Pagina 1 van 1

Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 13:28
door emmerick
hoi iedereen,

ik had een aantal vragen ivm de winter.

gegevens mijn tomos:
model: a35 hba
bouwjaar: 2005

1. ik reed laatst op mijn tomos , door een sneeuw storm , en ineens viel hij uit. (gister) sindsdien start hij heel slecht en blijft hij uitvallen tijdens rijden , het moet iets met de sneeuw / kou temaken hebben want hiervoor deed ie het nooit , en het was heel toevallig in een hele zware sneeuwstorm. iemand enig ide wat er mis kan zijn gegaan? owhja als ik nu rijd komt er een hele hoop damp van mijn tomos blok/uitlaat af.

2. 2 dagen geleden was mijn uitlaat nog redelijk mooi , geen roest nauwelijks. en in 2 dagen tijd is de halve uitlaat helemaal geroest , wtf? als ik het eraf ga schuren komt er denk ik weer nieuwe roest neem ik aan , wat is hier tegen te doen? een bepaald middeltje om je uitlaat heen dat beschermd tegen roesten? het is niet alleen maar uitlaat die ineens heel erg roest alle moeren en bouten en spatborden roest ook ineens heel snel , zal wel iets met de kou / sneeuw te maken hebben . maar kan iemand mij vertellen hoe ik het roesten kan stoppen en wardoor het precies komt?
heel erg bedankt alvast.

mijn conclusie is tomos+winter= heel slecht.
in 2 dagen start hij nauwelijks meer + heel veel roest
ik hoop dat iemand kan helpen

;(

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 13:36
door Mr. Horsepower
De rook van je uitlaat/blok komt gewoon door de sneeuw/vocht wat erop komt. Heb je ook als je door een plas met water rijd.

En het roesten van de uitlaat en moertjes en boutjes komt ook door vochtigheid, en omdat de originele bouten en moeren vanuit de Tomos-fabriek gemaakt zijn om te roesten.

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 13:41
door PimW
En wat dachten jullie van Pekel? De kou, vochtigheid en het zout op de weg doet alles rotten als de pest.

Daar is geen voertuig tegen bestand. Enige wat je kunt doen is alles invetten of inspuiten met siliconen en je brommer na ritjes afspoelen. Siliconen de hele winter door bijhouden.

Ben je nu eigenlijk wel te laat mee.

Dat je brommer tijdens die storm uitviel kan liggen aan een boel, hoeft niet direct temaken te hebben met de kou... Misschien bevriest je carburateur. Misschien is er wat anders loos.
Kijk je brommer na (luchtfilter zit nog goed vast, carburateur is schoon, nergens valse lucht, bougie nog goed, ontsteking in orde etcetc).

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 13:55
door daxenator
strooien van zout, wat op je blokje komt kan natuurlijk ook niet goed zijn

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 14:04
door PimW
Dat maakt niet zoveel uit, behalve dat alle boutjes oxideren.

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 15:18
door emmerick
ja ik heb tomos brom dus ik moet gewoon op de auto baan rijden , wel goed bedacht dan van de nederlandse regering die zout. Kunnen ze beter en andere oplossing zoeken voor die sneeuw aangezien mijn tomos ervan kapot gaat , dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon wachten totdat de sneeuw weg is en dan pas kan ik weer fijn rijden? aangezien anders men hele tomos gaat roesten door die pekel.

en hoe krijg ik dat eigenlijk weg? ik ben wel van plan na de winter dan die hele uitlaat te schuren (alle roest eraf) wat voorn schuurpapier heb ik daarvoor nodig? (korrel?) ik wordt hier heel chagerijnig van nu ik zie dat de hele onderkant van mijn spatbord aan het roest is , is er niet een speicaal middeltje voor om je uitlaat die het beschermt en er ook op blijft zitten? want ik heb geen zin na iedere rit alles schoon te maken uiteraard.

alvast bedankt.

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 15:20
door emmerick
omdat de originele bouten en moeren vanuit de Tomos-fabriek gemaakt zijn om te roesten
hoe bedoel je dat? dat ze van slechte kwaliteit zijn?

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 15:37
door PimW
Er is naar mijn weten niet zoveel anders te doen dan strooien. Opzich is het niet zo'n ramp als je je er een beetje op voorbereid.

Boutjes en moertjes roesten altijd, tenzij je rvs haalt.

Als ik jou was zou ik je brommer goed schoonmaken en inspuiten met siliconen of tectylspray. Het is ff werk maar het heeft wel resultaat. Mijn motor staat gewoon buiten en ik rijd er gewoon mee. Ik heb alles goed onderhouden dus hij blijft het ondanks de kou prima doen. Bouten en moeren en het blok staan in het vet. Zelfde geld voor de voorkvork en achterbrug.

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 16:44
door emmerick
oke bedankt,
waar kan ik dat goedkoop halen ?
hebben ze het bij de action? (lekker goedkoop :D )
danke

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 17:27
door Angelo
Nee volgens mij niet bij action, je kan natuurlijk altijd even kijken.
Anders gewoon bij Halfords of je brommerboer.

Valt me eigenlijk op hier dat het nooit teveel mag kosten als het gaat om aanschaf van producten :')

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 18:40
door emmerick
waarom iets duur kopen als het goedkoop kan?
bovendien zijn dit niet echt dingen die ik graag wil hebben , het zorgt ervoor dat mijn brommer blijft rijden daarom neem ik het , het is puur noodzaak daarom mag het niet teveel kosten van mij.

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 18:47
door emmerick
wat voor een schuurpapier heb ik eigenlijk nodig om na de winter de roest weer van mijn uitlaat af te halen?
tast dat zout eigenlijk ook mijn motorblok zelf aan (cilinder etc.) aangezien die helemaal vooraan zit en alle modder en blubber en dus ook zout meevangt, en een cilinder lijkt me nogal lastig om te schuren enz ?!

alvast bedankt..

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 18:59
door PimW
Is je cilinder blank of zit er lak op?

Als je met een kale cilinder rijd zul je zien dat ie wittig uitslaat. Probleem is dat ie heet word dus siliconen zullen niet zomaar blijven zitten...

Re: Tomos en winter, problemen

Geplaatst: 21 dec 2009 20:25
door emmerick
hij slaat idd wittig uit (vlekjes) dus kale cilinder blijkbaar.

als daar die pekel inkomt wat is het effect dan ? en waarmee kan ik de cilinder beschermen? aangezien ik niet de hele winter op mijn fiets ga, door die hompen sneeuw/ijs is echt niet te fietse.