Pagina 1 van 1
vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 17:53
door benno0o
heey mensen, ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen
ik heb dus 2 dagen geleden een dmp 70cc ( 65cc) cilinder en kop gehaald, nu wil ik hem er vanmiddag dus op zetten kom ik erachter dat in mijn oudere 50cc een 10 mm pistonpen zat en in de nieuwe cilinder een 12 mm
dus ik verder gezocht en lees ik ergens dat een a3 iets met bronslager heeft en een a35 een naaldlager mijn vraag dus:
kan ik ergens een zuiger kopen ( 44 mm) met een pistonpen 10mm of is dit niet mogelijk
weet niet of ik links mag posten dus doe ik het toch xd
http://www.v-racer.nl/index.html?targetml&lang=nl
op deze site zie ik een 44 mm 10 mm staan maar zou hij passen ? en maakt het uit dat mijn cilinder Aluminium is en dat ding een andere metaalsoort iets
mvg Ben Kuyper
Re: Piston Pen a3 10 mm 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 17:58
door Sugi
Hij zal er vast wel in passen maar ik denk dat je dan problemen kan krijgen met je poorttiming. Het veiligst ben je als je er een zoekt die voor Tomos aangeraden is
Re: Piston Pen a3 10 mm 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 18:02
door benno0o
dat is het hem ook helaas, heb geprobeerd de 12 mm pen erdoorheen te krijgen maar lukt gewoon echt niet

Re: Piston Pen a3 10 mm 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 18:31
door William
dat ik weet zijn die zuigers er niet.
ik denk dat je aan een pen 12 krukas zult moeten en die erin moeten zetten.
vervang dan ook meteen je krukas keeringen en lagers.
dan is je blokje weer meteen helemaal vers
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 18:36
door Tomoshoofd
Je site doet niet
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 19:05
door benno0o
op die site bij cilinders (a)
Re: Piston Pen a3 10 mm 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 19:06
door benno0o
:S dat gaat me dus weer geld kosten :'( maar is er misschien nog een andere optie (a)
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 19:06
door beenham0
Wel als je de link aan elkaar plakt dan krijg je dit
http://www.v-racer.nl/index.html?targetml&lang=nl
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 26 feb 2010 19:17
door benno0o
danku dan :$ ot vanaf nu dan XD ?
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 27 feb 2010 11:55
door shadowranger
Berichten samengevoegd, graag hier verder. Mod.
Deze zuiger is voor een minibike, en ik zou niet zomaar een "vreemde" zuiger in jouw cilinder gaan proppen. Kans dat de bodem van de zuiger tegen de kop/ bougie gaat rammen is zeer aannemelijk.
Is er geen mogelijkheid om het bronslager uit te ruimen naar 12 mm? Ik heb er zelf geen ervaring mee (rij wel met oude pistonpen 10). Ik denk ook niet dat het naaldlager in plaats van het bronslager kan. Misschien dat iemand van de tuners hierover antwoord kan geven? Anders zie ik geen andere mogelijkheid een 12 mm krukas te monteren (2e hands).
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 27 feb 2010 12:49
door benno0o
met uit te ruimen naar 12 mm bedoel je dus opboren ?

, maar verzwak ik dan de as niet ?
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 27 feb 2010 19:56
door shadowranger
Het is een bronzen lager en die moet je niet opboren naar 12mm, maar ruimen voor de juiste passing. Opboren kan wel maar dan moet je een 11,5 mm boor nemen. Vergeet ook niet de carters dicht te stoppen anders valt alles daarin. Ondersteun de drijfstang en boor recht.
Dat het lager dunner wordt zal uiteindelijk wel gevolgen kunnen hebben, maar niet voor je krukas. Iets vetter smeren (zeker voor een 70cc) zal zeker bijdragen aan een langere levensduur.
Wil je safe spelen dan zul je een 2e hands krukas moeten nemen voor pen 12.
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 27 feb 2010 20:08
door benno0o
wat bedoel je dan eigenlijk met ruimen voor de juiste passing ?
maar als ik het goed heb is een 2e hands krukas pen 12 toch voor a35 of zijn er ook krukas pen12 voor de a3 gemaakt :S ?
aangezien een krukas voor de a35 anders zit met de koppeling etc.
alvast hardstikke bedankt voor het helpen

Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 27 feb 2010 20:28
door shadowranger
Er zijn speciaal gereedschappen voor dit soort werk, die heten ruimers. Daarmee kun je beter en gecontroleerder een gat op maat maken dan met een boor (slingert, kartelen, vastslaan. etc.).
Naar mijn weten is alleen de krukap aan de koppelingskant vertand ipv voorzien van een plat kantje (ik weet niet welk koppelingshart jij nu hebt). Andere verschillen zijn er imo niet.
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 27 feb 2010 20:45
door benno0o
oke

dan ga ik maandag nog eventjes naar een antal brommerboeren om te vragen of ze de zuiger met pistonpen 10 hebben ( neem ik wel zuiger en cilinder mee :O ) en als ze dat niet hebben dan is het pech en dan zal ik het proberen met zo'n zuiger, en als dat niet werkt... :S dan andere Krukas ...
om met die ruimers aan de slag te gaan is het vast het slimst om van tevoren de krukas eruit te halen (a) ?
en die ruimers moeten waarschijnlijk ook gevoon in een boor xD dus dan slinger je toch alsnog (a)
is het trouwens geen optie om die hele bronzen lager eruit te halen ? want het lijkt dan wel alsof die precies 12 mm is
-------- dit zei jij
door shadowranger op 26 jun 2007 23:44
nearox schreef:
koperen busje kenje eruit boren of misschien tikken kan er gewoon een naald lager in voor pen 12
No way Nearox. Het "oog" van de oude krukassen is NIET hard genoeg om een naaldlager te kunnen monteren. Deze vreet in no-time weg!!! Ik begrijp dan ook niet dat je met zo'n advies komt. Opboren/ ruimen naar pen 12 lijkt me ook geen optie, want dan wordt het materiaal te dun en al vervormen bij belasting. Ik snap overigens ook die bromboer niet, die wil blijkbaar alleen verkopen en vraagt niet door voor welk type motorblok de cilinder wordt gebruikt.
Beter kan hij bij de bromboer kijken of ze een pen 10 zuiger hebben voor deze cilinder. Overzetten van een andere krukas is wel mogelijk, maar door het andere hart van de koppeling moet hij/ zij deze ook gaan vervangen. Dan ben je meestal goedkoper uit een 2e hands blokje (nieuw model) te kopen via de koopjessites.
wat bedoelde je hier dan mee ?
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 28 feb 2010 10:51
door shadowranger
Nearox had een oud type krukas met een plat kantje waar de 1e versnellingskoppeling op vastzit. Met een nieuwe krukas (DMP imitatie) is dat hart nu vertand en moet je de koppelingsnaaf (het gedeelte binnen de segmenten) vervangen of een ander koppeling monteren.
Daarbij had hij een 50cc cilinder, jij hebt een 70cc. De boring is anders (38mm ipv 44) en voor 50cc zijn nog gewoon pen 10 zuigers te krijgen. Wat ik daar neergezet heb over het lager eruit tikken dat dat niet slim is heeft te maken met de hardheid van de drijfstang. In een drijfstang waar van oorsprong een bronzen lager in hoort kan geen naaldlager gemonteerd worden. Toen was het imo ook niet logischer om het bronzen lager uit te ruimen ivm warmte. Maar misschien kan het wel, al heb ik er geen ervaring mee.
Een ruimer heeft veel meer kontaktvlak als een boor. Daarom is de kans op slingeren miniem. Die dingen zijn op verschillende passingen te krijgen en daarmee blijft je gat mooier rond. Als je denkt met een boormachine dezelfde toeren te kunnen maken met de ruimer erin heb je het mis. Sneller laten draaien als een schroefboormachine hoeft niet. Er zijn ook handruimers.
Wat ik al eerder zei, ga je voor safe, koop een andere krukas. Hou er dan wel rekening mee dat het koppelingshart ook misschien anders is. Ik weet niet wat je nu hebt.
Re: vraagje a3 70 cc
Geplaatst: 28 feb 2010 14:01
door benno0o
echt hardstikke bedankt dat je me zo goed hebt kunnen helpen

, zoals ik eerder zei ga ik dus deze week eerst eventjes een keer langs de brommerboer, en anders ga ik hem gewoon uit ruimen op safe spelen kan altijd nog toch
niet geschoten is altijd mis