Pagina 1 van 1

Kleiner ATW of snellere uitlaat?

Geplaatst: 05 apr 2010 11:07
door Cosmokramer
Om mijn Tomos Standard Snor iets sneller te laten lopen heb ik achter een kleiner tandwiel (26) laten plaatsen. Op een gegeven moment heb ik ook hogere schokbrekers erop laten zetten, maar omdat toen de achterrem tegen de uitlaat (nieuw model met catalysator) kwam, moest er een smallere uitlaat op. De dealer heeft er toen zo'n standaard-snel uitlaat op gezet, omdat Tomos zelf geen uitlaten "sigaar model" meer maakt. Met deze combinatie loopt 'ie echter wel erg hard naar mijn smaak, afhankelijk van de wind en de lengte van de weg ligt de top nu ergens tussen 40 en 45. Dus ik wil hem eigenlijk weer iets vertragen, zodanig dat 'ie ongeveer 35 loopt.

Nu heb ik daarvoor 2 mogelijkheden: andere uitlaat er op, of groter atw. En ik ben er niet uit wat nu de beste keuze is. Een groter atw is denk ik het makkelijkste (en goedkoopste), maar wat ik juist zo fijn vind aan een kleiner atw is dat je sneller gaat zonder dat de motor meer toeren gaat maken, zeg maar net alsof je in een hogere versnelling rijdt. Ik heb ook het idee dat een kleiner atw beter is voor de motor (minder toeren bij dezelfde snelheid is minder slijtage).

Met een groter atw achter (33) en de standaard-snel uitlaat zal 'ie denk ik ook wel de 35 halen (toen 'ie helemaal standaard was was de top 28) omdat hij dan niet meer begrensd is op het aantal toeren (zo werkt het toch?). Maar waar ik geen zin in heb is dat 'ie met deze setup (standaard atw 33 en snellere uitlaat) straks weliswaar 35 rijdt, maar met heel erg veel toeren en een loeiende motor. Ten eerste omdat dat niet relaxed rijdt, ten tweede omdat je dan volgens mij meer slijtage hebt (en ik weet ook niet op hoeveel toeren zo'n Tomos-motor is berekend), en ten derde omdat ik niet teveel lawaai wil veroorzaken.

Wat raden de deskundigen hier mij aan, en waarom? Alvast bedankt!

Re: Kleiner ATW of snellere uitlaat?

Geplaatst: 05 apr 2010 12:24
door Timo
Ik zou gaan voor een standaard bromuitlaat (oude model) of gewoon een standaard s-bocht. 2e hands kun je aan beide nog wel komen. Plaats gewoon een bericht in het gevraagd topic, ik weet zeker dat er nog wel wat lui hier zijn die jou zo'n uitlaat kunnen verkopen.

Het voordeel van een groter atw vind ik dat je sneller optrekt, maar zoals je zelf al aangeeft is dat niet echt aan te raden met een snellere uitlaat omdat je motor dan veel te veel toeren gaat draaien.

Re: Kleiner ATW of snellere uitlaat?

Geplaatst: 05 apr 2010 19:11
door Cosmokramer
Bedankt voor het advies. Op zo'n s-bocht zit ik eigenlijk niet echt te wachten, die gaan nogal snel verstoppen geloof ik. Misschien zo'n sigaarmodel zonder slinger. Bestaan die ook in de snor-uitvoering?

Re: Kleiner ATW of snellere uitlaat?

Geplaatst: 06 apr 2010 15:05
door Timo
Volgens mij is dat altijd een brom of een std snel uitlaat.

Re: Kleiner ATW of snellere uitlaat?

Geplaatst: 06 apr 2010 16:14
door Tomos1992
ik verkoop er eentje zo goed als nieuw, voor en kleine 15 euro mag je hem hebben, reden van verkoop is dat ik ben overgestapt naar en terugloop uitaat

Re: Kleiner ATW of snellere uitlaat?

Geplaatst: 07 apr 2010 17:29
door Cosmokramer
ik verkoop er eentje zo goed als nieuw, voor en kleine 15 euro mag je hem hebben, reden van verkoop is dat ik ben overgestapt naar en terugloop uitaat
Bedankt voor je aanbod, maar het probleem is al opgelost. De dealer heeft een prop in de standaard-snel uitlaat geduwd, nu gaat 'ie nog maar max. 35.