Pagina 1 van 1
Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 22 jan 2010 16:10
door Elritzo
Na aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?t=654
Heb ik mijn keerring vervangen. Niet mijn vulbusje. Helaas lekt hij nogsteeds want ik reed net een rondje en op mijn achtervelg zaten alweer spetters op. Zo'n vulbusje slijten die snel of kan ik beter gelijk het truucje met kit ertussen toepassen? Niet dat ik dus weer 2 keer de zijcarter eraf moet halen.
Dus moet ik een nieuw vulbusje halen. en gelijk kitten. Of dit truucje met een bestaand vulbusje doen.
Dankee
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 22 jan 2010 16:15
door Timo
Heb je je ketting wel goed schoongemaakt? Het zou kunnen zijn dat er nog wat restanten olie op je ketting zaten en dat deze nu op je achterwiel terecht zijn gekomen.
Weet je ook zeker dat je de keerring goed gemonteerd hebt?
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 22 jan 2010 16:31
door Elritzo
Goed schoongemaakt naar mijn idee wel ja. Ik had ook niet het idee dat mijn vorige keerring versleten was. Tenminste hij zag er goed uit buiten dat hij keihard was geworden. (Waarschijnlijk is keihard dus versleten

). En als het goed is is de keerring goed gemonteerd ja, gewoon strak en rustig erin en nergens steekt hij uit. Mocht het dus niet de keerring zijn dan is het dus het vulbusje? En zo ja direct met kit monteren ofniet?
Bedankt
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 22 jan 2010 19:03
door Elritzo
Ondertussen de ketting nog is schoongemaakt. Gereden en inderdaad nog wat olie(@#@$#*!*#@) Ik was naar de lokale brommerdealer geweest en die zij dat het niet aan dat opvulringetje kon liggen. Het was ofwel de keerring zat niet goed of de lager van binnen is niet goed. Kan iemand mij dit bevestigen? Over die lager dus.
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 23 jan 2010 12:57
door Elritzo
En nogmaals ondertussen weer alles erafgehaald en waar ik de meeste olie zag was toch aan de binnenkant van de vulbus. Dus niet bij de keerring. Ik heb hier dus wat kit tussen gespoten. En nu is het een kwestie van 24 uur wachten denk ik zo. Zou iemand mijn vraag nog kunnen bevestigen hierboven?
Dus: Het was ofwel de keerring zat niet goed of de lager van binnen is niet goed. Kan iemand mij dit bevestigen? Over die lager dus.
De keerring is het dus zeker niet want tussen de vulbus en de keerring lekt hij niet. En langs de buitenkant van de keerring ook niet. Het is dus ofwel versleten of die lager. Maar kan mij iemand vertellen of dat zo is met die lager ? Bedankt (al heb ik t idee dat of hier niemand op het forum is of dat er niemand zin heeft te antwoorden

)
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 23 jan 2010 13:19
door shadowranger
Waarschijnlijk loopt de ATF nu langs de kickstartas door het middentandwiel in het carter. Daar zitten 2 naaldlagers in waarvan 1 voorzien is van een rubber o-ring. Als die versleten is kan daar de olie nog langslopen. Maar waarom probeer je niet met een oude fietsband een plaatje rubber te maken waarmee de ruimte tussen tandwiel en vulbus dichtgemaakt wordt. Werkt ook sneller als kit.
Maar is het olieniveau niet te hoog?
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 23 jan 2010 13:36
door Elritzo
Waarschijnlijk loopt de ATF nu langs de kickstartas door het middentandwiel in het carter. Daar zitten 2 naaldlagers in waarvan 1 voorzien is van een rubber o-ring. Als die versleten is kan daar de olie nog langslopen. Maar waarom probeer je niet met een oude fietsband een plaatje rubber te maken waarmee de ruimte tussen tandwiel en vulbus dichtgemaakt wordt. Werkt ook sneller als kit.
Maar is het olieniveau niet te hoog?
Oliepijl is zeker niet te hoog zelfs bij een laag(zeg te weinig) oliepijl lekt hij zelfs. Ik heb het nu al gekit tussen de vulbus en de as. Dus even afwachten. Maar jij zegt dat als je een rondje maakt van een oude fietsband dit ook werkt? Voor 1 dag of is dit wel een oplossing die de moeite waard is mocht de kit nou niet werken?
Maar eigenlijk geef je in je berichtje dat er nog een probleem kan zijn. Dus mocht het niet het vulbusje zijn waar die band overheen zou komen dan kan het nog die o-ring zijn?
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 23 jan 2010 15:15
door Timo
Hoi Elritzo!
Ik had/heb precies hetzelfde probleem als jij. Nadat ik mijn voortandwielkeerring had vervangen was het lekken eigenlijk alleen nog maar erger geworden.
Ik heb toen ook de truc van shadowranger toegepast met de oude binnenband ertussen, en dit heeft prima geholpen!
Het direct lekken op de grond is nu afgelopen, of het helemaal is gestopt weet ik niet want me ketting is nog niet schoon gemaakt dus die spettert nog steeds alles onder. Misschien toch het proberen waard?
Succes!
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 23 jan 2010 23:30
door Elritzo
Hoi Elritzo!
Ik had/heb precies hetzelfde probleem als jij. Nadat ik mijn voortandwielkeerring had vervangen was het lekken eigenlijk alleen nog maar erger geworden.
Ik heb toen ook de truc van shadowranger toegepast met de oude binnenband ertussen, en dit heeft prima geholpen!
Het direct lekken op de grond is nu afgelopen, of het helemaal is gestopt weet ik niet want me ketting is nog niet schoon gemaakt dus die spettert nog steeds alles onder. Misschien toch het proberen waard?
Succes!
Maar hoe moet die binnenband dan? moet deze tussen de vulbus en de as? Of tussen het tandwiel en de vulbus? ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Alvast bedankt
Re: Keerring nogsteeds lek.
Geplaatst: 24 jan 2010 12:51
door shadowranger
Tussen vulbus en tandwiel. Probeer het gat voor de as zo klein mogelijk te houden, maar denk wel aan de vertanding waar je tandwiel op moet komen dat deze vrij blijft (anders gaat je kettingwiel misschien zwabberen).
Verder is het idd wel raadzaam de ketting zo goed mogelijk olievrij te krijgen. Hiervoor kun je hem uitwassen in een bakje met wasbenzine of ander oplosmiddel. Voor de moeilijke plekjes een oude tandenborstel gebruiken. Spuit de ketting daarna wel weer in met een kettingspray (bijv. voor motoren, verkrijgbaar bij de bromboer).