Pagina 1 van 1

A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 06 feb 2010 02:39
door A3 classic
heej,

Toen ik 15 was kreeg ik van een vriend zijn brommertje: hij gebruikte hem niet meer en deed het niet.
De sproeier bleek kapot.
Deze Tomos A3 was een echte oude; ei-cilinder, oud blok, trappers ipv stepjes, superbrommer was dat.
Toen ik 17 was heb er een ernstig ongeluk mee gehad en lag de brommert in poeier.

Ik heb inmiddels een auto gehad, ivm studie verkocht en toen kreeg ik een baan, 20 km verderop, als barman. Nou ga ik niet altijd de panda van mn ma lenen om te werken en ik ga géén 20 km fietsen om 7 uur 's ochtends, dus ik heb weer een tomosje gekocht. Weer A3, ei-cilinder, geen trappers :(.

eerst zag hij er zo uit:

Afbeelding

nu zo:

Afbeelding

mijn oude brommer was deze:

Afbeelding


huidige setup:

A35 cilinder
standaard carb
raceuitlaat 8)
hoog stuur van puch (chopperlook oldschool, jeweetzelluf)
pluche dices op de achterlamp
speedspiegel om het af te maken

- - Update 10-02-2010 - -

Gisteren kreeg ik een nieuw idee. Omdat ik het prutsen met sproeiers eigen wel zat ben, én omdat ik graag wat nieuws probeer kwam het volgende idee in me op: A35 membraamcilinder met een Encarwi carburateur, uitgerust met een verstelbare sproeier, gewoon om te testen.

allereerst: de encarwi is een 12/12, lekker basic, geen stelschroef, stationeer lopen regel je lekker op het stuur (met zo'n remstelschroef), choke zit op je gashendel, kortom: lekker basic. De Encarwi is ook geniaal: door de schuin geplaatste gasschuif wordt een iets groter vaccuum gecreëerd waardoor hij het beter doet dan z'n voorgangers. (bedenk het: het is een oudje!). Ten tweede: ik heb er 3, dus ik kan er wel een verprutsen :P .

De Encarwi in kwestie:
Afbeelding

Hét probleem:

Afbeelding

Het pas maken op het spruitstuk is eigenlijk heel makkelijk: je draait gewoon een aluminium busje! Zo gezegd, zo gedaan:

resulaat:

Afbeelding

Na het buisje wou ik de carburateur even groot maken als de Dell'orto die er al op zit: de 14/12. Eerst een opzetstukje gedraaid zodat de carburateur in de draaibank kan, en vervolgens met een klein binnendraaibeiteltje de luchtinlaat uitgedraait, resulterende in een echte Encarwi 14/12 met verstelbare sproeier dat op het "nieuwe" spruitstuk kan!

Afbeelding

Zoals je misschien op de foto kan zien, zitten er nog braampjes in, deze moet ik nog wegwerken en dan bouw ik hem, waarschijnlijk, komend weekend op de tomos.

En de verstelbare sproeier:

Afbeelding

- - Update 13-08-2010 - -

Als eerste: de encarwie is hem niet geworden, ik had er, achteraf gezien, een 12-14 van gemaakt ipv een 14-12....
Inmiddels heb ik een nieuwe encarwie waar ik wel een 14-12 van ga maken, het is nu namelijk een 9-9 :D

Er zit nu ook een nieuwe krukas is, met een nieuw vliegwiel en na 2 maand afstellen deed hij het nu in een uurtje :D

Ik had laatst een bak onderdelen gekocht met daarbij een toetertje, meneer de verkoper wist niet of de toetert het deed, dus ik heb hem maar ff getest: hij doetet en hij zit erop...

foto's is wat jullie willen, foto's is wat jullie krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 06 feb 2010 08:59
door Koeieneus
Liep de ei-cilinder niet hard genoeg?

En, ik zou als ik jou was het stuur iets naar achter zetten.

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 06 feb 2010 14:21
door Timo
Vage schokveren. Verder leuk old-skool Tomosje. Lekker zo laten en niet aan gaan lope beunen!

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 06 feb 2010 15:18
door A3 classic
Liep de ei-cilinder niet hard genoeg?

En, ik zou als ik jou was het stuur iets naar achter zetten.
De eicilinder was het probleem niet: één van de koppelingsegmenten was geknapt (wtf) en toen is er een stukje alu door de versnellingsbak gezworven, waardoor de vertanding kapot ging. De koppeling was toen ook kapot en omdat de krukas van de oude a3 blokken anders is dan van de a35 blokken heb ik een A35 blok compleet in onderdelen gekocht voor 50 euro en die eronder gezet. Het membraamgedeelte werkt wel leuk btw....

Zijn er nog mensen die een koppeling, eerste versnellingssegment en interne vertanding hebben voor het oude A3 blok
en dat voor 5 euro willen verkopen, melden graag :P

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 06 feb 2010 15:24
door Koeieneus
Ik heb nog een heel a3 blok. Alleen de ontsteking staat niet goed.
Maar die verkoop ik niet voor 5 euro. :P

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 06 feb 2010 17:01
door joelletjuh
leuk ding maar die oude van jouwas egt dodelijk man respect daarvoor

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 06 feb 2010 19:46
door Ricker
Je weet dat dat gele plaatje op je spatbord niet meer verplicht is he :P.

Mooi ding verder.

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 07 feb 2010 19:51
door A3 classic
Je weet dat dat gele plaatje op je spatbord niet meer verplicht is he :P.

Mooi ding verder.
dat gele ding heb ik er juist opgezet voor de old school look, die zat er niet meer op namelijk.....

Re: A3_classic A3

Geplaatst: 08 feb 2010 16:30
door JesseJeremy
ik vind spaakwielen zo vet O+

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 10 feb 2010 22:43
door A3 classic
check de FiPo voor de update 8)

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 10 feb 2010 22:59
door Timo
Geniaal systeem! Echt netjes gedaan :mrgreen:

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 10 feb 2010 23:00
door A3 classic
Nu nog hopen dat het gaat werken, het komt trouwens wel op een schuin spruitstuk...

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 10 feb 2010 23:01
door Timo
Past dat gewoon dan?

En wat is dat trouwens voor een vage gaskabel aansluiting?

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 10 feb 2010 23:04
door A3 classic
dat is een hele simpele, dus failsafe, oplossing:

kijk maar

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 10 feb 2010 23:06
door Timo
Ah, op die fiets. Zeer handig, beter dan die 2 kutschroefjes die ik nooit los krijg omdat ik ze altijd te strak aandraai. :lol:

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 14 aug 2010 02:31
door A3 classic
update fipo

Re: A3_classic A3 Update [Encarwátte?!?]

Geplaatst: 13 apr 2011 22:57
door A3 classic