valt zomaar uit.
Geplaatst: 07 okt 2009 16:10
hey,
ik reed vanochtend van school naar huis en toen tijdens het rijden hielt m'n brommer heel even in, ik denk dat het aan de ontsteking ligt want het voelde echt alsofhij zeg maar 2-3 vonkjes oversloeg, hij viel na een tijdje helemaal uit, zonder raar geluid ofzoiets gewoon plof, uit.
een tijdje terug heb ik dit al 'ns eerder gehad, ik moest toen al bijna tanken en toen hij uitviel dacht ik natuurlijk dat ik hem in z'n reserve moest zetten, dus ik deed dat maar hij deed t niet. ik kon kicken wat ik wilde hij deed niks, benzinekraan open, benzine kraan open + choke, benzine kraan reserve en benzine kraan reserve + choke, hij deed niks. dus ik naar huis lopen met de brommer aan de hand en af en toe ff aan te kicken maar er gebeurde gewoon helemaal niks, toen ik nog een keer kickte schoot hij ineens vooruit met een schok maar bleef voor de rest stil ( de kraan stond op dit moment open) toen kickte ik nog een keer en toen deed hij het en kon ik weer rijden. heel raar, tot vandaag geen last meer van gehad.
gelukkig was het op de hoek van m'n straat dus ik naar huis lopen (in de regen, wanneer niet in dit kutland) en thuis kijk ik meteen op het forum en daar las ik dat het iets met vacuümdinges van je benzinen kon liggen, dus ik tankdop open en dicht. toen bedacht ik me om ff naar de bougie te kijken, gewoon koffiebruin met melk maar er zat een heel klein ijzeren (?) bolletje tussen het 'vonkgedeelte' dus dit kan het ook geweest zijn. het was echt zo'n miniscuul bolletje dat je soms ook wel is van het solderen krijgt, bijna perfect rond. ik heb ook nog ff m'n bougiekabel afgeknipt en er opnieuw opgeschroefd. ik kickte m'n brommer aan en hij deed het.
nu is mijn vraag ( of zijn mijn vragen):
1. hoe komt het dat hij bij reserve niet start (een tijdje terug startte hij dus niet) ? het kan van vanmiddag niet aan m'n hoeveelheid benzine liggen want ik heb gister getankt.
2. wat zijn die schokken vooruit als ik hem aankick (die ene keer was de enige keer dat ik het gehad heb)?
3. hoe zit het nou precies met die vacuüm dinges?
4. hoe komt dat ijzeren (ik weet dus niet of het wel van ijzer was, t zag er wel zo uit) tussen het vonkgedeelte van m'n bougie?
5. en is dat de reden dat m''n ontsteking ermee ophield tijdens het rijden (immers, dit balletje verbond de twee polen van de bougie met elkaar)?
ik hoop dat jullie wat van dit ellelange verhaal snappen en dat jullie me kunnen helpen.
ps. m'n setup is als volgt:
snortomos
std. sigaar uitlaat (met hitteschildje)
14/12 carb
12mm spruit
ontsteking ? geen idee welke stand
bromkop
std. cilinder
gaasfilter
ATW: 31
VTW: 26
ik reed vanochtend van school naar huis en toen tijdens het rijden hielt m'n brommer heel even in, ik denk dat het aan de ontsteking ligt want het voelde echt alsofhij zeg maar 2-3 vonkjes oversloeg, hij viel na een tijdje helemaal uit, zonder raar geluid ofzoiets gewoon plof, uit.
een tijdje terug heb ik dit al 'ns eerder gehad, ik moest toen al bijna tanken en toen hij uitviel dacht ik natuurlijk dat ik hem in z'n reserve moest zetten, dus ik deed dat maar hij deed t niet. ik kon kicken wat ik wilde hij deed niks, benzinekraan open, benzine kraan open + choke, benzine kraan reserve en benzine kraan reserve + choke, hij deed niks. dus ik naar huis lopen met de brommer aan de hand en af en toe ff aan te kicken maar er gebeurde gewoon helemaal niks, toen ik nog een keer kickte schoot hij ineens vooruit met een schok maar bleef voor de rest stil ( de kraan stond op dit moment open) toen kickte ik nog een keer en toen deed hij het en kon ik weer rijden. heel raar, tot vandaag geen last meer van gehad.
gelukkig was het op de hoek van m'n straat dus ik naar huis lopen (in de regen, wanneer niet in dit kutland) en thuis kijk ik meteen op het forum en daar las ik dat het iets met vacuümdinges van je benzinen kon liggen, dus ik tankdop open en dicht. toen bedacht ik me om ff naar de bougie te kijken, gewoon koffiebruin met melk maar er zat een heel klein ijzeren (?) bolletje tussen het 'vonkgedeelte' dus dit kan het ook geweest zijn. het was echt zo'n miniscuul bolletje dat je soms ook wel is van het solderen krijgt, bijna perfect rond. ik heb ook nog ff m'n bougiekabel afgeknipt en er opnieuw opgeschroefd. ik kickte m'n brommer aan en hij deed het.
nu is mijn vraag ( of zijn mijn vragen):
1. hoe komt het dat hij bij reserve niet start (een tijdje terug startte hij dus niet) ? het kan van vanmiddag niet aan m'n hoeveelheid benzine liggen want ik heb gister getankt.
2. wat zijn die schokken vooruit als ik hem aankick (die ene keer was de enige keer dat ik het gehad heb)?
3. hoe zit het nou precies met die vacuüm dinges?
4. hoe komt dat ijzeren (ik weet dus niet of het wel van ijzer was, t zag er wel zo uit) tussen het vonkgedeelte van m'n bougie?
5. en is dat de reden dat m''n ontsteking ermee ophield tijdens het rijden (immers, dit balletje verbond de twee polen van de bougie met elkaar)?
ik hoop dat jullie wat van dit ellelange verhaal snappen en dat jullie me kunnen helpen.
ps. m'n setup is als volgt:
snortomos
std. sigaar uitlaat (met hitteschildje)
14/12 carb
12mm spruit
ontsteking ? geen idee welke stand
bromkop
std. cilinder
gaasfilter
ATW: 31
VTW: 26