Pagina 1 van 1
welk blok is het?
Geplaatst: 13 sep 2009 13:01
door drestar
ik heb gisteren een tomos bloje gekocht..er staat A5 op de cilinder en is nog met kontaktpunten.
de cilinder is vierkant en er zit een 14/12 carburateur op met schuin spruitstuk.
mijn vraag is welk blok heb ik nu gekocht? een 2-speed of 1-speed?
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 13 sep 2009 13:30
door shadowranger
2-speed. Waarschijnlijk een A35 blok, alleen het spruitstuk hebben ze veranderd.
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 13 sep 2009 13:51
door drestar
2-speed. Waarschijnlijk een A35 blok, alleen het spruitstuk hebben ze veranderd.
hoezo het spruitstuk verandert? het is een passend spruitstuk naar rechts met membraan.ik kan maar geen informatie vinden over dit blok.
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 13 sep 2009 15:12
door tamiya
schadowranger wil hier mee zeggen dat er waarschijnlijk eerst een recht spruitstuk op zat. Deze zaten op de eerste generatie A35tjes. Vanaf rond 2000 zijn alle tomosjes uitgevoerd met het schuine spruitstuk(te herkennen aan de bredere zijkapjes van plastic).
PS Corrigeer me gerust als ik het fout heb

Re: welk blok is het?
Geplaatst: 13 sep 2009 15:26
door drestar
schadowranger wil hier mee zeggen dat er waarschijnlijk eerst een recht spruitstuk op zat. Deze zaten op de eerste generatie A35tjes. Vanaf rond 2000 zijn alle tomosjes uitgevoerd met het schuine spruitstuk(te herkennen aan de bredere zijkapjes van plastic).
PS Corrigeer me gerust als ik het fout heb

oké ik snap het..ik had ook liever een recht spruitstuk gehad want ik heb nog smalle metalen zijkappen.zouden er gewoon brede zijkappen op passen? en van welk jaar tot wanneer zou mijn blok gemaakt zijn?
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 13 sep 2009 20:26
door drestar
2-speed. Waarschijnlijk een A35 blok, alleen het spruitstuk hebben ze veranderd.
vanaf welk bouwjaar hebben ze dit blok gemaakt?
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 14 sep 2009 01:56
door shadowranger
Vermoedelijk tussen 1995 en 2000. Maar als je het echt zeker wilt weten kun je Tomos Nederland ook een mailtje sturen met vermelding van het motornummer. Deze staan op de zijkant boven het carterdeksel van de versnellingsbak.
http://www.tomos.nl--" onclick="window.open(this.href);return false;>Contact
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 14 sep 2009 10:11
door drestar
Vermoedelijk tussen 1995 en 2000. Maar als je het echt zeker wilt weten kun je Tomos Nederland ook een mailtje sturen met vermelding van het motornummer. Deze staan op de zijkant boven het carterdeksel van de versnellingsbak.
http://www.tomos.nl--" onclick="window.open(this.href);return false;>Contact
oké bedankt! in ieder geval hoop ik een beter en sneller blok te hebben dan mijn 1-speed met ei cilinder wat er nu op ligt.
alles ziet er nog goed uit.alleen hebben ze bij boven het vliegwiel in het afdekdeksel door de allebij de o van de letters tomos twee gaatjes geboord en er schroefjes doorheen gedaan met aan de andere kant een moertje erop.wat voor nut dat heeft kan ik me niet bedenken??? en er zit vanboven in de zuiger een gaatje geboord??
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 14 sep 2009 10:35
door shadowranger
Je bedoelt door de letters aan de zijkant? Het kan zijn dat de vorige eigenaar er iets aan vast had zitten. Als de gaten maar dicht zitten en er geen vocht bij de ontsteking kan komen is het geen probleem.
Je nieuwe blok is iig sterker dan die met ei-cilinder, al prefereer ik nog altijd de goede "oude" ei-blokjes (maar dat is een gevoel).
Vwb die zuiger. dat "gaatje" in de kop is voor de draaibank om de zuigerveergroeven erin te maken. Het is geen gat, maar een center om de zuiger mooi rond te kunnen laten draaien. Dat hebben ze allemaal.
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 14 sep 2009 20:57
door drestar
Je bedoelt door de letters aan de zijkant? Het kan zijn dat de vorige eigenaar er iets aan vast had zitten. Als de gaten maar dicht zitten en er geen vocht bij de ontsteking kan komen is het geen probleem.
Je nieuwe blok is iig sterker dan die met ei-cilinder, al prefereer ik nog altijd de goede "oude" ei-blokjes (maar dat is een gevoel).
Vwb die zuiger. dat "gaatje" in de kop is voor de draaibank om de zuigerveergroeven erin te maken. Het is geen gat, maar een center om de zuiger mooi rond te kunnen laten draaien. Dat hebben ze allemaal.
ok bedankt! ik moet nog wel plastic zijkappen hebben om de carburateur af te dekken want die zijn breder dan de smalle metalen kapjes en ook gelijk een stuk mooier.een luchtfilterkast heb ik ook nog niet maar ik neem wel zo'n kelk denk ik.
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 15 sep 2009 13:00
door shadowranger
Hou er wel rekening mee dat je of de ophangpunten van je metalen kappen moet verbuigen/ omlassen voor de plastic kappen, of een verloopsteun maken zodat de plastic kappen gaan passen.
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 15 sep 2009 14:37
door drestar
Hou er wel rekening mee dat je of de ophangpunten van je metalen kappen moet verbuigen/ omlassen voor de plastic kappen, of een verloopsteun maken zodat de plastic kappen gaan passen.
ja bedankt voor de tip.zal wel geen probleem zijn denk ik..
maar om nog even terug te komen op het het gat in de zuiger en die schroefjes door de letters.ik heb een paar foto's gemaakt omdat ik het toch wel een beetje vreemd vindt...kijk er eens even naar! het gat zit net onder de zuigerveren! welk nut zou dat hebben?
dan de schroefjes door het deksel nog????
achterkant..met twee moertjes,daar zit het vliegwiel onder.misschien hebben ze gedacht dat hij daardoor harder ging draaien..(kan maar niks bedenken)

Re: welk blok is het?
Geplaatst: 15 sep 2009 15:55
door appie_1988
normaal zit er wel een gat in je zuiger een stukje lager, die is om je smallend te smeren en exstra brandstof mee te happen. (en zuiger is lichter)
Maar waar die bij jouw zit op die plaats, is nutteloos.
Schroeven is denk gewoon voor de leuk gedaan, zou echt nut niet van weten.
Re: welk blok is het?
Geplaatst: 15 sep 2009 16:42
door drestar
normaal zit er wel een gat in je zuiger een stukje lager, die is om je smallend te smeren en exstra brandstof mee te happen. (en zuiger is lichter)
Maar waar die bij jouw zit op die plaats, is nutteloos.
Schroeven is denk gewoon voor de leuk gedaan, zou echt nut niet van weten.
dacht ik ook al dat het voor de leuk gedaan was.en waarschijnlijk ook iemand geweest die er geen verstand van heeft om daar een gat in de zuiger te boren.hopelijk is deze ziuger geen hinder om het blok te testen??? ik heb alles schoongemaakt en er zitten ook redelijk nieuwe pakkingen tussen het blok dat ik denk dat er wel pas wat aan vervangen is.als hij bevalt ga ik er een 65cc of 50 snel op leggen..welke cilinder zou het beste zijn voor de originele 14/12 carburateur?