Pagina 1 van 1

Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 17 mar 2010 11:48
door Sebastiaankl
Lange tijd niet op me tomos gereden, vorige week weer even gedaan. Reed perfect en alles deed 't, maar na een paar daagjes gereden te hebben, viel hij afgelopen zaterdag plotseling schokkend uit. Ik half uur naar huis moeten lopen, vonkte niet meer.

Alles doorgemeten en nagelopen, was niet duidelijk waar het probleem zat (kwam zo'n 10-12 volt uit zwarte draad uit blok, goed genoeg? heb 'n elektrische ontsteking), kabelboom leek ook ok, maar toch even de zwarte draad uit blok direct op bobine aangesloten, nog geen vonk. Bougie en bougiedop vervangen, geen verschil.

Bobine doorgemeten en deze zou volgens deze post kapot zijn. Ik een nieuwe gekocht, erop gezet, geen vonk. Nieuwe bobine doorgemeten, zelfde uitkomsten als oude bobine, en dus niet in overeenkomst met de voorgaande post. Of ik heb de pech dat ik een kapotte, nieuwe bobine gekocht heb, of m'n meter is kapot, of ik heb ergens een fout gemaakt, of die post klopt niet. In ieder geval voor niks 60 euro uitgegeven.

Daarna heb ik een andere ontsteking, ook een elektrische net als de andere, geprobeerd, nog steeds geen vonk. Wel kwam ik erachter dat de meter terugloopt naar 0 als ik hem op de zwarte draad uit 't blok en de aarde draad die 't frame ingaat aansluit. Er is dus contact tussen de zwarte draad uit 't blok en ,of het frame of een van de aarde draden, is dat de bedoeling?

Gisteravond, toen 't al donker was, nog even ernaar gekeken, en als ik heeel goed keek, zag ik soms een heel klein vonkje, minder dan een halve millimeter groot. Bij daglicht helemaal niet te zien, en naar mijn gevoel lang niet goed genoeg. Start trouwens nog steeds niet, ontsteking staat goed afgesteld.

Suggesties?

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 17 mar 2010 11:53
door shadowranger
Maken de bougiekabel en -dop wel goed contact? Ik heb het wel eens gehad dat de bevestiging volledig weggebrand was. Meten prima, maar op de brommer niks. Gewoon uit voorzorg vervangen, evenals bougie. Heb je eventueel nog een andere die het zeker goed doet (alleen om te testen)?

Vwb je opmerking over het voltage uit de zwarte draad, deze lijkt me wat weinig, maar zou wel kunnen hoor. Als je alle andere dingen hebt bekeken kan idd de cdi unit de geest hebben gegeven. Ik ga even de schuur in en laat je weten hoe eea doorgemeten opleverd.

Meter op 20k (elektronisch)

Gemeten op bruin en rood: 494
gemeten op bruin en bougiekabeluitgang : 550-700 gemiddeld
gemeten op rood en bougiekabeluitgang : 1115 gemiddeld

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 17 mar 2010 12:32
door Sebastiaankl
Bougiekabel en dop maken naar mijn weten gewoon contact, geen andere bougiekabel om te testen, wel heb ik eerder al een cm van de bougiekabel afgeknipt om er zeker van te zijn dat er nog genoeg draad in zit. Bougie en bougiedop zijn allebei al nieuw gekocht na het incident.

Geen idee hoeveel er uit 't blok zou moeten komen, maar ik meet zo'n 10-12 volt afhangende van hoehard ik kick. Kicken doe ik wel met de hand (zonder bougie erin anders lukt 't niet met vanwege compressie), dus misschien kick ik daarom niet echt hard.

CDI heb ik dus al vervangen, maar net toch even met de nieuwe alles gemeten, op 20k:
Rood en bruin: niks
Bruin en bougiekabel: 4,31
Rood en bougiekabel: niks

Raar.. heb jij voor 't meten de CDI helemaal losgekoppeld (behalve bougiekabel dan)? Ik wel namelijk.

Ook als ik hem op 20k zet, en aansluit op de gele en zwarte draad die van de ontsteking komen (zonder dat deze ergens anders aan vast zitten), geeft hij ~0.06 aan, hoort dat? Of kan dat aangeven dat die 2 elkaar ergens net na de ontsteking aanraken?

