Pagina 1 van 1

Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 01 dec 2009 21:44
door Sito
  • Welke model tomos heb je? Standard
    Uit welk jaar komt de tomos ? 07
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Wanneer ontstond het probleem? -

    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? -

    Wat is het probleem?


Beste forumbezoekers,

Ik wil nog wat met mijn luchtfilter(kast) doen. Eigenlijk zoiets als hier viewtopic.php?f=53&t=8929 beschreven, kijken of die bewerking invloed heeft op het rijgedrag van mijn Tomos.

Heeft iemand, buiten de opsteller, ook ervaring met de bewerking van deze luchtfilter?

Ik heb het idee dat mijn luchtfilter, zoals hij nu is (standaard), niet helemaal past in de setup van mijn Tomos. Hij haalt nu de 40, moet beter kunnen, maar ik wil alleen wat winst halen uit de luchtfilter en/of sproeier, kan dat?

Zijn er misschien andere adviezen voor het bewerken van deze luchtfilter?

Alvast bedankt.

Setup:
- Cilinder standaard 50cc met Bromkop
- Bougie: NGK B6H S 6mm
- Carburateur Dell'Orto SHA 14/12
- Sproeier 56
- Spruitstuk 15mm (ontgrenst)
- Luchtfilter standaard met sponselement
- Uitlaat Speedy Euro2 black
- Electr.ontsteking Bromstand
- TWV 26-TWA 26

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 02 dec 2009 22:26
door Ricker
Ik heb het buisje uit de kast gehaald, en alle schroefjes een beetje los gedraaid zodat er meer lucht in komt. Merk ik een beetje met optrekken, kwa top niet echt. Maar dan heb ik dus alleen dat gedaan, en verder niks van dat topic van C. van Klaveren.

40 voor die set-up is idd een beetje laag. Welke sproeier zit erin?

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 02 dec 2009 23:22
door Sito
Aan de filterkast zit een aanzuigbuisje dat in een gat in het frame wordt gestoken, dat buisje is ook nog eens aan de binnenkant voor een gedeelte opgevuld zodat het nog wat nauwer wordt.
Verder zit het sponselement er nog in met een plastic klem.

Jij bedoelt het buisje met het slangetje, maar dat heb ik niet meer.

Zoals in het setuplijstje staat vermeld is de sproeier 56, maar die zal ik om te beginnen veranderen in 54 en als het nodig is misschien nog naar kleiner.

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 03 dec 2009 07:41
door Ricker
Kijk ff naar de kleur van je bougie. Bruin is goed. Zwart is te groot.

Ik denk dat je sproeier te groot is en dat ie inhoud. Dit was bij mij ook het geval met sproeier 49 en 52. Met 49 haalde ik max 40, met 52 35km/h, toen ik er sproeier 47 in deed reed ie 45km/h zonder in te houden als ie warm was.

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 03 dec 2009 10:50
door Sito
Ja de sproeier is inderdaad nat en zwart, moet zeker kleiner, ik ga dat doen, maar wat kan ik nog doen aan het filter(kast) zonder dat ik zo rigoureus te werk ga als v.Klaveren of alleen maar wat schroefjes los ga draaien?

Een andere filterkast is geen optie, iemand idee?

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 03 dec 2009 11:32
door rikvg
je kan alleen nog meer lucht door het filter laten gaan door of gaten erin te maken of je element eruit halen.


voordat je je sproeier vervangt voor een kleinere zorg dat hij niet wordt begrenst op de toevoer van lucht.

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 03 dec 2009 22:59
door Sito
Ik vind het sponselement wel belangrijk ivm de filterfunctie (vuil e.d.) daarom zal ik dat maar niet weghalen, maar ik kan idd wat gaten boren.
Ik denk dat ik het begrijp n.l. de carburateur kan niet meer lucht verhappen dan zijn capaciteit, dus laat de lucht maar komen. Daarna de sproeier aanpassen aan de hand vd kleur vd bougie.

Bedankt.

Re: Standaard luchtfilter(kast) tunen.

Geplaatst: 04 dec 2009 12:59
door rikvg
ook is het zo dat als je je element erin hebt zitten en je zorgt voor een luchtinlaat van 9mm dat hij alsnog minder lucht krijgt dan hij kan hebben. Omdat er steeds een vacuum ontstaat in het luchtfilter.