Pagina 50 van 50

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 24 apr 2014 13:31
door Thrackan
Mijn standaard (brom) katalysator uitlaat lekt, maakt herrie en bokt bij gas los (teken van verstopping) en ik wil hem graag vervangen.
Nou heb ik 3 opties op het oog:
- Tecno Bos / Fuego
- Sito
- Homoet

Ik zou een Homoet overwegen als de trekkracht er ten opzichte van de standaard katalysator uitlaat niet veel op achteruit gaat. De topsnelheid is erg leuk, vooral omdat ik veel lange stukken rijd, maar als het optrekken echt veel langzamer wordt vind ik het teveel geld.

Van een Sito uitlaat weet ik eigenlijk niet wat ze doen ten opzichte van de standaard katalysator uitlaat. Ik vermoed dat een Sitootje ietsje (5km) sneller gaat op top, maar wat het met trekkracht doet? Als dat niet beter wordt is het ook niet geweldig om daar veel geld aan te besteden.

De Bos/Fuego lijkt me een prima optie, maar trekt volgens mij vooral onderin niet geweldig. Is "niet geweldig" dan nog wel beter dan standaard?

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 24 apr 2014 15:20
door TheStealthSpy
Ik ga uit van je setup in het onderschrift. Sito heb ik geen ervaring mee, deze is voor Tomos relatief nieuw. Homoet trekt echt als stront op, zeker op 50cc. Maar je gaat wel lekker hard op top. Tecno Bos trekt zeker beter op dan een bromuitlaat en de top is ook hoger. Naar mijn mening kan je van deze drie uitlaten het beste de Tecno Bos kiezen.

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 24 apr 2014 15:52
door dingiedong
Sito plus trekt prima op Ik had meer trekkracht dan de katalysator pijp

Wel heb ik de prop eruit gehaald. snelheid (45km/h standaard setup) een dikke 50km/h
trekt super op en schakelt lekker vlot door. Sproeier 1 a 2 maatjes groter zonder prop.

Techno bos trekt onderin niet super maar ik haalde er een dikke 55km/h mee met een bromsetup

dat katalysator probleem ken ik....
Als je je katalysatorpijp nog niet wil vervangen probeer eens het volgende bij mij heeft het goed geholpen:

zoek een route uit waar je een flink aantal kilometers volgas kunt rijden.. rijden nu...zo stevig mogelijk

Je katalysator zal nu (als ie niet te ver heen is) goed heet worden. Zo heet dat de achterkant (direct na het hitteschild) van je uitlaat wit uitslaat...
je uitlaat zal flink gaan stinken en vreselijk roken (alsof je krukaskeering eruit ligt)....Niets van aantrekken en doorrijden net zo lang dat ie is uitgerookt.
Hij zal daarna flink zijn opgeknapt.
Soms moet je echt flinke afstanden rijden..

ff verhaaltje erbij:

Ik heb mijn nieuwe Tomosje overgenomen van een oudere vrouw die er slechts 1500 stadskilometertjes mee had gereden.
Ook hier bokken met gas loslaten en veel olie achter uit de uitlaat.Hij liep wel goed verder...

Voor mijn dagelijkse vervoer gebruik ik de tomos en regelmatig betekent dat een rit van 40km heen en 40km terug met heel veel volgas..Ik schrok me dood toen er plots een enorme rookwolk uit die uitlaat kwam..omdat ik naar huis moest en de motor normaal bleef lopen heb ik gewoon doorgereden tot ie ophield met roken...hij was daarna weer als nieuw! Aangezien bij de meeste van mijn ritten de katalysator dus op temperatuur komt lekt ie geen olie meer maar wat wordt dat ding gevaarlijk heet!

Ik had hem vervangen door de Sito Plus omdat ik iets meer pit wou...dat heb ik dus gekregen.

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 24 apr 2014 16:25
door Thrackan
Dat moeten wel écht flinke afstanden zijn dan :P Ik rijd over het algemeen vol gas met stukken van 2-3km lang fietspad namelijk.

De uitlaat is alleen ook lek aan de onderkant, dus vervangen moet sowieso.

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 24 apr 2014 17:03
door dingiedong
Ik ben erachter gekomen dat je zeker een kilometer of 6 volgas moet rijden voor het ding op temperatuur komt..
In de stad lukt dat nooit een keer en bakt ie blijkbaar dus vlot dicht.

Hier in Twente hebben we veel lange wegen waar je lang volgas kunt knallen ;) Oom agent moet je wel voor oppassen hier.

Van mijn 2006 Estart heeft die uitlaat het ongeveer 15000 kilometer volgehouden maar toen was het wel een stuk roest...
Doordat ik lange afstanden rij komt ie blijkbaar goed op temperatuur en blijft ie open...maar het ding wordt gevaarlijk heet.

Ik heb er toen een Techno Bos onder gesleuteld die me flink wat extra topsnelheid gaf maar ik moest onderin wel iets inleveren aan trekkracht.niet echt hinderlijk maar wel merkbaar!

Sito plus uitlaatje ben ik erg tevreden over.. Trekt goed top gaat omhoog naar een dikke 50km/h...weet alleen niet hoe ie het doet op een snorfiets.

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 24 apr 2014 21:49
door Thrackan
50 op de teller lukt nu ook prima, of zijn dat GPS km's?
Ik zal eens kijken of ik een langere weg kan vinden om echt goed door te trekken...

Heb nu voor de zekerheid de uitlaat helemaal schoongeveegd, dan kan ik morgen zien waar het nou echt vandaan komt. Wie weet is het stiekem toch de achterkant...

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 25 apr 2014 12:54
door dingiedong
Matrixbord kilometers...mijn teller klopt redelijk..minder dan 5km ernaast volgens de matrix.
Als er een gat in gerot zit is het einde verhaal helaas .Een paar lange volgas ritten maken is de moeite waard om eens te proberen mocht het niet werken schroef er een ander leuk uitlaatje onder.

Hoe je het ook bekijkt het zijn klote uitlaten die veel te makkelijk verstoppen.Dat mijn eerste uitlaat zo lang meeging kwam puur door de lange afstanden die ik dagelijks reed.

Mijn broer rijdt op een Peugeot speedfight rond met ook een katalysator en dat ding heeft meer dan 25000 kilometer gelopen en die raakt niet verstopt..

Tomos mag toch echt wel een keer overwegen om het ontwerp aan te passen en luchtinjectie in de uitlaatbocht toepassen net als bij vrijwel alle scooters met katalysator.Dan verstopt ie lang niet zo snel en komt ie ook in de stad zeer snel op temperatuur.

Re: Stel hier al je vragen over uitlaten

Geplaatst: 31 jan 2020 18:30
door fons716
Een Tecno Circuit uitlaat maar eens wat stiller gemaakt.

Afbeelding