Pagina 1 van 1

zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 21:42
door emmerick
hallo iedereen,

ik had een vraag .
als ik me tmijn tomos ga rijden dan krijg ik allemal zwarte strepen op mijn achtervelg ( vlekken die uit zijn gelopen door het snelle draaien van mijn wiel) meestal is dat een probleem van je voortandwiel kering toch? of een kering daarzo, die lekt bij mij niet en is nog helemaal goed. ik heb eigenlijk het idee dat het UIT mijn achterwiel komt, zou dta kunnen?
en hoe kan ik dat oplossen?

ik denk dus dat het niet bij me voortandwiel vandaan komt maar bij mijn achtertandwiel? zit erin je achterband ergens een olie reservoir?
en hoe zou ik dat kunnen oplossen?

alvast bedankt.
mvg.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 22:14
door shadowranger
Het kan ook gewoon wat kettingvet zijn wat uit de schakels geslingerd wordt. Als jij zegt dat de keerring dicht zit moeten wij dat maar aannemen.

Er zit geen olie oid in je achterwiel, -band etc.

Oplossen? Af en toe gewoon schoonmaken van het achterwiel met een beetje wasbenzine of "grijze sponsjes" van de Action. Schijnt ook erg goed te gaan volgens Jan de Lasser. Vraag het hem maar eens wat deze precies zijn.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 22:19
door emmerick
hallo,
me ketting had ik eraf gehaald, en helemaal anti vet gemaakt (wtf dat zeg je zo niet xd)
maar het lijkt echt uit me achterwiel te komen maar ik geloof je dan dat dat niet kan :P
ik had me hele carter van binnen schoongemaakt en die kering was nog helemaal intakt enja ik kon natuurlijk niet zien of die lekte maar het lijkt me heel sterk ik had hem nog ff ondersteboven gehouden en er kwam niks uit dus ja, en bij je vliegwiel kan toch niks lekken? daar hb ik neit gekeken, maar je vliegwiel is toch ook afgezonderd van je tandwiel?

mvg.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 22:23
door shadowranger
Ja, vliegwiel zit in eigen "hokje". Maar ondanks dat je de ketting hebt schoongemaakt kan er wel degelijk nog troep tussen de schakels zitten (alleen een doekje langs de buitenkant heeft weinig zin). Als je het echt goed wil doen moet je de ketting "uitkoken" in Tri-Chloor (niet thuis uitproberen ivm schadelijke dampen) en daarna in vloeibaar (verwarmd) kettingvet dompelen. Dan pas is de ketting echt olievrij en zou er theoretisch niets meer vanaf kunnen komen.

Maar aangezien de meesten hier dat teveel moeite vinden en de prijs van een nieuwe ketting vrij laag is gebeurd dat niet meer.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 23:00
door emmerick
haha ok:P
ik had het laten weken in een mengsel van wasbenzine water soort handenwas spul (dat werkplaasts spul , heel grof) en gwn wasmiddel. en toen afgespoeld etc, opzich zou er dan toch niet heel veel meer vanaf moeten komen? ik reed echt 3 km en zaten weer allml strepen op me achtervelg , dats nogal vervelend want me demper van me proma gp wordt nu ook zwart.(spetert er een beetje tegen aan)

hoe duur is zon ketting dan ongv? een goedkope? ik dacht het ergens op webshop voor 5 euro te zien :P me ketting was geknapt en ik heb net zon schakeltje gekocht voor 1,50 , dat is gewoon 1/3e van een hele neiuwe ketting xd
maar je denkt dus dat het gewoon van de ketting af komt?
het heeft idd wel echt zon vorm alsof het er met een vaart vanaf is geslingerd . ik zal wel ff morgen foto maken. Hoe ziet her eruit als je kering lek is? dan krijg je toch ook gewoon een natte ketting en dat komt weer op het wiel? dus eigenlijk is het resultaat hetzelfde? want nadat me ketting schoonwas was hij gelijk wel weer helemaal vet. Hoe kan ik precies zien of me keering nie lek is? ik bedoel ik zie hem gewoon nog op zijn plek zitten , dus ja ikweetniet precies wat ermee aan de hand zou kunnen zijn , is er manier om te zien of die lek is?

mvg.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 23:17
door Sebastiaankl
maar je denkt dus dat het gewoon van de ketting af komt?
Nee, wij denken dat het van de keerring afkomt. Olie op je achterwiel komt toch wel 19 van de 20 keer door een lekke keerring, vooral als het zich blijft voordoen na het schoonmaken van je ketting. En de helft van de tijd is het aan de keerring niet te zien als hij lekt, dus gewoon vervangen, kost je niet al teveel. Je zou ook even je olie af kunnen tappen; komt er (veel) minder dan 250ml uit, heb je grote kans dat de rest er via je keerring uitgeglipt is.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 23:24
door emmerick
ja die 2e optie doe ik toch niet :P is echt een kut werk.
wel ebdankt voor de reacties. Ik ga hem dan maar vervangen, het is makkelijk idd maar zoals je misschien wel in je eerdere topics hebt gelezen heb ik beetje gare kickstart die echt heeeel kut losgata (die pin)dus alles is weinig werk maar me kickstart moet er wel vor los en dat lukt nie echt. even beetje offtopic: kun je zon andere kickstart pin kopen? voor hoeveel ogv? en zon keering is dat gewoon een soort haakje erin zetten en trekken? de kering zag er nog helemaal nieuw uit maarja :P ik volg jullie raadt op. als ik me kickstart eraf krijg

mvg

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 01 mei 2010 23:39
door emmerick
even ter verduidelijking ,
dit heb ik dus totaal niet:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

(foto van firezi) bij mij zijn het echt natte strepen , niet van die droge grote plekken.

maar misschien komt dat nog als ik hem heel lang laat rijden zonder schoonmaken.

Re: zwart achterwiel

Geplaatst: 02 mei 2010 09:04
door shadowranger
Die pin is gewoon een spie, voor de kickstart, dus gewoon verkrijgbaar bij de bromboer. Vwb die keerring eruit trekken, als je het voortandwiel eraf hebt kun je met een punttang de afstandbus eruit trekken en daarna met een kleine platte schroevendraaier de keerring eruit wippen.

Montage is gewoon met de hand de keerring in de zitting drukken (wel opletten dat ie recht blijft), de bus schoonmaken en terugplaatsen en daarna het tandwiel schoonmaken en terugzetten. Wel even goed aandraaien anders lekt het alsnog tussen voortandwiel en afstandbus door. Vergeet ook niet de borgplaat weer om de moer heen te zetten.

Overigens, die kickstartspie, die kan wel eens een beetje klemmen als de mof (waar het pedaal aan zit) teveel naar buiten komt. Vaak helpt een klein tikje naar binnen om de spie meer ruimte te geven om los te komen. Zo ook met de montage.