Pagina 1 van 1

Vertanding

Geplaatst: 07 nov 2005 14:47
door Speedy_Racer
Eey,

Ik ben m'n tomos helemaal aan het veranderen, zowel motorisch als uiterlijk, ik heb binnen kort een 70cc met de standaard kop uitgehoond,15/15 bing carburateur, maar wat is de beste vertanding
voor een Tomos A35?Ik wil het liefst, lekker trekken, en een hoge topsnelheid (snelheid het meest).

Geplaatst: 07 nov 2005 15:35
door Milan
Zoals je waarschijnlijk weet is het OF OF en niet EN EN als het om top en trekken gaat met vertandingen.

Je zegt dat het jou het meest om je top gaat, dán zul je helaas wat acceleratie in moeten leveren.

Misschien kunnen mensen met wat meer tandwiel ervaring wat meer vertellen hier over.

Geplaatst: 07 nov 2005 18:44
door PraatPaal
het is kiezen,
groot achter/ klein voor = meer accelretatie
kleinder achter/ gorter voor = zwaarder, dus hogere top

Geplaatst: 07 nov 2005 19:38
door C. van Klaveren
Om te beginnen, een paar vraagjes.
Is je Tomos een Snor of een Brom ?
Wat voor tandwielen zaten er op voordat je ging verbouwen ?
Welke cilinder, uitlaat en carb zat er op ?
Welke snelheid haalde je ?

Ter algemene informatie:
Ik ben met een proef bezig omtrent tandwielen en daar uit komt de volgende algemene regel uit voort.
Elke tand verandering van het ATW scheelt 1 Km snelheid.
Voorbeeld:
Als je je achtertandwiel van 33T omwisseld voor een ATW van 26T geeft dat een snelheids vermeerdering van 7Km
[33 - 26 = ook 7T ]

Ns. Alle theoretische rekenerij ten spijt, dit is praktijk.

Apropo: Je Tomosje trekt natuurlijk wel een stuk minder vlot weg.
( er bestaat nu eenmaal geen voordeel zonder nadeel )

Geplaatst: 08 nov 2005 12:07
door Speedy_Racer
Om te beginnen, een paar vraagjes.
Is je Tomos een Snor of een Brom ?
Wat voor tandwielen zaten er op voordat je ging verbouwen ?
Welke cilinder, uitlaat en carb zat er op ?
Welke snelheid haalde je ?

Ter algemene informatie:
Ik ben met een proef bezig omtrent tandwielen en daar uit komt de volgende algemene regel uit voort.
Elke tand verandering van het ATW scheelt 1 Km snelheid.
Voorbeeld:
Als je je achtertandwiel van 33T omwisseld voor een ATW van 26T geeft dat een snelheids vermeerdering van 7Km
[33 - 26 = ook 7T ]

Ns. Alle theoretische rekenerij ten spijt, dit is praktijk.

Apropo: Je Tomosje trekt natuurlijk wel een stuk minder vlot weg.
( er bestaat nu eenmaal geen voordeel zonder nadeel )
Nou m'n Tomos is dus een Brom.
Voordat ik ging verbouwen:
Tanwiel achter : 21
Tandwiel voor: Standaard
Cilinder : Standaard
Uitlaat :Proma GP
Carburateur: Door vorige eigenaar de standaard carb (14/12) een beetje groter geveild.

-------------------------------------------------------------------------------------
Eindsnelheid : 60-65

Geplaatst: 08 nov 2005 12:33
door PraatPaal
Om te beginnen, een paar vraagjes.
Is je Tomos een Snor of een Brom ?
Wat voor tandwielen zaten er op voordat je ging verbouwen ?
Welke cilinder, uitlaat en carb zat er op ?
Welke snelheid haalde je ?

Ter algemene informatie:
Ik ben met een proef bezig omtrent tandwielen en daar uit komt de volgende algemene regel uit voort.
Elke tand verandering van het ATW scheelt 1 Km snelheid.
Voorbeeld:
Als je je achtertandwiel van 33T omwisseld voor een ATW van 26T geeft dat een snelheids vermeerdering van 7Km
[33 - 26 = ook 7T ]

Ns. Alle theoretische rekenerij ten spijt, dit is praktijk.

Apropo: Je Tomosje trekt natuurlijk wel een stuk minder vlot weg.
( er bestaat nu eenmaal geen voordeel zonder nadeel )
misschien practisch correct met klein vermogen , of op 2 grote tandwielen, en theoretisch zal er geen logica in te vinden zijn

ik en een maat van me hadden een Honda MT8 , 110cc malossi, homoet 110 uitlaat, 24mm dell vlak

vermogen van zoon 18PK

vtw was een 13 als je toen ging rijden kreeg je de brommer op het achterwiel in de 1 zodra je met vlink gas in de powerband kwam

toen we er voor een filmpje ff een 11 op zette was hij niet te houden, wegtrekken in ze 2 met een wheelie was geen probleem was echt te eng gewoon om in ze 1 te proberen... maarjah ... toen ook maar ff kijkenwat we konden toppen in het grind (ja in het grond want er zaten noppenbanden onder waarmee je op de weg ging zwabberen)

toen voor met 13 getest, haalde we op een X afstand digitaal 75 in 3 hoge toeren

toen zwaarder vertand voor 2 maten groter (15) te nemen kwamen we op digitaal 87 digitaal lage toeren in ze 3 op de zelfde X afstand ..
dat is een verschil van

15
13-
2 en dus meer als 10 kmpu en de bromer kwam iets lastiger voor ze powerband op toeren maar was goed mee te rijden

uiterste top nooit getest wel de 95 gehaalt in ze vier tegen de powerband aan, en het was een 5 bak top was geschat op 115 ofzo, maarjah ivm de banden niet te testen en hij was om te crossen dus ging op acceleratie, ik heb op me oude pc nog filmpjes kan ik misschien wellis posten als ik er aan denk als ik achter die pc zit

Geplaatst: 10 nov 2005 20:37
door C. van Klaveren
@Praatpaal, in reactie op jou verhaal, het volgende.
In je eerste zin staat al de wetenschap die het verschil aangeeft tussen mijn en jou (practische) verhaal. [ t.w. op 2 grote tandwielen ]

ff een moeilijk verhaal.
Om te beginnen, hoe gek `t ook klinkt, het heeft alles te maken met de verhouding tussen het VTW en het ATW.
In mijn tijd, was het zo.
1 tand vergroting van `t VTW stond gelijk met 3 tanden van het ATW.
(Mijn Tomos had toen 12 voor en 36 achter)
[Daarom heb jij ook een ander verhaal met die Honda]

Één tand vergroting voor, gaf een snelheids vermeerdering van 5 Km. (Als ook 3 tanden kleiner achter)
Omdat ik nu alles met m`n Tomosje nauwkeurig bekijkt [en er ook tijd en geld voor over heb] heb ik puur voor onderzoek een klein ATW 26T gekocht en zo mijn theoretische bevindingen uitgetest. {en dat doen er maar weinig}

Apropo: Verderop in je verhaal kwam je met 2T groter voor met een versnelling van 12Km.
Dit komt aardig in de buurt van mijn vroegere ervaringen.

Geplaatst: 10 nov 2005 21:10
door poekelen
je vroegere bevingen hangt gewoon af van de hoeveelheid kilowatt vermogen op de as van voortandwiel. dus niet wat op het vtw staat maar op de as er van. en dit is per type blok verschillend.