Pagina 1 van 1
zuiger en inlaatpoort vijlen
Geplaatst: 31 okt 2005 15:00
door Snorro
Dag luitjes,
ik vroeg me af of hier iemand misschien wel 's z'n zuiger getuned heeft (dacht dat praatpaal dat al gedaan had?). Ik heb wel al wat met die uitlaatpoort lopen kloten (is prima gelukt btw), maar het is me nog niet genoeg dus ik denk, laat ik wat verder gaan.
Probleem is echter dat ik nog nooit een zuiger getuned heb, en ook echt geen flauw idee heb hoe ik dat uberhaupt zou moeten doen (hoeveel dr af moet en waar het eraf moet).
Ook vraag ik me af of iemand wel 's z'n inlaatpoort wat groter heeft gemaakt en of dit nog verschil heeft....
groetjes
Geplaatst: 31 okt 2005 16:13
door PraatPaal
wat je kan dien aan de zuiger is verlichten, gewoon net als het afvlakken van de cilinderkop, maar dan aan de onderkant vad de zuiger.
het voordeel daar van :
inlaatpoorten onder de zuiger staan langer open
je kan ook nog als je een gewone ronde, champion of "gezicht" inlaat heb een vester in de zuiger vrezen om meer benz onder de zuiger te krijgen, dat is klein beginnen en kijken hoe ver je ongeveer kan gaan door goed de kijken hoe de flow word..
en je kan de verbrandingskant, boven dus, polijsten word de roet aanslag minder.
je kan ook nog het hemd dat om de spoelers staat, invrezen on de zuiger lichter te maken
edit:
aan de inlaat kan je afwerken of bij membraam inlaat aux poorten bij maken, voor de rest kan je het kanaal polijsten, en mooie bevels aanbrengen
edit2 : (bedenk me steeds meer inlaat dingen;))
je kan ook de spoelers uit boren of iets meer open werken in de cilinderkant, goed afwerken en de spijl lekker laten zitten
Geplaatst: 01 nov 2005 14:34
door Snorro
Jah ik heb bedacht, dat ik in de zuiger maar poorten ga maken, maar enkel 'm wat inkort. ongeveer zoiest (gejat van puchsite)
Maar heb je dit een beetje op gevoel gedaan of heb je ook rekening gehouden met de timingen, aangezien die natuurlijk ook wel belangrijk zijn lijkt me...
Geplaatst: 01 nov 2005 19:38
door Tossie
Je kan t ook zo doen. ( ik heb jouw plaatje een beetje bewerkt )
De zuiger een beetje inkorten aan de inlaat kant zodat de inlaatpoort effies langer open blijft staan.

Geplaatst: 01 nov 2005 20:36
door Robin
Gaat die zeker dan niet de neiging krijgen om te kantelen?

Want het ene gedeelte is dan lichter en de andere kant is zwaarder en zal dus meer kracht voor ze kiezen krijgen. Je kan de zuiger beter even lang houden aan de onderkant en een sleuf maken, net als bij de airsal zuigers. Dat werkt denk ik veel beter.
Geplaatst: 01 nov 2005 20:42
door Tossie
Volgens mij als je de zuiger (zoals ik vermeldde ) heel licht bewerkt moet hij niet gaan kantelen aangezien de zuiger+veren strak in de cilinder zitten en aangezien de krukas zeg maar ronddraait en de zuiger alleen op-en-neer gaat moet dit geen probleem zijn lijkt me. Correct me if i'm wrong

Geplaatst: 01 nov 2005 20:49
door Robin
En bTW ik zou niet te veel weg halen van de zuiger en opletten dat je niet teveel in de buurt van de pistonpen komt, anders word dat deel veelste zwak en kan je zuiger wellicht gaan scheuren, met het gevolg tot de kans op een vastloper.
Geplaatst: 01 nov 2005 21:18
door PraatPaal
Je kan t ook zo doen. ( ik heb jouw plaatje een beetje bewerkt )
De zuiger een beetje inkorten aan de inlaat kant zodat de inlaatpoort effies langer open blijft staan.

dat kan niet dan raakt de zuiger uit balans, dat zou je dan met een venster moeten corregeren, maar als je aan die kant er zo veel af haalt is je timig denk ik tering gaar, staat poort veel te lang open (als je het aan de inlaat kan t niet, als je het bui de uitlaat kant doen moet je nogsteeds de balans oplossen, en misschien sluit de poort dan nietmeer
En bTW ik zou niet te veel weg halen van de zuiger en opletten dat je niet teveel in de buurt van de pistonpen komt, anders word dat deel veelste zwak en kan je zuiger wellicht gaan scheuren, met het gevolg tot de kans op een vastloper.
ja daar heb je ook gelijk in , dat is zwakker als je denkt en je wil ook niet dat je borgclipjes te veel spanning op gaan vangen :-/ als zoon ding lost schiet is de schade behoorlijk ernstig
ik zou je zuiger rustig aan doen, en eerst ook je inlaat kanalen en poorten aanpakken, en dan misschien een nieuwe zuioger halen om *standaard te laten en dan is kijken hoe ver je met je oude kan gaan

Geplaatst: 01 nov 2005 21:19
door Tossie
Uhuh dat klopt, je moet ook maar een paar mm inkorten meer niet
[edit] ik heb het plaatje maar even als voorbeeld gemaakt, niet dat je in werkelijkheid zo veel weg moet halen, het was dus maar voor indicatie ( even voor de duidelijkheid

[edit]
Geplaatst: 01 nov 2005 21:22
door PraatPaal
maar niet ongelijk maken tenzij je het compresseert met een venster aan de andere kant
Geplaatst: 02 nov 2005 18:51
door PraatPaal
ik heb het plaatje ook maar ff bewerkt, kon het niet laten, dit is wat ik zou doen, aangepaste model is linker plaatje de inlaatzijde en rechter van de zijkant met uitlaatzijde aan de rechterkant:
http://groups.msn.com/_Secure/0UgCTAo4a ... 6618036893
en de 2e optie is:
http://groups.msn.com/_Secure/0UwCXAmAa ... 6701449930
een beetje als de zuiger van mij fast arrow:
http://groups.msn.com/_Secure/0RwCPAhIV ... 1508936385
Geplaatst: 02 nov 2005 19:05
door Tossie
Als ik het goed begrijp komt het nu op het volgende neer dat de inlaat niet langer openstaat maar door de gaten toch gecompenseerd wordt. Of zie ik t nu verkeerd?
Geplaatst: 02 nov 2005 19:50
door hellbat
Dat klopt helemaal, het is de bedoeling dat je inlaatpoort zolang mogelijk openblijft, en dat kun je het beste doen door een sur uit de zuikant de slijpen, dus niet door het hemd helemaal weg te slijpen, dit gaat ten koste van de levensduur van je zuiger/cilinder
Ik zal tegelijkertijd even kijken dat ik je een programmatje kan mailen, waarmee je de spoeltiming van je cilinder kunt optimaliseren, dat houdt wel in dat je de hoogte van je spoel/uitlaatpoorten moet gaan aanpassen.
De inlaatpoort maakt zo gek veel niet uit, die mag gewoon blijven staan zoals hij staat, als je de zuiger maar aanpast, de andere poorten moeten wel goed staan om een goede Flow te krijgen.
groeten Marcel
Geplaatst: 03 nov 2005 10:34
door PraatPaal
maat niet gek veel uit, maar is leuk om mee te experimenteren, en inderdaat een venster in de zuiger is het beste aan de inlaatkant en dan kan je een klein stukje van het hemb en de uitlaatkant afhalen om het gewicht lichter te maken en het venster te compreseren