Pagina 1 van 1

Schakelt niet terug

Geplaatst: 24 apr 2010 14:21
door Sebastiaankl
Hee,

Rijd nu al een tijdje (zo'n 2 weken) met onderstaande setup, en sinds gister is hij opeens gestopt met terugschakelen. Eerder had ik dit probleem niet. Nu schakelt hij 9 van de 10 keer niet terug als ik afrem, ook als ik dan stil sta, kan hij niet achteruit(logisch). Door stilstaand met het gas te spelen kan ik hem dan weer terug naar z'n een krijgen. Het overschakelen naar zijn twee gaat wel goed, wel lekker laat, door de ingekorte koppelingsveren en dunne koppelingsvoering, maar dat deed hij voorheen ook al.

Heb gezocht, maar heb niks over dit probleem kunnen vinden, ook nog nooit iets over gehoord. Heb me blok al opengemaakt, alles zit nog gewoon op z'n plaats, heb de 2e koppeling eraf gehaald, ziet er allemaal nog perfect uit, dus ik snap het probleem niet.

Setup:
-65cc Airsal
-65cc Puch HD kop
-Tecnigas Next uitlaat
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering (1-1.5mm dik bekleed)
-TWV 26-24

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 24 apr 2010 14:46
door marijn8888
Ik heb hetzelfde probleem. Bij mij is het alleen iets minder erg dan bij jou, hij schakelt alleen terug als ik echt stil ga staan, of zo steil ergens tegenop rij dat hij het echt niet meer trekt. Ik heb eerlijkgezegd nog geen ATF in m'n blok, want ik ga deze week m'n koppelingsveren nog inkorten. Ik denk dat dat het probleem is, want zonder olie blijft de voering van je koppeling misschien als het ware kleven aan die kooi. Heb jij nog wel genoeg olie in je blok? Zo ja dan zou ik het ook niet weten...

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 24 apr 2010 17:26
door Timo
Vraagtekenveertje en koppelingsveer zijn in orde?
Ik zou als ik jou was beide vervangen...
Normaal gesproken kan ie namelijk niet vast blijven hangen in zn 2 omdat de koppelingssegmenten gewoon bij elkaar worden getrokken als ze stil staan.
Ze moeten namelijk heel hard ronddraaien om uit elkaar te gaan en aan te grijpen.


Geld trouwens ook voor Marijn, vervang je koppelingsveer eens.
En trouwens rijden zonder ATF? NOOIT DOEN! Je rijdt echt alles kapot (niet alleen je kurk)
Vergeet ook niet dat de olie ook een koelende werking heeft, niet alleen een smerende werking...

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 24 apr 2010 18:04
door Sebastiaankl
Ja, ik rijd gewoon met olie in me blok.

Zoals ik zei zag alles er nog goed uit, en zat alles nog op z'n plek. Vraagtekenveer heeft trouwens ook niks met terugschakelen te maken, en de koppelingsveer staat nog heel strak. Zelf denk ik dat het aan de voering ligt die los begint te raken. Op het eerste gezicht leek die er nog goed uit te zien, maar net nog een keer even het blok opengemaakt, en het leer heeft toch hele kleine losse hoekjes, denk dat het daardoor komt.

Ben nu bezig een 2e set koppelingen met een net iets ander leer te bekleden. Was ik sowieso al van plan ter vergelijking, maar nu zal ik ook meteen weten of het daardoor komt.

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 24 apr 2010 21:36
door Timo
Voering heeft niks met het terugschakelen te maken. Als de koppeling niet draait kan ie ook niet aangrijpen.
Het is echt niet zo dat leer blijft plakken oid

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 27 apr 2010 15:28
door Ricker
Ik denk gewoon t vraagtekenveertje. Bij iedereen geeft dit andere klachten. Dus ook verschillend.

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 27 apr 2010 22:01
door Sebastiaankl
Zoals ik al zei speelt het vraagtekenveertje geen rol bij het terugschakelen.

En als er een randje van de voering een beetje loszit, kan het zijn dat deze het koppelingshuis laat draaien zelfs al is de koppeling zelf niet ver genoeg uitgezet. Heeft verder niks met het leer te maken, maar met de lijm die 't niet trekte.

Re: Schakelt niet terug

Geplaatst: 27 apr 2010 22:58
door Timo
Ja dus je geeft nu zelf antwoord op je eigen probleem?
Waarom open je dan in godsnaam dit topic?