Pagina 1 van 1
uitlaat en sproeier
Geplaatst: 21 jun 2009 14:42
door bvandeursen
waarom moet je, als je een snellere uitlaat neemt, een grotere sproeier nemen? een uitlaat beïnvloedt het mengsel toch niet?
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 22 jun 2009 17:54
door shadowranger
Wie het ooit verzonnen heeft weet ik niet, maar soms wil een grotere sproeier wel eens een betere motorkarakteristiek geven.
Normaal hoef je idd geen grotere sproeier te monteren, laat je hierdoor leiden door de kleur van je bougie. Alleen als je merkt dat er op top te weinig vermogen is of je met starten wat problemen hebt, ga je pas wat doen aan de afstelling.
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 22 jun 2009 20:20
door martijnn
Maar als je een snellere uitlaat eronder zet kan je meer uitlaat gassen kwijt.
Waar door je cilinder meer toeren kan maken. en meer mengsel nodig heeft.(volgens mij:p)
Correct me if iam wrong

Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 24 jun 2009 08:04
door shadowranger
Maar als je een snellere uitlaat eronder zet kan je meer uitlaat gassen kwijt.
Waar door je cilinder meer toeren kan maken. en meer mengsel nodig heeft.(volgens mij:p)
Correct me if iam wrong

Hoeveelheid mengsel, ja. Maar dat veranderd toch niets aan de
verhouding van het mengsel dat je de cilinder in peurt? Dat wordt geregeld in de carburateur en heeft niets te maken met de uitlaat, spruitstuk of bougie (om nog maar wat andere argumenten te noemen). Je kan bijvoorbeeld prima rijden met een snorcarburateur op een 65cc.
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 24 jun 2009 08:11
door 7P_
Nou, toen ik ooit een dikke bocht op mijn uitlaat heb gelast, liep hij helemaal butt en moest er één maatje grotere sproeier in.
Maar het verhaal van Shadowranger heb ik ook al een keer gehoord van een tuningspecialist, dat het gewoon nergens op slaat. Best apart.
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 24 jun 2009 08:14
door shadowranger
Ik zeg ook niet dat je niets aan de afstelling mag veranderen, maar iedereen begint hier meten te blaten "hoeveel maten groter moet ik gaan?", zonder eerst te kijken of het nodig is.
Ik rij al jaren rond met een merkloze homoet-achtig pijpje en heb nooit een sproeier hoeven te vervangen. Loopt perfect.
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 24 jun 2009 08:16
door 7P_
Uhuh, ja dat heb ik toen ook gedaan. Naderhand heb ik het pas veranderd en dat ook met maar één maat

Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 24 jun 2009 23:20
door martijnn
Ik had precies het zelfde inplaats van een snor uitlaat zat er een std snel op en de verkoper had er ook 2 maten groter ingedaan maar hij verzoop steeds dus weer std sproeier erin en hij deed het perfect.
Jaa daar heb je wel gelijk in maar het zou toch wel ergens aan moeten liggen als je het nodig hebt??:P
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 27 jun 2009 20:03
door rikvg
net als mensen die een originele 50cc hebben en een 15/15 dellorto erop hebben en dan sproeier 60 erin zetten.... 70 komt meer in de buurt.
zovan: een 50cc heeft niet zoveel benzine nodig

Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 01 jul 2009 12:55
door Woutah
Ik ben van stnd naar stnd snel gegaan, maar nu start ie kut. Dus ik heb sproeier 1 en 2 maten groter gehaald. Staks ff proberen met één maatje groter.

Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 22 jul 2009 15:31
door koenani
heb een promaGP uitlaat erop gezet met standaard sproeier. hij blijft in 1 keer haken als hij ze top heeft bereikt en dan klinkt het alsof hij niet genoeg benzine krijgt om nog harder te gaan. ben nu naar maatje 52 gegaan ( 2 maten groter ) maar merk eigenlijk niet echt een verschil ( t kan zijn dat ie iets beter doortrekt of iets dergelijks maar het is een minimaal verschil ) kan ik die oude er beter onder terug zetten?
Re: uitlaat en sproeier
Geplaatst: 24 jul 2009 11:32
door Sugi
heb een promaGP uitlaat erop gezet met standaard sproeier. hij blijft in 1 keer haken als hij ze top heeft bereikt en dan klinkt het alsof hij niet genoeg benzine krijgt om nog harder te gaan. ben nu naar maatje 52 gegaan ( 2 maten groter ) maar merk eigenlijk niet echt een verschil ( t kan zijn dat ie iets beter doortrekt of iets dergelijks maar het is een minimaal verschil ) kan ik die oude er beter onder terug zetten?
Bekijk de kleur van je bougie even (minstens 100m volgas rijden en dan stil laten vallen). Je bougie moet een koffie-met-melk kleurtje hebben.