Pagina 1 van 1

2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 19:59
door bvandeursen
is het nou hoe korter die tweede veer is, hoe later hij overgaat naar zijn 2e versnelling of precies andersom? dat snap ik niet helemaal

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:09
door sjaakvanvoorschoten
1ste.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:10
door adje
Volgens de FAQ is het 2e.

De eerste is in hoeveel toeren die wegrijdt.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:11
door sjaakvanvoorschoten
ik bedoel dus zijn 1ste veronderstelling :wink:
dus hoe korter de veer, hoe later hij in zijn 2 schiet.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:29
door bvandeursen
ik bedoel dus zijn 1ste veronderstelling :wink:
dus hoe korter de veer, hoe later hij in zijn 2 schiet.
oke bedankt
ik wil dat hij zo laat mogelijk in zijn 2 schiet want ik heb altijd het probleem dat als ik door een redelijk scherpe bocht ga hij net niet terug schakelt waardoor hij heel langzaam op gang komt daarna.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:29
door 7P_
is het nou hoe korter die tweede veer is, hoe later hij overgaat naar zijn 2e versnelling of precies andersom? dat snap ik niet helemaal
Ik neem aan dat je zoiets ook daadwerkelijk gaat doen. Pas op dat je niet in een keer te ver inkort. Korter kan altijd nog, langer niet ;(
En het lijkt ten eerste instantie erg leuk, laat overschakelen, maar je koppeling gaat er wel harder van slijten.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:31
door bvandeursen
is het nou hoe korter die tweede veer is, hoe later hij overgaat naar zijn 2e versnelling of precies andersom? dat snap ik niet helemaal
Ik neem aan dat je zoiets ook daadwerkelijk gaat doen. Pas op dat je niet in een keer te ver inkort. Korter kan altijd nog, langer niet ;(
En het lijkt ten eerste instantie erg leuk, laat overschakelen, maar je koppeling gaat er wel harder van slijten.
na hoeveel kilometer is zo'n koppeling doorgesleten als je hem 1 of 2 cm inkort?

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:34
door 7P_
Geeeeen idee.

Ligt aan je vermogen/rijstijl. Als je constant stadsverkeer hebt met veelvuldig schakelen gaat hij met een rap tempo naar de klote.
Mijn Tomos kocht ik ooit nieuw, en nu, bij 9761km is de 2e koppeling áárdig naar de klote bij een nagenoeg standaard setup: dikke bocht op standaard uitlaat 58kmh (brom versie)

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:45
door bvandeursen
Geeeeen idee.

Ligt aan je vermogen/rijstijl. Als je constant stadsverkeer hebt met veelvuldig schakelen gaat hij met een rap tempo naar de klote.
Mijn Tomos kocht ik ooit nieuw, en nu, bij 9761km is de 2e koppeling áárdig naar de klote bij een nagenoeg standaard setup: dikke bocht op standaard uitlaat 58kmh (brom versie)
als hij maar ongeveer 3000 km meegaat ben ik tevreden. bedankt voor alle info

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 21 jun 2009 20:47
door 7P_
Ohh ik denk dat je dan wel een heeeel eind komt hoor.
Tenzij hij nu al compleet versleten is :mrgreen: Maarja, je kan ook gewoon op het aluminium rijden.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 22 jun 2009 15:40
door bvandeursen
Ohh ik denk dat je dan wel een heeeel eind komt hoor.
Tenzij hij nu al compleet versleten is :mrgreen: Maarja, je kan ook gewoon op het aluminium rijden.
haha ze zien er nog redelijk goed uit dus zo ver zal het niet komen.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 23 jun 2009 08:02
door bvandeursen
ik bedoel dus zijn 1ste veronderstelling :wink:
dus hoe korter de veer, hoe later hij in zijn 2 schiet.
Ik heb altijd dat hij in de bocht net in zijn twee blijft hangen waardoor hij heel slecht weer op gang komt. Daarom wil ik inkorten. ik allebei de veren al 1 cm ingekort maar k dnk dat ik die tweede veer nog verder inkort.

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 23 jun 2009 08:25
door 7P_
Merkte je veel verschil bij het inkorten van de 2e veer met 1cm? Ik ga het zelf namelijk ook doen binnenkort :)

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 23 jun 2009 13:39
door Paul123
Merkte je veel verschil bij het inkorten van de 2e veer met 1cm? Ik ga het zelf namelijk ook doen binnenkort :)
1cm merk je niks van, veer trekt lubbert dan meteen weer terug uit binnen 50km oid.

Beter al pak je een koppelingsveer van een kettingzaag motor, deze is vele malen sterker dan een tomos veer. Is lastig in je segment te krijgen, maar dan pakt die wel heerlijk laat op. Slijtage gaat dan nog wel hoor :wink: .

Re: 2e koppelingsveer

Geplaatst: 23 jun 2009 14:34
door bvandeursen
Merkte je veel verschil bij het inkorten van de 2e veer met 1cm? Ik ga het zelf namelijk ook doen binnenkort :)
van die eerste veer merk je wel rdelijk veel maar van die tweede niet echt. denk idd dat hij uitlubbert. Ik zou trouwens wel alleen doen als je een seegerringtang hebt anders ben je uren aan het kloten met die seegerring. succes alvast.