Pagina 1 van 1

Kering vtw

Geplaatst: 18 apr 2009 17:39
door Michaell
Hallo,
Zoals vast wel meerdere mensen last hebben gehad van een lekke kering bij het vtw, ben ik dit keer aan de beurt.
Ik heb er al verschillende dingen over gelezen; diktes van de tandwielen en noem maar op.
Nu kwam ik laatst in een scooterzaak waar ik mijn probleem vertelde, ze hebben mij daar verteld dat dit niet de grote kering is, maar de kleine kering ( in je blok zelf) deze zit om de as ( waar je hem mee aantrapt) tegen het binnenste tandwiel van je blok. Misschien een beetje stom maar ik heb deze kering ook altijd erbij gehad in het setje, maar heb hem nooit gebruikt aangezien ik niet wist waar hij moest komen :D . Vervolgens ben ik thuis in een ander blok gaan kijken hoe het zat, en kwam ik erachter dat hier ook niets inzat, de kering die ik nog had ging wel perfect over de as (kickstart as) heen en paste redelijk goed in de '' uitsparing'' van het binnenste tandwiel (zie foto) maar nu wilde ik dus de 2 asjes met daaromheen de ketting erin zetten, maar dit liep niet goed. aangezien de kering te ver uitstak. Kan iemand mij vertellen en hoe dit precies zit??
Alvast bedankt.
Afbeelding

Re: Kering vtw

Geplaatst: 18 apr 2009 20:37
door shadowranger
In het grote tandwiel zitten 2 naaldlagers, waarvan 1 voorzien is van een o-ring (de keerring die bedoelt wordt).

De kleine keerring die je bij de set krijgt is voor de carburateur. Deze hoort achter de witte vulbus.

Re: Kering vtw

Geplaatst: 19 apr 2009 11:50
door Michaell
Oke, en waar zit deze O-ring precies? tussen de 2 lagers in ofzo?
Is dit ook de oorzaak van het lekken?
Alvast bedankt,

Groetjes Michael

Re: Kering vtw

Geplaatst: 19 apr 2009 11:57
door shadowranger
In een van de 2 naaldlagers zit zo'n o-ring. Die kan je alleen vervangen door het hele naaldlager te vervangen. Maar het verhaal van een lekke keerring is toch echt gebaseerd op de grote achter je voortandwiel.

Re: Kering vtw

Geplaatst: 19 apr 2009 12:53
door Michaell
Hmm, maar die kering die in het setje zit past wel perfect om de as heen. maargoed als jij zegt dat die in de carb hoort :P
En dat verhaal over de dikte van je tandwiel zit daar iets in?
Bedankt voor je hulp.

Groetjes Michael

Re: Kering vtw

Geplaatst: 19 apr 2009 23:05
door shadowranger
Dikte van een imitatietandwiel kan idd dunner zijn dan een origineel van Tomos. Dat betekent dat de moer die het tandwiel vast moet draaien op de afstandsbus al tegen het hart van de vertanding aanloopt. Daarom kun je je tandwiel niet goed vastzetten (er blijft een kleine speling over) waar de olie doorheen kan komen. Stel de o-ring in het naaldlager is compleet weg, dan nog blijft de olie tussen lager, bus en tandwiel zitten als deze goed afsluiten.

Je kan dit beun oplossen door een stukje rubber in een ring te knippen en tussen tandwiel en borgplaat te leggen waardoor de moer strakker kan worden aangedraaid.