Pagina 1 van 1

Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 18 mar 2010 21:56
door Jellert
Hallo iedereen,

Ik zit met een klein probleempje. Het zit zo:

Een tijdje terug had ik een Tomos A35 gekocht. Hij liep alleen niet zo lekker en wilde het blok gaan reviseren. Ik heb hem toen uit elkaar gehaald en zag dat mijn koppeling helemaal was versleten en dat er maar 1 versnelling in zat. Ook mijn krukas was aan vervanging toe.

Een vriend van mij ging verhuizen naar Aruba dus ik mocht zijn Tomos flexer hebben. Die krukas was alleen ook helemaal kapot en de ontsteking was niet goed. Dat blok heb ik toen ook opgehaald om vervolgens daar de versnelling-as/koppeling van te gebruiken. Mijn blok heb ik vandaag met een nieuwe krukas erin terug gekregen en wilde hem dus in elkaar zetten, maar toen kwam ik het probleem tegen:

Het grote vertandingen binnen in het blok (Die aan het ketting-tandwiel vast zit) is kleiner dan die in het flexer blok, wat dus inhoud dat de versnelling-as geen contact maakt. Ik heb even een paar foto's gemaakt voor de duidelijkheid:

Afbeelding
Dit is van de Flexer


Afbeelding
Dit is van mijn A35


Afbeelding
Hoofdas van A35 (Met 1 versnelling)


Afbeelding
Hoofdas van de Flexer (Met 2 versnellingen)


Afbeelding
Beide Hoofdassen nog even naast elkaar

En nu is dus mijn vraag, hoe kan ik dat op lossen zonder dat ik mijn blok weer moet splitsen?
Is het mogelijk om de 2 versnellingen van de ene as op de andere as te zetten?

Ook heb ik nog 3 ringetjes over, en ik weer niet precies waar ze moeten. (Ze kunnen trouwens ook dubbel zijn ivm 2 blokken uit elkaar halen)
Afbeelding


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Nog even voor de duidelijkheid: Ik wil dus de as met 2 versnellingen in het A35 blok.


Jelle

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 18 mar 2010 22:12
door shadowranger
De eindoverbrengingen van de 2 typen versnellingen horen bij elkaar. Je ontkomt er dus niet aan dat centrale tandwiel uit te wisselen. Die hoort nu eenmaal bij de 2-speed.

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 18 mar 2010 22:29
door Jellert
De eindoverbrengingen van de 2 typen versnellingen horen bij elkaar. Je ontkomt er dus niet aan dat centrale tandwiel uit te wisselen. Die hoort nu eenmaal bij de 2-speed.
En om die te vervangen moet het blok weer helemaal open toch? Zal dat ongeveer net zolang duren als krukas vervangen? Of is dat makkelijker?

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 18 mar 2010 22:39
door shadowranger
Je moet ook even het voortandwiel demonteren, anders wil het centrale tandwiel niet uit het lager. Verder idd net als met de krukas.

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 18 mar 2010 22:43
door Jellert
Je moet ook even het voortandwiel demonteren, anders wil het centrale tandwiel niet uit het lager. Verder idd net als met de krukas.
Maar neemt het net zoveel tijd als de krukas?
Want dat had de dealer in 0.8 uur gedaan. Zal dit dan ook ongeveer zo zijn?

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 21 mar 2010 16:24
door Koeieneus
Ik zit hier ook mee.
Vandaag de hele tijd lopen kloten, snapte er al niks van.
Dus bedankt Shadow :)

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 30 jan 2013 11:43
door fossa
Kun je niet de as met de dubbele tandwielen er in zetten en dan de enkele koppeling op z,n plaats er in zetten?
Of past die vertanding dan ook niet in elkaar (koppeling en tandwiel)?

Vraag hoe kom je aan dat losse tandwieltje?

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 30 jan 2013 12:43
door shadowranger
Het losse tandwieltje zit op de achterzijde van de middenas waar deze ingrijpt bij het tandwiel in het middencarter. Aangezien de eindoverbrenging van een 1-speed anders is dan die van een 2-speed bak is het tandwiel in het middencarter kleiner bij een 1-speed. Vandaar het losse tandwieltje.

Hetzelfde verhaal geldt voor de 1-speed koppeling en 2-speedtandwielen as. Die passen zowiezo niet op elkaar.

Als je het makkelijk wil houden koop een donor blok 2-speed en rij daarmee.

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 30 jan 2013 13:08
door fossa
bedankt voor je reactie!is dus verder niet gelukt bij je?

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 30 jan 2013 16:28
door shadowranger
Je bedoelt bij mij? Ik heb nooit een ombouw gedaan. Ik heb al 2-speed. :mrgreen:

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 02 feb 2013 16:12
door fossa
Ben bezig om van een 2 speed naar een 1 speed koppeling te komen.
Wordt helemaal gek van dat slippen en laat uitslaan van de koppeling! dan maar een automaatje, trekt lekker door en grote koppeling probleem verholpen.

Van de week even wat laten lassen en dan moet hij het doen.
Als ik rij laat ik wel even weten hoe het loopt!

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 02 feb 2013 17:09
door shadowranger
Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelt met het slippen en laat uitslaan van de koppeling. Pakt ie niet, of schakelt ie laat over (of helemaal niet?). Meestal is dit een kwestie van vraagtekenveer, rollenkooi en veren van de koppelingsegmenten.

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 02 feb 2013 19:03
door homoetje
Ben bezig om van een 2 speed naar een 1 speed koppeling te komen.
Wordt helemaal gek van dat slippen en laat uitslaan van de koppeling! dan maar een automaatje, trekt lekker door en grote koppeling probleem verholpen.

Van de week even wat laten lassen en dan moet hij het doen.
Als ik rij laat ik wel even weten hoe het loopt!
Klopt ook niet helemaal wat je zegt, want het 2-speed blok is ook gewoon een automaat, je hoeft zelf toch niet te schakelen... :roll:

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 02 feb 2013 21:27
door dingiedong
Na bijna 27000 km schakelt mijn bakje ook te pas en te onpas..

De ene keer heb je het idee dat je zuiger je straks om de oren vliegt en schakelt ie pas bij 40km/h de volgende keer zit ie met 15 km/h al in de 2... :shock:
Terugschakelen??? wat is dat? ja pas als ik bijna stil sta ;)

je went er vanzelf aan...

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 02 feb 2013 23:44
door poekelen
tijd voor wat onderhoud?

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 03 feb 2013 02:03
door buitertje
zou je niet eens je vraagteken veertje vervangen? is wel zo makkelijk

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 03 feb 2013 10:02
door fossa
Heb eigenlijk (zo ver ik weet) alles gedaan om hem normaal te late schakelen.
- Rollenkooi
- Vraagtekenveertje
- Koppelings segmenten
- Trekveren koppeling gemaakt
- bij de as de beiden keringen vervangen
- vriendelijk toe gesproken :)

Wil nu naar een volledige automaat (geen tweetraps automaat meer).
Zitten, gas geven en dan volledig in 1 keer doortrekken (geen schakeltrap maar).

Hou jullie op de hoogte

(mocht je dat op prijs stellen)

Re: Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Geplaatst: 03 feb 2013 10:28
door dingiedong
Hou er wel rekening mee dat een 1 speed blokje een 10mm pistonpen heeft ipv 12.

1speed is een mooi blokje.. ik reed ermee met een brom ei cilinder de cilinderkop van de brom versie 12mm inlaat en carburateur en een Fuego expansie uitlaatje...trok mooi liep goed...20 jaar teug...Ik had in '93 een S25.

iedereen maar verbaasd kijken waarom ik met die knikkerbak gehakt maakte van die Cittaatjes die toen helemaal in waren ;)
Oom agent vond het allemaal wat minder grappig dat ik met 45 50 km/h zonder helm en een bult kabaal over het fietspad sjeesde...die 1 speed dingen gieren nogal dus je hoorde me al van verre aankomen.

@ Poekelen:

onderhoud komt eraan...eerst de pekel definitief weg...blok of de bak is nog nooit open geweest in die 27000 km.
Heeft altijd trouw zijn werk gedaan en volgens schema zijn onderhoud gehad.