Pagina 1 van 1

honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 01 sep 2009 10:56
door tomos
hoi,
ik wil graag een wallaroo cilinder op een tomos leggen. maar dan moet ik de tappen aanpassen.. maar hoe doe je dit? gewoon dichtsmeren en dan met een boor nieuwe gaten maken en dan uit tappen?
en dan moet ik de inlaat op de carters maken. maar is dat een kwestie van een gat zagen en dan tappen erin zetten en dan het spruitstuk erop?

mzzl

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 01 sep 2009 12:37
door henk kasten
[quote="tomos"]ik wil graag een wallaroo cilinder op een tomos leggen. maar dan moet ik de tappen aanpassen.. maar hoe doe je dit? gewoon dichtsmeren en dan met een boor nieuwe gaten maken en dan uit tappen?[/quote]

In principe wel, maar ik weet niet hoe dicht de "nieuwe" tapeinden bij de originele tapeinden zitten, maar dan zul je de oude eventueel dicht moeten lassen. Als ze echt een stuk verder zitten dan de originele zul je waarschijnlijk je carter eerst op moeten lassen om genoeg "vlees" te hebben. Ook voor de spoelpoorten zul je moeten oplassen, omdat de spoelpoorten waarschijnlijk buiten het carter vallen, de boosterpoorten zeker.

[quote="tomos"]en dan moet ik de inlaat op de carters maken. maar is dat een kwestie van een gat zagen en dan tappen erin zetten en dan het spruitstuk erop?[/quote]

Er zal zowieso een membraan tussen moeten, dus je zult een membraanhuisje moeten maken en op je carter lassen/solderen. Je zou ook een membraankit kunnen gebruiken die voor de polini-cilinder voor puch maxi verkrijgbaar zijn, daar zit namelijk al een membraanhuis bij.

Ik weet niet welke diameter het hemd van zo'n cilinder is, maar ik denk groter dan tomos origineel en dan zal het carter ook nog gekotterd moeten worden.

Het lijkt mij eenvoudiger (minder moeilijk) om een minarelli verticaal cilinder te pakken, deze hebben de tapeinden namelijk op de zelfde plaats zitten als tomos, ook hebben deze cilinders het membraan op de cilinder.

Wat had je eigenlijk voor koeling in gedachten, gewoon rijwindkoeling?

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 01 sep 2009 13:03
door tomos
gewoon ac.
ik heb net even gekeken en als je 1 carter pakt past de cilinder er zo op. alleen de wand past niet in de carter, die moet je groter maken. maar er moet een opvulplaat tussen gemaakt worden. ik heb hier nog een polini membraam en spruitstuk liggen.
zo'n minarelli verticaal cilinder. moet je daar ook nog een opvulplaat tussen doen? en moet je dan ook nog "vlees" bij de spoelpoorten erop maken?

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 01 sep 2009 17:54
door henk kasten
Er moet waarschijnlijk wel een opvulplaat tussen, om ervoor te zorgen dat de zuiger niet te hoog in de cilinder komt. De slag van tomos is namelijk langer (43mm) dan van minarelli verticaal (39,2mm). Je zult dan moeten nagaan of de timingen wel gunstig komen te liggen, de timingen zullen namelijk omhoog gaan. De spoelpoorten van een dergelijke cilinder zijn veel groter dan die in het tomos carter, en daar moet zeker ruimte voor gemaakt worden.

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 04 sep 2009 11:10
door tomos
miss een domme vraag maar ik heb een polini w poort voor een honda wallaroo gevonden.
maar die hebben een kleine slag (kleiner als tomos) maar als ik hem dan op mijn tomos bouw word het dan meer cc omdat de slag langer word?

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 04 sep 2009 13:39
door henk kasten
Ja, de cilinderinhoud wordt bepaaldt door de boring en de slag, als een van de twee toeneemt neemt de inhoud dus ook toe.

De formule voor de inhoud van een cilinder is;

(0,5 x boring)^2 x 3,14 x slag

De boring van die polini cilinder is 46mm dus je inhoud wordt dan;

(0,5 x 46)^2 x 3,14 x 43 = 71,46 cc

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 04 sep 2009 16:36
door tomos
ohh dankje voor de moeite :mrgreen:
alleen diie man zei me net dat ie verkocht is. maar wat is slimmer een honda wallaroo cilinder of een minarelli verticaal.
http://link.marktplaats.nl/271531147" onclick="window.open(this.href);return false; is dat wat?

ik heb een minarelli horizontaal cilinder gevonde een stage 6 lc. maar moet je er dan ook een olie pomp bij doen of hoeft dat niet? want me buurjonge die rijden met een lc kop zonder pomp en die word ook gewoon gekoeld.

Re: honda wallaroo cilinder op een tomos.

Geplaatst: 06 sep 2009 14:42
door henk kasten
Ik persoonlijk zou liever voor een minarelli verticaal gaan, puur omdat je dan geen membraan op het carter hoeft te maken. Dat wil echter niet zeggen dat het dan een makkelijke ombouw is, er komt meer bij kijken dan je denkt, onderschat het dus niet.

Minarelli horizontaal cilinders hebben de tapeinden verder uitelkaar staan dan minarelli verticaal, dan moet je dus de tapeinden in je blok verzetten. Deze cilinders hebben geen inlaat op de cilinder, dus zul je een membraan op je carter moeten maken.

Koeling van een watergekoelde cilinder wordt weleens zonder pomp uitgevoerd, het idee is dat heet water stijgt doordat de dichtheid lager wordt, waardoor een natuurlijke circulatie ontstaat. Of dit systeem ook voldoet bij snellere cilinders durf ik niet te zeggen.

Ik weet niet wat je preciese bedoelingen zijn met dit blok maar een andere cilinder goed passend en werkend krijgen is zeker niet makkelijk. Ik zou, als ik jou was, me dan eerst eens orienteren voordat je aan iets dergelijks begint.