Pagina 1 van 1
Tomos vliegwielen
Geplaatst: 04 apr 2009 11:04
door E880
Hallo allemaal, ik zat eens na te denken over het vliegwiel van een Tomos. Ik was dus gister bezig met mijn Tomos en ik zag dat het vliegwiel vrijwel helemaal dicht was (aan de kant waar je tegenaankijkt natuurlijk). Maar mijn vorige Tomos had een vliegwiel met 3 grote openingen erin. Ik zag dit ook bij de sprinter van Erik. Maar waarom is dit? En ik neem aan dat het vliegwiel met de openingen wel prestatiebevorderend zal zijn. Dus is misschien is het de moeite waard om zelf gaten te boren?
Overigens heb ik 2x hetzelfde blok gehad (A5) dus daarom vond ik het vreemd dat er 2 soorten vliegwielen waren.

Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 04 apr 2009 11:50
door tomosnewbie
Ja die ene van Bosch is sowieso zwaarder dan die van Iskra, dus ik denk dat tomos het verschil niet te groot wou laten worden.
Volgens mij reageert je tomos beter op het gas als je vliegwiel wat lichter is, maar omdat hij lichter is krijg je het wel moeilijker bij tegenwind.

Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 04 apr 2009 12:13
door E880
Hmm toch wel gek dat ik dan 2 verschillende vliegwielen heb gehad op 2 dezelfde blokken die misschien wel uit hetzelfde jaar kwamen. Maar inderdaad het optrekken zou beter moeten worden omdat het gewicht aan de krukas minder word. Misschien trok mijn vorige tomos daarom een stuk langer door in zn 1.
Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 04 apr 2009 13:16
door Ziggys91
[quote="ebbo"]Dus is misschien is het de moeite waard om zelf gaten te boren?
quote]
Nah, kan je je vliegwiel beter laten afdraaien, doen ze bij cittas en vespas ook altijd en bij puch volgensmij ook.
Zoals hierboven gezegt krijg je dan een betere gasreactie, maar doordat er minder gewicht aan de krukas zit zal je ietsje moeilijker een berg op of met wind tegen rijden. Zelfde effect als een binnenrotor dus zegmaar alleen in veel mindere mate.
Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 04 apr 2009 13:33
door E880
Dus is misschien is het de moeite waard om zelf gaten te boren?
quote]
Nah, kan je je vliegwiel beter laten afdraaien, doen ze bij cittas en vespas ook altijd en bij puch volgensmij ook.
Zoals hierboven gezegt krijg je dan een betere gasreactie, maar doordat er minder gewicht aan de krukas zit zal je ietsje moeilijker een berg op of met wind tegen rijden. Zelfde effect als een binnenrotor dus zegmaar alleen in veel mindere mate.
Gelukkig rij ik alleen bergjes af, en heb ik altijd wind mee
Mja misschien ga ik wel wat gaten erin boren, mits symetrisch, anders is de balans eruit.
Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 04 apr 2009 22:54
door PimW
Dat er verschil zit in de vliegwielen komt doordat tomos nog al eens van producent gewisseld is. Zo is er een Bosch, Iskra en Ducati ontsteking, zijn er twee en vierspoels ontstekingen en met punten en elektronisch. Het gewicht van zon vliegwiel maakt inderdaad uit bij het opkomen in toeren, maar zorgt ook voor een geleidelijk doorlopen van de powerband.
Gaten boren en afdraaien zou dan hetzelfde effect moeten hebben. alleen kun je met afdraaien gemakkelijker meer massa weghalen zonder het vliegwiel op een paar punten erg te verzwakken.
Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 12 apr 2009 19:29
door veur'n met die zooi
die waar 3 grote openingen op zit, die gebruiken ze ook by puch, en die puchjes trekken facking langzaaaam op

Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 12 apr 2009 20:15
door Ingmar.
die waar 3 grote openingen op zit, die gebruiken ze ook by puch, en die puchjes trekken facking langzaaaam op

THANX man voor je vet goeie uitleg
tering he niks normaals te zeggen oid?
Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 12 apr 2009 20:25
door TomosTuningWassenaar
bek dicht ingmar

Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 12 apr 2009 20:27
door Ingmar.
geld ook voor jou hoor met nutelose opmerkingen

spammen doe je in de huiskamer
Re: Tomos vliegwielen
Geplaatst: 12 apr 2009 20:42
door Administrator
De grotere openingen in het oude vliegwiel is puur om je punten en de grondplaat te kunnen verstellen zonder dat je je vliegwiel eraf hoeft te halen. De uitsparingen maken het mogelijk dat je er precies bij kunt. Bij het nieuwe vliegwiel hoort ook de nieuwe, elektronische ontsteking. Contactpuntloos dus.... Vandaar dat het nieuwe vliegwiel om deze rede tamelijk dicht is uitgevoerd. Qua massa zal het weinig met elkaar verschillen. Ook al zou het enigszins verschillen zal dit nauwelijks merkbaar zijn in het vermogen.
