Pagina 1 van 1

Van 33 naar 28

Geplaatst: 05 okt 2005 20:53
door C. van Klaveren
Ik zag een vraag op 27 Aug. over `t veranderen van je ATW van 33 >>> 28 tanden.
Daar kwam een theoretisch andwoord op, met als uitkomst 4 Km verbetering.
Vroeger was `t zo (praktijk) één tand van het VTW staat gelijk met 3 tanden van `t ATW.
En dit bovenstaande stond gelijk met een verbetering van 5 Km.

Nou kan het zijn dat de wielen van de huidige Tomos kleiner zijn, als de brommers in mijn tijd.
Maar volgens mij verklein je `t ATW met 18% (33 >> 28), dus bij een zelfde draaisnelheid van `t VTW gaat het ATW 18% meer rond.
ERGO: De snelheid gaat dan ook 18% vooruit.
t.w. van b.v. 35 >>> 41 Km.

Wie kan mij daar in/uit de praktijk over vertellen ?

Geplaatst: 05 okt 2005 23:41
door Robin
Volgens mij klopt het wel wat je daar zegt.

Geplaatst: 06 okt 2005 08:58
door Volty
Je moet dan wel rekening houden met de vraag of 't motortje de zwaardere vertanding aankan, en natuurlijk de luchtweerstand. Vooral op hogere snelheden kan die je mooie snelheidsberekening aardig door de war sturen :wink:

Geplaatst: 06 okt 2005 09:41
door Milan
jah het is natuurlijk allemaal theoretisch, Je zou natuurlijk ook rekening moeten houden met lucht en rol weerstand. Je vermogen van je motor bij een bepaald toerental. Ik kan wel het een forumule opstellen om je snelheid te berekenen, inclusief rol en wind weerstand.

Groeten Milan

Geplaatst: 07 okt 2005 08:59
door C. van Klaveren
Da`s mooi, wat betrefd de theorie. Maar het ging mij om de praktische waarden. Daarom vroeg ik ook om een praktijk ervaring.
Hiermee wil ik de rol en tegenwind zaken niet overboord gooien, maar ik ben van mening dat bij een huidige (gangbare) snelheid van 33Km die zaken een minder belangrijke rol spelen.

Ergo: Als niemand er mee komt, zal ik ff een klein ATW moeten aanrukken.
[gaat na de test er gewoon weer af]

Volgens mij zou ons Tomosje dan minstens 40 lopen.