
Geplaatst: 17 okt 2005 13:00
door Milan
Voordeel: Made In Holland

Geplaatst: 17 okt 2005 16:52
door Robin
Dat nadeel van olie op je achterwiel heet ook wel slijtage, en zoals algemeen bekend heeft elk motorblok slijtage.
Dit is dus niet typerend voor een tomos, ik heb ook een puch en heb een paar schakelbrommers onderhouden en ik kan je zeggen dat als sommige onderdelen niet tijdig vervangen worden dat er idd slijtage optreed bij bijvoorbeeld je oliekeerring en dat er dan vet op het achterwiel komt.
Dit lijkt mij een logisch oorzaak/gevolg verhaaltje.
Olie op je achterwiel heeft niks met slijtage te maken. Omdat de ketting vet is en draait krijg je kleine spettertjes op het achterwiel. Door het rijden komt er ook zand bij en dit word dan een vette tering zooitje.
Geplaatst: 17 okt 2005 16:54
door Robin
Ketting spannen om de 2 weken
Dat moet anders kunnen vindt ik, vooral als je een oud dametje bent

, een nadeel dus.
Als jij om de 2 weken je ketting moet spannen dan doe je toch echt wat fout. Dan moet je toch echter de moeren vaster aandraaien he.
Geplaatst: 17 okt 2005 17:19
door kobussie
nadelen
- koppeling is niet sterk vooral als je je tomos opvoert wordt deze snel gaar.
- oliekeerring bij het voortandwiel gaat nog wel eens lek. vies achterwiel (voordeel je hoeft je ketting niet te smeren)
-er is niet nagedacht over het demonteren. bijvoorbeeld als je je cilinder eraf wilt halen, moet je je blok laten zakken of je spruitstuk eraf draaien, omdat je benzinekraantje in de weg zit. en nog wel meer van dat kleine ondingetjes
- achterbrug is niet zo van goeie kwaliteit, net als de voorvork. (mijn mening)
voordelen
- rijdt soepel
- trekt lekker op
- maakt een mooi geluid
- zit lekker
- onderdelen zijn niet zo duur als bij scooters
- als je op je bek gaat heb je hoogstens een deukie in je tank die krassen maken toch niet uit zoals bij een scooter die gelijk die kapschade hebben.
Geplaatst: 17 okt 2005 17:56
door skoeddies
nadelen
-er is niet nagedacht over het demonteren. bijvoorbeeld als je je cilinder eraf wilt halen, moet je je blok laten zakken of je spruitstuk eraf draaien, omdat je benzinekraantje in de weg zit. en nog wel meer van dat kleine ondingetjes
hier heb ik nog nooit last van gehad..
als je je cilinder eraf wilt halen lijkt het mij logisch dat je je spruitstuk eraf haalt omdat deze er vast op zit.
verder heb ik mijn blok nog nooit hoeven laten zakken..
Geplaatst: 17 okt 2005 18:52
door poekelen
ja klopt.. je moet je spruitstuk er af halen voordat je cilinder er af kan halen..
en als jij je zuiger of een andere cillinder er op wilt doen .. haal ik normaal niet eerst mijn spruitstuk er af.
Geplaatst: 17 okt 2005 19:50
door kobussie
ja maar ik bedoel te zeggen, je komt er heel moeilijk bij.
bij een puch of een citta oid of een oud type tomos kon je gewoon de kop eraf draaien en daarna de cilinder er af trekken.
ik weet niet hoe kleine vingertjes jullie hebben maar ik kom er best moeilijk bij, ik kies er vaak voor om mijn blok te laten zakken dat gaat nog sneller dan dat gepiel met een inbus tussen je frame en blok.
Geplaatst: 18 okt 2005 16:16
door Bren
ja het is een een kutwerk om je inlaatspruitstuk eraf te halen vooral omdat je bij het oude model(die ik heb) je die eraf moet halen om je carb. eraf te halen (dat is trouwens ook een nadeel maar dat is bij de oude tomos) daarom haal ik mijn blok er ook meestal af
p.s. sorry voor de slechte zin
Geplaatst: 21 okt 2005 22:54
door marvin duiker
Oke bedankt allemaal
Maar als die koppeling slijt he, wat slijt er dan precies? Zijn het dan die koppelingssegmenten of slijten er dan ook nog tandwielen

Geplaatst: 22 okt 2005 10:33
door skoeddies
meestal eigenlijk alleen de sygmenten..
als je tandwielen in het blok slecht zijn heb je het wel heel bont gemaakt door waarschijnlijk met te weinig olie in je blok te rijden..
Geplaatst: 22 okt 2005 16:56
door markdeman
Maar je hebt dus 2 aparte koppelingen en niet alleen 2 koppelingsegmenten?
Dus niet zoals bij een puch?
Geplaatst: 22 okt 2005 17:11
door poekelen
2 koppeling
3 segmenten per koppeling
1 grote veer die om de segmenten zitten