Pagina 1 van 2

vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 20 nov 2009 19:41
door savedown
  • Welke model tomos heb je?
    S25
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    weet ik niet, zitten platic zijkapjes op
    Is het een snor of een brommer?
    snorfiets
    Wanneer ontstond het probleem?
    uurtje terug.
    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    nadat ik er de nieuwe bobine op heb gezet

    Wat is het probleem?
vorigeweek terug stopte de brommer er zomaar mee, niet zo fijn. ik had op internet opgezocht dat een grote kans was dat de bobine kapot was, ik heb dus een nieuwe gekocht. De bobine is niet hetzelfde model maar hij werkt wel! ik had hem even getest tegen de cilinder aan en de bougie vonkte gewoon. toen heb ik de bougie erin gedraaid en gestard, de brommer heeft 5 seconden gelopen toen heb ik het gas vol open gedaan zodat de tomos uitviel.

nu vonkt de bougie dus niet meer?! heb de draadjes nog gecontroleerd maar kan niks vinden.
heb ik niet goed gekeken of moet deze bobine weer kapot zijn?
ik snap het eventjes niet meer.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 20 nov 2009 19:44
door Tinus_070
Je hebt het gas vol open gedaan zodat je brommer uitviel?
Sorry maar dat is niet echt zoals je een Tomos hoort uit te zetten.
Waarschijnlijk zou je bougie ook vet zijn geslagen als je je Tomos zo uit doet.
Andere manier zoeken om hem uit te zoeken en een nieuwe bougie erin doen.
Denk dat je dan een heel eind komt.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 20 nov 2009 19:46
door savedown
dat heeft hij wel vaker als die nog koud is..
maar ging ook perongeluk omdat ik dat eventjes vergeten was, heb ook meerdere bougies gebruikt.
de bougiedop ook nog los gehad, stukje afgeknipt en weer vastgemaakt, 2 keer gedaan maar hielp ook niks..

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 21 nov 2009 09:37
door shadowranger
Zit het niet in de ontsteking zelf (contactpunten, condensator, spoel)?

Wat bedoel je precies met het is niet hetzelfde model. Ik hoop niet dat je een CDI hebt gekregen ipv een gewone bobine of andersom, want die kunnen niet onderling uitgewisseld worden.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 21 nov 2009 10:00
door Joos...92
Het enige wat ik mezelf kan indenken is dat hij een puntenontsteking heeft met een CDI bobine. Dit kan namelijk rijden! Ik spreek uit eigen ervaring. K vraag je om ff een foto te maken van beide ;).

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 21 nov 2009 17:28
door Koeieneus
Misschien de condensator?

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 22 nov 2009 13:53
door savedown
hey, bedankt voor jullie reactie

de contactpunten kunnen het niet zijn, want als ik kick gaat het licht wel branden.
dan moet het dus de spoel of de condensator zijn?!
of het moet de bobine zijn.

hier heb ik foto's van de nieuwe en de oude bobine. zijn ietjes anders maar op beide moeten 2 stekkertjes.
dit is de nieuwe bobine
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 9027544258" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de oude
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 0323435026" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 22 nov 2009 14:15
door savedown
hallo

ik heb zonet ff zitten meten met de ohm meter en kom tot een rare conclusie.

zover ik denk dat ik het goed doe werkt me ontsteking goed.
nou heb ik ook me bobine doorgemeten..

1 stekker in de bougie dop
1 stekker op de aansluiting van de bobine
maar blijft op 0 ohm staan, dus lijkt me kapot? als ik het zo goed meet?
maar hoe kan het dat de bobine zomaar weer kapot gaat?!

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 22 nov 2009 14:45
door rikvg
doe meteen je kickstarter goed monteren :P

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 22 nov 2009 17:05
door shadowranger
hey, bedankt voor jullie reactie

de contactpunten kunnen het niet zijn, want als ik kick gaat het licht wel branden.
dan moet het dus de spoel of de condensator zijn?!
of het moet de bobine zijn.
Dat je licht gaat branden heeft niets te maken met de ontsteking, dat is een andere spoel (gele draad).
hier heb ik foto's van de nieuwe en de oude bobine. zijn ietjes anders maar op beide moeten 2 stekkertjes.
dit is de nieuwe bobine
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 9027544258" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de oude
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 0323435026" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobines zijn idd van hetzelfde type (ijzeren kern) en voor punten, zover is het goed.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 22 nov 2009 17:08
door shadowranger
hallo

ik heb zonet ff zitten meten met de ohm meter en kom tot een rare conclusie.

zover ik denk dat ik het goed doe werkt me ontsteking goed.
nou heb ik ook me bobine doorgemeten..

1 stekker in de bougie dop
1 stekker op de aansluiting van de bobine
maar blijft op 0 ohm staan, dus lijkt me kapot? als ik het zo goed meet?
maar hoe kan het dat de bobine zomaar weer kapot gaat?!
Bobine bestaat uit 2 spoelen die ondeling geen contact maken. Dus je kan nooit de bobine doormeten op jouw manier. Wel als je 1 stekker in de bougiekap doet en de andere op de massa (dat ijzeren deel). Dan meet je de ontsteekspoel (secundair). De andere meet je met 1 stekker op de aansluiting waar normaal de zwarte kabel op komt en de andere stekker tegen massa (primaire spoel). In beide gevallen moet de meter (analoog) uitslaan of (digitaal) teruglopen van 1 naar 0. Gebeurd dit niet dan is die betreffende spoel defect.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 23 nov 2009 19:54
door savedown
hey

als mijn licht aangaat bij het kikken, dan zijn mijn contactpuntjes toch nog in orde?

ik heb de bobine zojuist doorgemeten op de manier zoals shadow zegt, uit de metingen blijkt dat mijn ontsteekspoel (secundair) kapot is. dit was bij de vorige bobine ook het probleem.

het rare vind ik dat de brommer met de nieuwe bobine wel eventjes (4 seconden ongeveer) aan stond, en toen dus uitviel en het niet meer deed. is dat gewoon enorme toeval.
of is iets anders kapot zodat de bobine zichzelf opblaast?!

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 24 nov 2009 09:41
door shadowranger
Licht komt van een andere spoel. Dit gaat via de gele draad uit je blok. Het heeft iig niets te maken met de kontaktpunten of ontsteking in geheel.

't Is wel vreemd dat beide bobines nu hetzelfde probleem hebben. Kun je misschien de bobine ergens op een andere Tomos testen (ook met puntenontsteking) om uit te sluiten of het idd aan de bobine ligt of niet.

Wat komt er aan spanning uit je blok op de zwarte draad?

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 24 nov 2009 20:08
door savedown
oke, dan is dat misverstand uit de weggeruimd, heb dat ooit eens gehoord.

ik ken niemand met een tomos dus zou lastig gaan helaas..
ik snap niet precies hoe je dat wil meten wat je zegt...

moet ik een van de stekkertjes uit de multimeter in het zwarte draadje doen uit het blok en met de andere massa maken. en dan kicken?

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 24 nov 2009 20:19
door shadowranger
yep. Wel wisselspanning (~) kiezen en de hoogste die je kan instellen.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 24 nov 2009 20:39
door savedown
bedankt voor je snelle reactie.

ik heb ff gemeten, als ik gewoon rustig kick kom ik rond de 6 tot 7 volt.
als ik heel hard kick kom ik wel rond de 10+ volt

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 26 nov 2009 19:19
door savedown
is dit teveel?,
zou de dat witte blokje (de cdi?) niet kapot kunnen zijn?
dat i een te harde vonk krijg..

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 26 nov 2009 19:57
door shadowranger
Ik vind je voltage erg laag. Meestal kom ik bij mijn eigen blokje op 60-70 volt wissel.

Kijk eens de rest na (condensator, punten op inbranden) en met name de spoel van de ontsteking.

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 01 dec 2009 19:07
door savedown
ben maar van plan om een nieuwe bobine te kopen en een nieuwe condesater.
en eventueel maar een nieuwe wit blokje (is dat de cdi?)

dit zal wel moeten helpen?

Re: vonk probleem, na reparatie

Geplaatst: 01 dec 2009 20:34
door shadowranger
Wit blokje? Je bedoelt waarschijnlijk de spanningsregelaar. Een vierkant kastje waar 2 gele en 1 bruine draad op komen.