Het is die fucking vulbus waar het allemaal aan de binnenkant doorlekt. Tussen de vulbus en de As... Ik snap ook eigenlijk niet waarom er zomaar speling tussen komt. Ik heb zelf ooit een nieuwe vulbus gekocht en er zit nog steeds speling tussen. Dan zou je denken, de as is versleten. Maar hoe kan het nou verslijten als de As, vulbus en tandwiel altijd moervast heeft gezeten bij mij? de vulbus hoort ook vast te zitten en niet om de as heen te draaien.
Je ziet bij mij trouwens dat het niet tussen de vulbus en keerring lekt, ook niet tussen de vulbus en tandwiel. Nee, het stroomt lekker door waar de moer en dat ronde borgplaatje zit. (De stervormige vorm van de as en tandwiel dat inelkaar komt als het ware). Idd lijkt mij het meest praktische om daar iets tussen de doen zoals idd een stuk binnenband van een fiets wat eerder hier is vermeld.
Ik heb zelf OVERAL waar het kan lekken vloeibare pakking gestopt (Van curil groen met witte tubbe) wel te verstaan. Ik heb alles zeer goed ontvet en drooggemaakt. Deze vloeibare pakking blijft volgens mij vloeibaar

Zoals op de verpakking staat heb ik het 15 minuten laten drogen alvorens te monteren, ook heb ik om en nabij 24uur gewacht. Maar nee hoor het stroomt er weer doorheen.
De moer heb ik vastgedraaid met een 25cm baco waar ik precies de 30mm moer kan aandraaien. Het enige kutte bij mijn brommer is omdat ik een komvormig tandwiel heb (Nieuwere tomossen) dat ik geen volle 100% grip heb en als je dit niet goed doet sloop je je baco en moer omdat hij er op een gegeven moment afglipt. Maar ik heb hem ZEER strak aangedraaid welteverstaan.
Ik wordt het zelf ook zat. Ik vind wel dat tomos hier eigenlijk gewoon een oplossing voor moet vinden (Of al heeft gedaan) en deze als onderdeel moet aanbieden. (Ik meende wel te horen dat er iets nieuws was maar kan dit niet vinden).
Het probleem bij mij zou opgelost moeten zijn, maar het is dat die vloeibare pakking gewoon buttshit is, dus zal ik er wat anders op moeten verzinnen.
Misschien heeft iemand hier iets aan mijn verhaal.
En dan heb ik zelf een vraagke; Wat is, buiten de baco om, nou de beste manier om die 30mm moer goed aan te draaien. Ik heb ook een 30mm dop maar de kickstarteras komt er natuurlijk uit dus ik kan deze niet om de moer doen. En het is een komvormig tandwiel dus baco gaat niet geweldig.
het is mij ook opgevallen dat veel mensen de olie keerring niet ver genoeg in het blok plaatsen, hij moet er echt wel 0,5 cm ofzo in het blok zitten. Dat lukt niet goed met de hand, ffkes met een stukje houd er kruislings inslaan
Hier kan ik niet met mijn hoofd bij. Allereerst de originele groene keerring die er in zat (Bij Tomos in de fabriek gebeurt) zat de ring er precies gelijk in met het carter.
En wat is het verschil of je hem wat meer naar voren plaatst of iets naar achter? de binnenkant van de keerring komt toch wel goed op de vulbus terecht. Tenzij de vulbus op een bepaalde plaats versleten (ofterwijl dunner) is. Lijkt me wel sterk.
Ook lekt de keering zelf niet (Bij mij athans, en bij de meeste denk ik ook niet, anders was het de oplossing wel simpel)
Het maakt bij mij ook niet uit of hij nou wat meer naar voren zit of helemaal naar achter is gedrukt.
En als laatste; ik heb zelf 5W40 in mijn brommer zitten, of het geweldig is weet ik niet, maar werkt wel lekker. Koppeling slipt iets langer door. Ook stukke goedkoper dan ATF, koop een literfles en je doet er lekker lang mee. Er zijn ook talloze mensen in amerika die 10W40 in hun tomos motorblokje gooien. Nu zullen er hier wel mensen zijn die zeggen dat dit slecht is, of dit echt veel kwaad kan moet nog blijken. De eerstvolgende die op internet kan vinden dat er een blokje door gesloopt is mag mij als eerste emailen.
