Pagina 1 van 1
iets anders
Geplaatst: 06 dec 2005 08:11
door freak
hoi.
misschien zit ik hier helemaal verkeerd,maar niet geschoten is altijd mis.
ik heb ook een tomos,geen brommer maar een buitenboord motor.
4 pk twee takt.
het beestje vonkt wel,ik heb de onstekings tijdstip goed gezet.
maar hij springt niet aan,ik heb de carbarateur schoongemaakt en de sproeier,nu heb ik het idee als of ie teweinig benzine krijgt,daar de bougie niet echt nat woord.
ik kan aan de carbarateur verder niks afstellen,dus beetje vreemd??
iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn??
alvast bedankt.
grtz freak.
Geplaatst: 06 dec 2005 08:29
door Tossie
Zit er op die carb. helemaal geen stationairschroef ofzo..? en als je t idee hebt dat de sproeier te klein is moet je n grotere proberen

Geplaatst: 06 dec 2005 08:42
door freak
wat er nu op zit is standaard,de motor was vast gelopen.
telang stilgestaan en daarna gelijk vol gas was effe teveel.
er zit een bing carbarateur op en heeft een stelschroef voor gas en een stelschroef voor lucht.hier is niet aangedraaid na het vast lopen.
dus ik weet het effe niet meer.
grtz freak.
Geplaatst: 06 dec 2005 18:36
door hellbat
Wat heb je eraan gedaan dan na het vastlopen ???, ik neem aan je zuiger/cilinder vervangen ??, het lijkt mij of dat ding ergens valse lucht op het carter trekt ofzo, dan zou je de krukaskeerringen eens na moeten kijken.
Probeer anders eens met halfgas te starten, als valse lucht je probleem is, zou hij in elk geval dan teken van leven moeten geven.
Groeten Marcel
Geplaatst: 06 dec 2005 19:17
door freak
ben er vandaag weer mee bezig geweest,en inderdaad valse lucht zou wel us de oorzaak kunnen zijn.
de motor van je brommer hangt recht, links de onsteking en recht,s je voor tandwiel.
bij een buitenboord motor,ligt de motor op z,n rechter zij,dus waar het tandwiel zit,zit de vin (de staart zo als wij dat zeggen)
de benzine pomp je in de motor met een soort blaas,waar je in knijpt.
ben er nu achter gekomen dat als je door pomt/knijpt dat de benzine uit het carter gedeelte lekt.
dat wil zeggen dat ie daardoor ook valse lucht trekt.
dat word weer uitelkaar draaien,en pakking vervangen.
ik weet zeker dat ik deze rakker wel weer aan de praat krijg,ik laat jullie weten hoe het verder gaat.
grtz freak.
Geplaatst: 06 dec 2005 19:21
door hellbat
succes
Geplaatst: 12 dec 2005 15:55
door freak
ben vandaag weer met die rakker aan het prutsen geweest.
als ik start dan spuit de benzine tot de overloop van de carb.
nu zit er in de zij kap een buisje daar kun je een tank op aan sluiten,dan gaat er een slangetje naar een membraam,en vervolgens weer een slangetje naar de carb.
nu pomp ik de benzine door de membraam tot de carb overstroomt.
dan sluit ik de tank weer af en ga starten,telkens als ik start dan spuit de bezine uit de over loop.
ik snap het effe niet meer,de membraam werkt prima.en de carb is helemaal schoon met standaard sproeier.
waarom spuit de benzine uit die overloop???
grtz freak.
Geplaatst: 12 dec 2005 16:30
door JooL
Je moet oppassen met die buitenboord motoren
Heb er zelf ook aan gesleuteld maar deze motortjes pakken allemaal koelwater dus je moet oppassen dat ie niet vastloopt.
Geplaatst: 12 dec 2005 16:37
door freak
deze heeft een geforceerde koeling,motor is het zelfde als die oude tomosjes met hoog stuur.
deze was vast gelopen omdat ie jaren lang stil had gestaan,en ze hadden um gelijk volgas laten lopen.
heb um weer los getikt,nieuwe zuigerveren er op gezet.maar krijg um niet niet meer aan de praat.
Geplaatst: 13 dec 2005 13:59
door Terror-dodO
Owe das nie zo mooi..
Geplaatst: 13 dec 2005 15:07
door PraatPaal
is wel mooi als hij oud is , luchtkoeling werkt namelijk altijd, alleen oude AC buitenboord motoren maken alleen pokke herrie vind ik...
maar dod0 wat is jouw reden dan om het niet zo best te vinde ?
Geplaatst: 13 dec 2005 17:13
door freak
deze maakt geen herrie

