Pagina 1 van 1
Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 04 dec 2009 20:44
door reactiv
Hallo,
Dit topic staat in het verkeerde forum dat weet ik, maar ik kon bij het afstellen deel geen nieuw topic openen daar deed me internet browser een beetje vaag mee en hier doet hij het dus blijkbaar wel. Sorry hiervoor dus. Maar nu over mijn tomos
Ik heb net mijn spruitstuk ongrenst van mijn snortomos quadro (e-start). Ik had er een sproeier 50 op zitten, maar nu ik ging rijden met het onbegrenste spruitstuk ging hij heel erg stotteren, dus ik dacht ik leg er een 51 onder kijken of het dan minder is. Toen werd het alleen maar meer dus toen probeerde ik een 49, en dit ging al een stuk beter maar nog lang niet goed genoeg, maar je zou toch zeggen nu hij meer benzine krijgt er ook een grotere sproeier onder zou moeten of zit ik er nu helemaal naast? moet ik nog kleiner of moet ik juist veel groter?
Verdere veranderingen:
Uitlaat > Tecno krul
Powerfilter
Achtertandwiel 26
Cilinderkop brom ipv snor
Voor de rest standaard
Tomos is ongeveer 2 en half jaar oud
Alvast bedankt
Re: Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 05 dec 2009 00:32
door Marctraider
Ik weet niet wat de carburateur grootte is van jou brommer? Stel dat je een grote carburateur hebt, maar het spruitstuk was bv 9mm, kan de cilinder niet de lucht happen van jou grote carburateur. Je hebt je spruitstuk ontgrenst dus het geheel kan nu meer lucht happen per cilinderslag.
Maar zowel als bij de begrenste als bij de onbegrenste spruitstuk kan hij het evenvele maximale benzine per keer uit je sproeier 50 halen. Terwijl als je spruitstuk ontgrenst is, hij meer lucht kan happen (Ligt ook aan je carburateur).
Je zou inderdaad dus zeggen, dat hij meer benzine nodig heeft. Dus klopt er iets niet?
Kan het niet gewoon zijn dat hij eerst wat valse lucht hapte en na het opnieuw monteren van het onbegrenste spruitstuk dat hij nu rijker staat? (Het mengsel)
Re: Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 06 dec 2009 00:31
door reactiv
De standaard carburateur zit er gewoon nog op dit is als het goed is een 14/9, dus daar zou het niet aan moeten liggen. De valse lucht zou alleen kunnen als door de begrenzer eruit gehaald te hebben dat er dus meer lucht in de cilinder komt, wat zou ik hieraan kunnen doen?
Re: Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 07 dec 2009 10:06
door Marctraider
Tjah dat is geen valse lucht eigenlijk. Maar waarom spruitstuk ontgrenst als je maar een 14/9mm carburateur hebt. De luchtinlaat is maar 9mm dus een onbegrenst spruitstuk heeft toch niet zoveel nut denk ik

Re: Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 07 dec 2009 17:41
door reactiv
Ja een snortomos heeft toch dezelfde carburateur als een brom tomos dacht ik? daarom dacht ik als ik het spruitstuk ontgrens dat de top dan ook hoger zou liggen, maar misschien heb je gelijk en moet ik er een grotere carb op zetten. Maar als de brommer een beetje warm gelopen is word het stotteren al een stuk minder, dus lijkt me eignelijk ook wel weer dat de carb het wel aan kan maar dat er toch iets verkeerd afgesteld is, als ik wegrijd met een koud blok is hij bijna constant aan het stotteren en als hij een beetje warm gelopen is een stuk minder.
Re: Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 08 dec 2009 17:16
door reactiv
Ik denk toch dat het aan de carburateur zal liggen, alleen weet ik zelf niet precies wat de maten inhouden, een 14/9 mm wat geeft dit aan? ik snap dat een 15/15 groter is en dat de inhoud dan groter zal worden en dus meer benzine kan happen, maar wat houden deze maten precies in? is het een maat van de benzinetoevoer of iets anders? en welke carburateur maat zou je me aanraden met mijn setup zoals die bovenaan staat? En weet je ook toevallig waar er nog meer begrenzers zitten in de snor tomos behalve het spruitstuk?
Re: Spruitstuk ontgrenst, kleinere sproeier?!?!
Geplaatst: 09 dec 2009 13:51
door Marctraider
Bij de oudere tomossen (A35 etc) heb je juist wel verschil in carburateur maten. 12/9 of 14/9 vs 14/12 o.i.d.
Bij de nieuwere (A55 blok) heb je de 10/10 PHVA vs 14/14 PHVA carburateur.