Pagina 1 van 1

Benzinekraan

Geplaatst: 09 dec 2009 22:03
door winesh
Ik heb een vraagje over mij benzine kraan. Ik weet namelijk niet of wat de standen zijn van het kraantje (aangezien dit er niet op staat). Nu heb ik het forum een beetje afgezocht, maar vond ik elke keer een andere setup. Ik las ergens zelfs dat het kraantje ook omhoog kon, die van mij niet dus. Iemand een idee hoe dit bij mijn snorretje werkt, overigens een flexer a5

Afbeelding

Weet iemand trouwens ook of dat kraantje passief of actief is. Als je het dicht draait, vloeit er dan per direct geen benzine meer in de cilinder ? Zodat je als je dit doet tijdens het rijden, het niet meer verder kan rijden. Is de onderbreking dus rechtstreeks, of anders vanaf welk gedeelte.

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 09 dec 2009 23:13
door cloned
bij mij is het zo dat naar voren reserve is naar beneden gewoon open en naar achteren dicht. maar kan je niet gewoon de benzine slang er even afhalen om te kijken wanneer die open of dicht is? en de benzine toevoer in je cilinder stopt niet gelijk, de benzine komt niet meer in je carburateur maar hij blijft nog doorrijden tot die leeg is.

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 10 dec 2009 07:27
door tomosnewbie
Stand 1: reserve
Stand 2: normaal
Stand 3: afgesloten

Het kraantje kan niet omhoog.
Overigens als die dicht is, dan stopt de benzinetoevoer vanaf de tank. Alles wat daar tussen zit, tot aan de verbrandingskamer van je cilinder, daar zit nog een beetje benzine in. Dus dat wordt nog eerst verbandt en dan pas heb je helemaal geen toevoer meer.
Bij mij is het zo dat hij zeker nog een minuut stationair draait, als ik hem start met het benzinekraantje dicht.

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 11 dec 2009 11:41
door Vader
Zo te zien zijn er nogal wat varianten. Ik heb ook een flexer (nieuw) maar hier is de werking:

1 naar boven reserve
2 midden gesloten
3 naar beneden open

zoals deze:

viewtopic.php?f=30&t=10454" onclick="window.open(this.href);return false; bladzijde 15

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 11 dec 2009 17:50
door winesh
Ik ben het helemaal kwijt. Hoe kan ik het kraantje demonteren. Ik denk dat dit de enige manier is om de werking te testen.

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 11 dec 2009 19:37
door tomosnewbie
Hier even in een afbeelding:

Afbeelding

Wat eruit af te leiden is:
C (naar boven) = reservetank
A (naar voren) = benzinekraan gesloten
B (naar beneden) = benzinekraan open, normale stand

Had niet gezien dat je een flexer had, srry :wink:

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 12 dec 2009 16:47
door Dr.Tomos
Ik ben het helemaal kwijt. Hoe kan ik het kraantje demonteren. Ik denk dat dit de enige manier is om de werking te testen.
Pak een jerrycan en zet dat kraantje open dan laat je hem leeg lopen in die je jerrycan.

Als die dan leeg is giet je er een klein beetje benzine terug in dan kan je meteen zien wanneer die op zn reserve staat want dan loopt het alleen in die positie...en dan kap je er alles terug in.
Ik zou het kraantje er niet uit draaien want als het gaat lekken ben je nog verder van huis..

Marco.

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 16 dec 2009 14:28
door winesh
Zoals ik eerder al zei heeft mijn kraantje geen stand die omhoog gaat. Ik heb dus wel een flexer, maar de optie die hierboven beschreven staat zal sowieso niet werken.

De methode die dr tomos vertelt, snap ik niet. Het is toch geen kraantje waar iets uit kan komen, het is toch alleen een afstopper. Anders snap ik het al helemaal niet.

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 16 dec 2009 14:39
door bassie-91
Ofterwijl, wat je nu wil zeggen is:
De uitleg van de 3 standen van de flexer heeft geen zin bij jou.. Omdat jou flexer 2 standen heeft ??

Stand 1: Dicht
Stand 2: Open.

Kijk waar het pijltje heen staat of het langwerpig gedeelte. Staat deze verticaal tegen de benzine leiding in Staat deze dicht
Staat de kraan horizontaal met de benzine leiding dan staat deze open

Re: Benzinekraan

Geplaatst: 16 dec 2009 15:21
door PimW
Je kunt hem als kraan gebruiken en benzine aftappen als je de benzine leiding eraf trekt. TS zegt wel drie standen te hebben, maar anders georienteerd dan hierboven word uitgelegd. Dat houd in dattie zelf moet gaan proberen.

Wanneer je de benzineslang eraf trekt en aan de kraan draait zal het snel duidelijk zijn welke stand de ''uit'' is. Dan blijven reserve en normaal aan over.
Wat Dr.Tomos zegt:

Zet je kraan in een willekeurige stand "open" en laat hem leeglopen. Bij de reserve zal hij helemaal leeglopen, bij de normale open blijft er benzine in de tank staan.

Nu heb je dus duidelijk welke stand aan/uit en reserve is.