loopt voor geen meter

Geplaatst: 13 dec 2005 19:35
door hellbat
Dus, als ik het goed begrijp, heb jij twee aansluitingen op je carb zitten, en nog een membraam.
Wat ik denk, is dat dat membraam een opvoerpomp is, zodat je tank lager kan komen te hangen dan je motor, wat bij een bb-motor gebruikelijk is.
Dan zou de logische volgorde zijn, Tank( Met aanzuigfiler) naar pomp
Pomp naar carb.
RETOURLEIDING NAAR TANK. En deze zit er dus, zoals ik begrijp niet op.
Hopelijk heb je hier iets aan, Groeten Marcel
Geplaatst: 13 dec 2005 20:05
door freak
inderdaad er zit geen retour leiding op.
onder de motor zit de membraam,deze pompt de benzine dus door naar de carb.
maar daar de motor niet aan springt,spuit de benzine dus via de overloop van de carb naar buiten.
vandaag heb ik de onsteking nog us afgesteld,maar waar je ook kijkt het zijn overal tomos brommers ,je vind haast niks over tomos buitenboord motors.
dus maar weer testen en testen.
als ik de benzine aan het membraam aan sluit en verder de motor laat zuigen dan loopt de vlotter kamer vol ,maar de motor doet niks.
en op gegeven moment spuit het dus weer via de overloop er uit.
haal ik de aanvoer slang dan weg,dan start ik um tot ie droog is,en dan doet ie een paar slagen ,of dat ie wil starten,maar daarna is het weer afgelopen.
Geplaatst: 17 dec 2005 13:59
door hellbat
zo'n brandstofpomp geeft altijd meer opbrengst, dan dat de carb aankan, dus zijn er 2 mogelijkheden.
Of de carb heeft een eigen aansluiting voor een retourleiding naar de tank, of er zit nergens een terugslagklep tussen, zodat er nooit teveel druk op de leiding kan komen te staan.
Als er bij jou geen retouraansluiting op de carb zit, dan zou het kunne dat de vlotternaald niet goed afsluit, of dat de brandstofdruk dusdanig hoog wordt, dat hij de naald zelf openduwt.
In dat geval zul je zelf een oplossing moeten maken dmv een vatje met 3 aansluitingen ( Zoals bij volkswagen wel eens voorkwam, ik zal hier even een tekeningetje van posten.)
Hopelijk wordt het zo duidelijk, de bedoeling is dus de druk tegen de vlotternaald te verminderen.
groeten Hellbat.
Geplaatst: 17 dec 2005 17:08
door freak
heb de carb er nog us achter weg gehaald.
het is een bing carb ,maar dan een vreemd type.
onder in de vlotter kamer zit een koperen dop die conisch is,als je het bakkie er onder los draaid valt die dop er zo uit.
in die dop zit schroefdraad,en onder aan de sproeier ook.
dus je draaid die dop in de sproeier,aan de boven kant van de carb zit een koperen schroef waar een dus buisje aan vast zit,dit buisje gaat door de inlaat poort van de carb naar de sproeier.nu vraag ik me af of die membraam de benzine in dat buisje moet pompen,of dat de zuiger dat er door moet zuigen??
Geplaatst: 17 dec 2005 18:01
door hellbat
staat er toevallig een of ander typenummer op deze carb, zodat ik ergens een tekening of schema ofzo kan opscharrelen ???