Pagina 1 van 1

motor slaat af nadat de choke terugslaat

Geplaatst: 30 nov 2005 21:05
door amateurtje78
Hallo techneuten!,

Ik heb een probleempje, namenlijk als ik mijn Tomos A3 start geen probleem.
Maar als de choke automatische terugslaat nadat ik gas heb gegeven dan slaat de motor af.
Wat kan het zijn.
Ik heb hem vandaag gekocht met de hoop dat het een klein probleempje zal zijn.

Groetjes

Geplaatst: 30 nov 2005 21:32
door Tossie
Waarschijnlijk krijgt hij met choke genoeg benzine om stationair te blijven lopen en zonder choke niet, wat is de setup en welke sproeier zit erin?

Geplaatst: 30 nov 2005 21:34
door amateurtje78
Wat is setup en ik denk dat er gewoon een standaard sproeier inzit.

Geplaatst: 30 nov 2005 21:36
door PraatPaal
setup is watvoor ondedelen je op je blok heb :
cilinder
carberateur en
uitlaat

als ie helemaal *standaard is , kan je ook wel rekenen op *standaard sproeier

Geplaatst: 30 nov 2005 21:36
door Tossie
sorry voor de onduidelijkheid... setup wil zeggen welke onderdelen eronder zitten dus of hij origineel is of dat er andere ''snellere'' onderdelen op zitten, en van die sproeier moet je even controleren want zo weet je het ook niet zeker en het kan misschien wel een andwoord op je probleem zijn. :)

Geplaatst: 30 nov 2005 21:39
door freaky_Tomos
ik denk dat je een grotere sproeier moet monteren .
Want als je jouw choke aanstaat krijgt tie minder lucht voor het starten, als je dan gas geeft slaat je choke uit en krijgt tie meer lucht en als tie an te weinig benzine heeft slaat tie uit.

Enne dit is inderdaad maar een klein probleem wat alleen maar met je carbarateur te maken zal hebben :wink:

Geplaatst: 30 nov 2005 21:57
door PraatPaal
ik denk het ook , want bij choke, laat je heb zegmaar stikken, dus veel minder lcuht .. en dan word je verhouding van brandstof en lucht dus rijker aan brandstof
doe je een grotere sproeier in je carberateur, heb je hetzelfde effect, dan word er meer brandstof zegmaar losgelaten, waardoor het verbrandingsmengsel ook rijker word

waardoor dit zomaar zou komen weet ik niet... misschien is je sproeier wel vuil ofzo

Geplaatst: 30 nov 2005 23:11
door Tossie
Dat hij verstopt zit is heel goed mogelijk, haal dus even de (stationair)sproeir eruit en blaas hem door.

Geplaatst: 01 dec 2005 00:59
door amateurtje78
Ik heb de carburateur eronderuit gehaald:
Het is een Dellorto SHA 1412p.
Er zit een maat 50 sproeier op.
En het blok is een A5.
Ik hoop dat jullie zo meer weten.

Geplaatst: 01 dec 2005 08:43
door Tossie
Ik vind maatje 50 voor een 14/12 carb. wel een beetje klein eigenlijk. Als ik jou was zou ik een paar maatjes groter kopen en daarmee even testen.

Geplaatst: 01 dec 2005 13:33
door Milan
maatje 50 is standard voor een a3.

Als ik jouw as zou ik me carburateur schoonmaken, en kijken of je vlotter wel vrij beweegd. Dit is het ''drijvertje'' in het bakje waar je proeier ook in zit.

Geplaatst: 01 dec 2005 20:11
door amateurtje78
Allemaal bedankt voor jullie tips en adviezen.
Hij kreeg valse lucht binnen.
Het is gelukkig goed afgelopen.
Maar hij loop op het moment toch nog niet optimaal, ik heb hem ook al helemaal afgesteld.
Maar ik ben al blij dat hij rijd op dit moment.

Geplaatst: 01 dec 2005 20:12
door PraatPaal
waar zoog hij valse lucht dan ?
en bij mij als ik valse lucht heb gaat me brommer juist altijd in toeren stijgen :?

Geplaatst: 02 dec 2005 23:32
door amateurtje78
Hallo techneuten,

Daar ben ik weer, ik dacht dat hij goed was maar nee hoor.
Hij slaat nog steeds af, ik kan wel rijden maar als ik stil sta en als ik geen gas geef dan slaat hij dus af, dus ik kan wel rijden maar als ik stil sta dan slaat hij af. Hij kreeg trouwens valse lucht tussen de carberateur en de blok.
Oh ja niet te vergeten, hij rijd niet goed, hij stottert, hij wil eigenlijk wel hard gaan maar het is alsof iets hem tegenhoud iedere keer. Zou het de ontsteking zijn?
Het is niet de sproeier die heb ik al geprobeerd.

Geplaatst: 02 dec 2005 23:52
door hellbat
Misschien heb je geen goede compressie meer.
Bij lagere toerentallen merk je dit beter dan bij hogere, en daarom zou je de volgende test eens moeten uitvoeren.

Draai je bougie eruit, en doe er een klein beetje GEWONE motorolie in, niet teveel, maar ongeveer 5cc ofzo, draai dan de krukas een paar keer rond, zodat de olie goed verdeeld wordt in de cilinder, deze werkt dan even als een extra afdichting op je zuigerveren.

Trap hem nu aan, en als hij dan stationair wel blijft lopen, heb je dus ergens een probleem bij je zuiger/cilinder zitten.

Groeten Marcel