Pagina 1 van 1

Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 29 apr 2009 10:21
door Zuigerstop
  • Welke model tomos heb je? Zelf geen brommer, maar help een vriend met z'n Revival
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2003 (dik 22.000 km op de teller)
    Is het een snor of een brommer? Brommer
    Wanneer ontstond het probleem? Anderhalve week geleden.


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nog niet, behalve een cilinder(kop) die met grof geweld verwijderd wordt.


    Wat is het probleem?
Ok, stap voor stap: de brommer startte moeilijk en kwam slecht op snelheid. Dit zou verholpen moeten zijn na het schoonmaken van carb, luchtfilter, uitlaat, etc. en het vervangen van de zuiger. En bij het vervangen van die zuiger begon de ellende: kop en cilinder zitten helemaal vastgeroest op de tapeinden. De kop is inmiddels verwijderd, nu de cilinder nog. Dit gaat wel lukken.

Nu het volgende: omdat het budget niet oneindig is willen we de standaard cilinder vervangen door een Airsal 50cc. De setup blijft verder standaard, dus geen andere uitlaat, carb of luchtfilter. Zijn er mensen die met dezelfde setup rijden, en welke sproeier is daarbij de beste? (ik stel deze vraag eigenlijk in 't verkeerde topic, maar kan niet posten in het Sproeiertopic...)

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 29 apr 2009 11:06
door tomos
wat voor carb heb je erbij?
je moet dan om er meer prestaties eruit te halen minimaal een 14 12 nemen. en je luchtfilter en spruitstuk ontgrenzen. ik zou rond sproeier 60 gaan maar dat is een kwestie van proberen.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 29 apr 2009 12:07
door Zuigerstop
Die is standaard, ik weet niet welk type het is, moet ik even opmeten. Is een uitlaat van een Revival brom eigenlijk begrensd?

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 29 apr 2009 12:08
door Sebastiaankl
Hij zegt dat 't een brommer is, dus heeft een 14/12.
Zou zeggen koop alle even sproeiers van 54-62 ofzo, en dan proberen.
Nee, uitlaat is niet begrensd.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 29 apr 2009 12:10
door tomos
ja een standaard rivival uitlaat is begrensd weet alleen niet waar de begrenzer zit. zou je even op moeten zoeken.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 04 mei 2009 07:01
door n03L
Hij zegt dat 't een brommer is, dus heeft een 14/12.
Zou zeggen koop alle even sproeiers van 54-62 ofzo, en dan proberen.
Nee, uitlaat is niet begrensd.

op 54 beginnen met een airsal 50cc? ik zou eerder met 58-62 beginnen

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 06 mei 2009 12:21
door Zuigerstop
Onze vrienden met platte pet staan in deze regio vaak te controleren, dus harder dan 50, 55 hoeft het zaakje niet te gaan. We vervangen dan ook liever alleen de cilinder en laten liever de begrenzers in luchtfilter en uitlaat zitten.

M'n gevoel zegt dat ik dan met een sproeier 58 in de goeie richting zit, we gaan 't proberen. Eerst moet nog de ouwe cilinder eraf gesloopt, dat is nog ff een vervelend klusje.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 06 mei 2009 12:23
door tomos
nou een 50cc snel met alle begrenzers erin gaat niet fijn lopen denk ik

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 06 mei 2009 13:42
door Zuigerstop
Nee, snap ik, ook afstellen wordt een vervelend karweitje.

Bij de meeste scooters uit mijn tijd zat er in het luchtfilter een vernauwing en in de uitlaat een ring. Hoe zit dit bij een Revival?

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 09 mei 2009 20:25
door maurice013
Als je nog de standaard uitlaat er op hebt zitten, zit dit er ook in net als in de lucht filter en het spruitstuk.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 23 jun 2009 09:44
door Zuigerstop
Ok, die cilinder is er dus echt niet af krijgen zonder het blok te slopen. We gaan dus op zoek naar een vervangingsblokje.

Weer een vraag: kan ik de ontsteking die op een ander blok zit zo aansluiten op de electronica die nog aan de brommer zit? M.a.w. is die electronica gecodeert, of kan je de onsteking van ieder willekeurig A3 blok aansluiten op de bobine die nog op de brommer zit?

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 23 jun 2009 09:51
door 7P_
Oké even over de uitlaat, want ik hoor hier alleen maar "ja hij is begrenst, en nee hij is niet begrenst" :')

Er zit geen daadwerkelijke begrenzing in. De bocht echter, vermindert de prestaties omdat het een smal pijpje is dat ook nog eens in een S is gebogen. Er zit geen ring/prop of iets dergelijks in, maar ik zou wel een dikke bocht erop proberen te lassen of anders gewoon een goedkoop uitlaatje zien te scoren.

Ontstekingsverhaal snap ik niet helemaal. Eenzelfde ontsteking kun je zó overzetten.

Hoe hebben jullie geprobeerd de cilinder los te krijgen? Het makkelijkst is WD40 op de tapeindes spuiten, in laten werken, flink met een hamer op de cilinder rammen zodat de roestkorst scheurt en dan met een schep of iets dergelijks kruislings de cilinder omhoog wrikken.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 23 jun 2009 12:04
door Zuigerstop
Ontstekingsverhaal snap ik niet helemaal. Eenzelfde ontsteking kun je zó overzetten.

Hoe hebben jullie geprobeerd de cilinder los te krijgen? Het makkelijkst is WD40 op de tapeindes spuiten, in laten werken, flink met een hamer op de cilinder rammen zodat de roestkorst scheurt en dan met een schep of iets dergelijks kruislings de cilinder omhoog wrikken.
We hebben alles geprobeerd: WD40, warmstoken, wrikken, maar geen beweging in te krijgen.

Wat ik bedoel met die ontsteking: kan ik op de bestaande bobine zomaar een A3-blok aansluiten, of moet ik dan de ontsteking in z'n geheel van het oude blok overzetten op het nieuwe? Heb ooit met een scooter ellende gehad met een vervangingsontsteking, omdat de ontsteking alleen werkte als bobine en ontstekingsspoel bij elkaar hoorden.

Maar ik ga er vanuit dat dit bij een Tomos niet zo is, dus we gaan 't wel proberen.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 09 jul 2009 13:44
door Zuigerstop
Ok, met een nieuw blok, nieuwe cilinder en zuiger start de Revival met 1 keer kicken en zelfs electrisch!

Nog 1 probleem: als je het contact uitzet blijft de brommer gewoon lopen. Alle bedrading is correct aangesloten (electrische start werkt, verlichting werkt, claxon werkt, richtingaanwijzers/remlichten werken), alleen hou ik 1 zwart draadje met twee oogjes over, en ik weet niet meer waar ik dat op aansluit. :oops: Ik denk dat dat de draad is waardoor je met het contactslot de motor uitzet.

Wie kan me helpen?

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 09 jul 2009 17:35
door ben834
leg die zwarte draad aan aarde probleem verholpen

Ok, met een nieuw blok, nieuwe cilinder en zuiger start de Revival met 1 keer kicken en zelfs electrisch!

Nog 1 probleem: als je het contact uitzet blijft de brommer gewoon lopen. Alle bedrading is correct aangesloten (electrische start werkt, verlichting werkt, claxon werkt, richtingaanwijzers/remlichten werken), alleen hou ik 1 zwart draadje met twee oogjes over, en ik weet niet meer waar ik dat op aansluit. :oops: Ik denk dat dat de draad is waardoor je met het contactslot de motor uitzet.

Wie kan me helpen?

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 09 jul 2009 18:10
door Zuigerstop
Dan wordt 't een draad van aarde naar aarde, hij zit nl. nergens aan vast. Dat is namelijk de vraag: waar is dat draadje van?

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 09 jul 2009 23:23
door Zuigerstop
Probleem is even opgelost met een extra schakelaar tussen de aardedraad van de bobine naar 't frame, dus hij kan nu zonder problemen worden uitgezet.

Maar als iemand weet hoe 't komt dat de motor gewoon blijft draaien als ik het contact uitzet, hoor ik graag wat de officiële oplossing is!

Alvast bedankt.

Re: Klussen aan de Revival brom van een vriend.

Geplaatst: 09 jul 2009 23:26
door poekelen
misschien kan je een foto maken hoe het zit? ik denk dat 1 van die kabeltjes op de bobine moet en de andere aan het contact. het is niet echt duidelijk hoe het nu zit en welke draden erover zijn.