Het is een tweede-handsje, maar volgens de originele eigenaar was hij compleet origineel. Zoals eerder vermeld is eerst alleen de uitlaat vervangen. Later heb ik aan de monteur gevraagd de carburateur af te stellen en een lek in de uitlaat te repareren samen met het proberen de uitvallende motor te repareren.Op de bougie zit een bougiedop (waar een kabel aan zit). Die kun je eraf halen en dan zie je de bougie (witte isolator met een puntje schroefdraad). Die kun je eruit draaien met een bougiesleutel (meestal zit er wel 1 in een doppenset). Aan de buitenkant zie je niet veel aan een bougie, het gaat om het deel wat in de motor steekt.
Kijk of er een verbinding zit tussen de electroden van de bougie. Vaak duidt dit dit op troep in het aanzuigtraject naar de motor (carburateur/ filter). Door deze kortsluiting vonkt de bougie niet meer en kan onverbrande brandstof de uitlaat in komen. Dit is waarschijnlijk ook je klacht over de stoot lucht.
Check ook de kleur van de elctroden. Deze moeten, bij een juiste afstelling van ontsteking en brandstofmengsel, een koffie met melk kleur hebben. Wijkt dit af, dan geeft de kleur van de bougie een leidraad welke kant je moet gaan zoeken. Wit/ grijzig= te arm-> grotere maat sproeier, zwart= te rijk mengsel-> kleinere maat sproeier, vettig=veel te rijk mengsel of een lek in de motor bij de versnellingsbak-> keerring vervangen.
Ik begrijp uit je eerste verhaal dat er een opvoeruitlaat onder is gekomen (reverse). Het kan zijn dat je last hebt van warmlopers. In dat geval moet je de sproeiermaat 2-4 maten ophogen. Zet je setup hier eens neer, dan kunnen we dat wat beter bepalen. Setup = type en maat carburateur, sproeiermaat, wel of geen ontgrenst spruitstuk/ buisje tussen carburateur en cilinder, type filter, etc.
De monteur heeft inderdaad al ervaren dat hij uitviel, dat was op te merken aan de lange tijd dat ie weg was tijdens een testrondjeHeb je nog garantie? Gewoon teruggaan.
De bougie draai je eruit, druk hem weer in de bougiedop en leg hem met het metalen deel weer op de cilinder. Als je nu kickt zie je als het goed is de vonken overspringen tussen middenelectrode en het kromme boogje erboven.
Verder is het blind vertrouwen hebben in anderen door er vanuit te gaan dat diegene er wel verstand van heeft een slechte instelling. Je kan het alleen weten door zelf na te gaan wat en hoe eea in elkaar steekt.
Maar, probeer eerst bovenstaande uit bij je bromboer, leg hem het probleem uit en laat hem desnoods zelf eens rijden zodat ie ervaart wat het probleem is.
Wat is de schade als het lek is? Aangezien ik er al ruim 1.5 jaar mee rij zonder problemen?Sneeuw dat smelt op je cilinder kan inderdaad waterdamp geven wat je ziet.
Een vies achterwiel duidt meestal op een lekke oliekeerring achter je voortandwiel.
Hier de FAQ over hoe je die moet vervangen viewtopic.php?t=654
"je kunt wel zeggen dat ik 0 technisch ben"? Nou, dank je wel zegJah, je kunt wel zeggen dat je 0 technisch bent, maarja ik ben er ook niet mee geboren. Maar inderdaad, alle begin is moeilijk.
Heb je verder ook geen klasgenoten of collega's die er een beetje verstand van hebben. ik heb ook niet specifiek kennis van Tomos, ik heb het ook geleerd met oude puchjes e.d.
deo'-testje kun je wel even uitvoeren, daar kan simpelweg niets fout aan gaan. Bougietje controleren moet ook lukken toch, gewoon op je gemakje sleutelen, en je niet druk maken als je iets niet meteen in elkaar krijgt, gewoon even hier vragen dan.
Groeten
of cilinder en spruitstuk & tussen spruitstuk en carburateur.'t zijn je eigen woorden vriend![]()
deo test is met lopende motor, dan moet logischerwijs de bougie er in, anders doet ie et niet. deo gewoon tussen de pakkingen spuiten, dus tussen de cilinder en de kop, en het blok en de cilinder.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten