Pagina 1 van 2

Paar kleine vragen.

Geplaatst: 02 apr 2010 18:42
door Kv050
Ik heb sinds vandaag een Tomos S25 gehaald,
die loopt nu helemaal standaard 20-25 km per uur.

ik zou deze rond de 45-50 willen hebben maar ik heb dus een Ei cilinder.

volges mij is de std Atw-Vtw verhouding 26-31?

als ik de verhouding 26-26 of 26-28 maak en ik zet er een ander uitlaatje onder, loopt hij dan wel harder?
plus moet ik dan ook mijn sproeier veranderen? zoja welke sproeier zou dan goed zijn ?.

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 02 apr 2010 19:05
door benno0o
Als ik het goed heb is standaard atw 33 en vtw 26, ei-cilinder is dus een A3 blok, als je je tw verhouding aanpast loopt hij idd wel sneller ( je atw omlaag) maar dit gaat ten koste van je acceleratie.

Ik zou aanraden een bromkop + ander uitlaatje, dan rijdt hij al een stuk beter.

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 02 apr 2010 19:19
door jeroony
ik heb nu een peugeot 103 fun maar onder mijne zit nu een demper ik wil een mooie uitlaat geen trugloop en die niet veelhery maak en betaakbaar is weet iemand iets

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 02 apr 2010 20:09
door benno0o
jeroony, post dit volgende keer of in het kleine vragen topic of op www.brommerforum.nl oid... en niet op tomosforum.nl
En vindt het ook niet persoonlijk in iemand zijn topic.

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 03 apr 2010 20:03
door Kv050
@jeroony
thanks voor de offtopic eh? |:(

@benno0o
okok heel erg bedankt, past een bromkop of een puch hd kop wel gewoon op een EI cilinder?

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 03 apr 2010 21:12
door benno0o
Ligt eraan welke je erop wilt, het grote verschil met het a3 blok en het a35 blok zit hem in de krukas:

Een a3 blok maakt gebruik van het ouder type/model krukas, op het oogje van de aandrijfstang ( zit op de krukas in het midden, drijft je zuiger aan )zit een 10mm brede doorgang met een bronzen lager. Dus hier past een pistonpen 10mm doorheen, een Ei-cilinder heeft een 10mm brede pistonpen.

Een a35 blok maakt gebruik van het nieuwe type/model krukas, op het oogje van de aandrijfstang zit een 12mm brede doorgang met een naaldlager. Dit is dus geschikt voor de nieuwere blokken (de vierkante ) en voor de puch hd kop.

Dus je hebt een aantal keuzes, vervang je krukas door een nieuwer type ( 15/20 euro, heb er vandaag 3 van marktplaats gehaald ), vervang heel je blok ( 100 euro marktplaats ).

De ''beste'' keuze en tevens de makkelijkste is gewoon een Ei-bromkop te kopen, deze zijn redelijk lastig te vinden.
misschien staat er hier een tussen.
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=19&fs=1

zelf ben ik namelijk ook bezig mijn krukas te vervangen door een nieuwer model :P

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 04 apr 2010 03:01
door Kv050
@benno0o

heb vandaag even een mail gestuurt of hij een brom ei cilinder kop had liggen, waaraan kan ik het verschil zien of het een brom of een snor is?.

heb een terugloop van een maat kunnen kopen voor een tientje rijd dat lekker met die bromkop?

nogmaals thanks voor de snelle reactie!

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 04 apr 2010 16:04
door benno0o
Ik weet niet of je al antwoord op je vraag hebt wat het verschil is tussen een brom en snorkop. In de FAQ staat een mooi topic hierover.
Kort samengevat:
De snorkop is een uitgedraaide brommerkop, de verbrandingsruimte is groter. Bij een bromkop zit een vulring waardoor de verbrandingsruimte kleiner is, dit zorgt dus voor meer compressie.

viewtopic.php?t=1956

of :
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ver ... _en_HD_kop

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 04 apr 2010 17:06
door Kv050
@benno0o
okok dankje, dus de bromkop heeft als het ware een blokkade waardoor de zuiger meer terugslag krijgt.
bij die wiki forum zie je zn wit randje is dat waar het overgaat?
heel veel thanks

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 04 apr 2010 19:02
door benno0o
Welke wit randje bedoel je :P die op de cilinder zit ( waar de zuiger tussen komt ) heen zit ?

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 04 apr 2010 19:38
door thierry
Neee het is niet echt een ring die je eruit kan halen hoor.
Maar bromkop is gewoon kleiner

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 05 apr 2010 15:08
door Kv050
Afbeelding

dat met die stippeltjes bedoel ik sorry dat et zo lelijk is gedaan maar kon niet echt een andere manier verzinnen :P

is der ook een 70cc die ik er zo op kan doen zonder aanpassingen aan me zuiger, krukas?

thanks voor de reacties @thierry @benno0o

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 05 apr 2010 15:22
door JesseJeremy
een 70cc kop op 50cc moet je zeker niet doen
en ja die stippeltjes ja, die rand, dat is zegmaar het verschil met snorkop.
waardoor de ruimte kleiner wordt, dus compressie groter.

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 05 apr 2010 17:14
door Kv050
@jesse a35

ok dan is me dat duidelijk het verschil.

maar ik bedoelde meer van, ik heb een eicilinder. zou het dan passen als ik de hele cil deraf haal (cil + kop)
en die vervang met laten we zeggen, 70cc Airsal + een normale bromkop dus niet een van een ei cil.

Thankss voor de reactie!!

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 05 apr 2010 22:07
door benno0o
Niet als je de krukas niet vervang. zoals ik eerder zei: a3 ( eiclinder piston pen 10 ) a35 ( pistonpen 12 ).

dus kortweg nee.

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 06 apr 2010 17:10
door Kv050
@benno0o

okok sheis, thanks anyways
en wat zijn mijn voordelen als ik me ontsteking op bromstand zet? :O
ik heb hierover gelezen maar tis me nog niet helemaal duidelijk..

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 09 apr 2010 18:11
door Kv050
Kickje!

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 09 apr 2010 18:20
door Sugi
Als je je ontsteking op bromstand zet vervroeg je het ontstekingstijdstip. Dit zorgt ervoor dat de explosie vanaf het bovenste dode punt de zuiger al naar beneden begint te drukken ipv iets daarna zoals bij een snor (ontstekingstijdstip, vertragingen etc).
Je zal een verschil merken vooral in optrekken

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 09 apr 2010 18:20
door marccoef
Nou, je zal der zeker wat sneller van gaan,
en je zal ook wat sneller optrekken

Re: Paar kleine vragen.

Geplaatst: 12 apr 2010 12:28
door Kv050
@sugi @marccoef

ok dan ga ik dit doen vandaag of morgen,
alleen ik heb ook een terugloop uitlaatje gehaald als ik die derop zet hoe hard loopt ie dan? En is dit een beetje verantwoord om te doen

thanks!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding