Pagina 1 van 1

teveel olie

Geplaatst: 06 aug 2009 19:00
door bvandeursen
is het mogelijk dat door de warmte, na een lange rit, de olie, in het blok, uitzet en dat daardoor de koppeling gaat slippen (doordat de koppeling de olie niet meer kan afvoeren)?

ik had het na een rit van 3 uur bij 25 graden. mijn cilinder draaide hele hoge toeren maar de koppeling pakte niet aan, de ketting bewoog dus ook niet meer. Ik reed opdat moment ongeveer 55. het gaat om een a5 blok.

Ik had de olie van te voren er in gegoten tot het via het gaatje aan de zijkant van mijn blok er uit liep.

heeft iemand dit probleem ook een keer gehad?

Re: teveel olie

Geplaatst: 06 aug 2009 21:03
door sjaakvanvoorschoten
als hij echt in zijn "vrij" staat moet je even je versnellingsbak openen.
probeer anders nu even nadat hij afgekoeld is. of het er dan nog is.
zoja, ik weet niet hoe oud je tomos is maar misschien zijn de rollen in je vertanding ingenesteld zitten.

Re: teveel olie

Geplaatst: 06 aug 2009 21:47
door bvandeursen
als hij echt in zijn "vrij" staat moet je even je versnellingsbak openen.
probeer anders nu even nadat hij afgekoeld is. of het er dan nog is.
zoja, ik weet niet hoe oud je tomos is maar misschien zijn de rollen in je vertanding ingenesteld zitten.
heb het gebrobeerd, nog steeds hetzelfde. ik heb me versnellingsbak geopend,niks bijzonders te zien...
hoe kan je het makkelijkst naar die vastzittende rolletjes kijken?

Re: teveel olie

Geplaatst: 06 aug 2009 22:03
door sjaakvanvoorschoten
je hebt nodig een seegeringentang. moet je die zekering op je middelste vertanding eraf halen.
dan kan je de vertanding dat op je middenvertanding aangesloten zit, los halen.
let op dat je een bakje gebruikt en een goed opgeruimde werkbank want nu komen de rollen. die zitten in een losse behuizing op je eerste versnellingsvertanding.
let op dat je de rollen niet laat vallen want ze zijn moeilijk te krijgen en raken snel zoek.
doe de rollen in een bakje en bekijk de loopvlak. zie je een opruwing, of knikjes moet je ff zeggen.

Re: teveel olie

Geplaatst: 06 aug 2009 22:11
door bvandeursen
je hebt nodig een seegeringentang. moet je die zekering op je middelste vertanding eraf halen.
dan kan je de vertanding dat op je middenvertanding aangesloten zit, los halen.
let op dat je een bakje gebruikt en een goed opgeruimde werkbank want nu komen de rollen. die zitten in een losse behuizing op je eerste versnellingsvertanding.
let op dat je de rollen niet laat vallen want ze zijn moeilijk te krijgen en raken snel zoek.
doe de rollen in een bakje en bekijk de loopvlak. zie je een opruwing, of knikjes moet je ff zeggen.
oke bedankt
ik ga het morgen proberen