Sorry voor fouten/domme dingen, niet erg veel ervaring met elektra/meten, en al helemaal niet met de elektra van een tomos.

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 17 mar 2010 16:59
door shadowranger
CDI heb ik idd helemaal los op tafel liggen zonder bougiekabel oid eraan vast. Als jij dus op bruin-rood en rood-bougiekabel niets meet is er dus iets mis met de cdi. Ik vind de waarde voor bruin-bougiekabel ook erg laag tov mijn waardes. Zijn de contacten wel goed schoon? Anders haal er een licht schuurpapiertje overheen om ze wat blank te maken.

Je kan proberen een andere te "lenen" of 2e hands te kopen om uit te sluiten of de cdi dood is. Maar ik vrees het ergste.

Over het -0,06 als je de gele en zwarte draad uit je blok doormeet kan idd zijn dat deze onderling contact maken via de grondplaat (massa). Maar blijkbaar komt er via de spoelen wel wat door dus neem ik aan dat de spoelen goed zijn. Vliegwiel zit wel goed op de krukas (m.n. het vallen over de spie?)

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 17 mar 2010 17:26
door Sebastiaankl
Raaar, want zoals ik al zei, deze is echt helemaal vers, contacten zijn ook nog helemaal perfect. Deze is gister gekocht en had toen ook al gemeten, kreeg toen ook al niks, denk dus dat 't eerder aan m'n meter ligt. Of ik heb echt de pech dat ik een kapotte CDI gekocht heb, voor 60 euro en zonder mogelijkheid terug te gaan (omdat 't een elektronisch product is). Ken iig niemand waarvan ik er een kan lenen.

Maar kan ik daardoor dan niet ergens spanningsverlies krijgen ofzo? Niet echt verstand van verder.. Vliegwiel zit goed op de krukas, al gecontroleerd en eraf gehaald.

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 18 mar 2010 15:37
door Sebastiaankl
Bump, met foto's van gemeten waarde, is er misschien iemand anders die dit ook zou kunnen meten en de waardes door zou kunnen geven? Ik krijg overigens exact dezelfde waardes als ik dit doe met me oude bobine.

Bruin en rood:
Afbeelding

Bruin en bougiekabeluitgang:
Afbeelding

Rood en bougiekabeluitgang:
Afbeelding

Dusss, heb ik een kapotte bobine gekocht?

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 18 mar 2010 17:05
door Sebastiaankl
Net mezelf voor lul gezet bij de brommerzaak, teruggegaan met de bobine. Daar 3 andere tomos bobines door laten meten met een meter van hun, allemaal dezelfde waardes als bij mij. Niet echt veel wijzer uit geworden dus.

Als ik de kabelboom omzeil door de zwarte draad van de ontsteking direct op de bobine aan te sluiten (en dus niet via kabelboom te laten gaan), kan ik er dan 100% zeker van zijn dat het probleem niet bij de kabelboom ligt? Dan blijft namelijk alleen de ontsteking over.

Hoeveel kwaad kan het trouwens als er water of vocht bij de ontsteking is gekomen? Kwam er namelijk wel achter dat me linkercarter nog maar met 1 boutje vastzat (rest is er denk ik uitgetrild), zou dus makkelijk water of vocht naar binnen gekomen kunnen zijn.

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 18 mar 2010 21:57
door shadowranger
Op je vraag over de zwarte draad, kan ik zeggen, dat je daar idd gelijk hebt. Probeer het gewoon, dan weet je of de kabelboom de oorzaak is (of het uit-knopje).

Vwb vocht, alles is mogelijk, maar zolang de boel niet onder water staat kan ik me niet indenken dat daar de problemen door veroorzaakt worden. Maar terugkomend op de waarden met kicken. Ik heb punten ontsteking en meet bij mij op de zwarte draad toch echt 70-80 volt uitgangsspanning. Dat is geen referentie met dat van jou, maar ik heb geen electronisch blok liggen.

Re: Viel uit en start niet meer

Geplaatst: 19 mar 2010 11:20
door Sebastiaankl
Nieuwe tweedehands ontsteking gekocht en erin gezet, rijd weer perfect, dus toch de ontsteking, en 10-12 volt was inderdaad te laag, hier komt veel meer uit.