Pagina 1 van 2

50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:07
door roelk
kan ik mijn mijn cilinder 50cc zegmaar uitdraaien
dus grootermaken want we hebben een draaibank maar ik zou niet weten of dit zou lukken
en of dat wel gaat/kan en of je er dan nog fatsoenlijk mee kan rijden
want ik wil wel een 70cc maar ik rij elke dag minimaal 35 km naar school dus ik weet niet of die dat wel lang volhoud...

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:12
door Pascal
Kan volgens mij echt niet. Dan komen de schachten van je spoelpoorten bloot te liggen.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:19
door roelk
oke ja ik dacht al dat zoiets niet egt zou kunnen anders had het hier vast wel ergens gestaan...
maarja ik hoorde dat van iemand dat je dat wel zou kunnen doen :P
maar als ik mijn cilinderkop af ga draaien dan mag er tog geen randje meer op zitten dan moet het helemaal glad en vlak zijn

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:24
door Henk_H
Wat jij wilt is je cillinder gaan tunen.

Dan zul je je poortmap moeten weten, je spoelkanalen aanpassen en je uitlaat poort.
Dan moet dit ook nog allemaal een goede flow hebben, en aan beide kanten op de mm gelijk.

Veel werk voor een Tomos cillindertje.
En het is misschien nog minder slijtvast dan een 70cc..

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:27
door roelk
ja dat weet ik maar ik wil een cilinder die heel slijtvast is
maar wel lekker hard loopt maar volgens mij zijn die nog niet uitgevonden :P:P

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:32
door Henk_H
Jawel, maar een cillinder zal nooit echt 'slijtvast' zijn.

Zuigers dienen toch wel na de 5/7.5k km's vervangen te worden, etc.

Meest slijtvaste cillinders, zijn de laag toerige cillinders.
Zo slijt een 50cc cillinder die 10.000 RPM draait, natuurlijk veel sneller dan een 70cc die 8.000 RPM draait.

Beste slijtvaste setup is gewoon de 50cc, en dan hier een leuk uitlaatje op en alles op bromstand.
Dan zul je leuk rijden, maar nooit echt hard gaan.

Hard gaan en slijtvast gaat 9 v/d keer niet samen.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:39
door roelk
nee daarom das het probleem
want ik meot elke dag naar school met de brommer en das totaal iets van 35 km
en ik heb nou al leuk uitlaatje en andere carburateur + spruitstuk en een powerfiltertje en me vertanding is 26v 22achter dus dat rijdt opzig wel goed maar kan ik nog meer uit mijn blok halen zonder een andere cilinder te kopen ??

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:43
door Henk_H
Tja er is altijd meer te halen uit je blok, maar het is maar net hoe extreem jij het wilt maken.

Wat is je setup nu?

Wat voor:

Carb.
Uitlaat.
Spruitstuk.
Powerfilter.

Bromkop?
Bromzuiger?
Onsteking op bromstand?

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:45
door roelk
ik heb een 15mm carburateur en spruitstuk
een techno boz uitlaat
een dmp powerfilter
en me cilinder is nog helemaal standaard (brommer )

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:48
door Henk_H
Dus moet je een bomkop kopen, je onsteking op bromstand zetten, en er een bromzuiger in zetten.
Zul je in ieder geval al een stukje harder gaan.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:51
door roelk
mijn brommer is gewoon met helmplicht dus dan zit er tog al een bromkop op en mijn ontsteking zal dan ook al wel op brom staan en ik neem aan dat ze er dan gewoon en bromzuiger inzetten
neem ik aan ??

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:52
door Pascal
Wil je echt het uiterste eruit halen met standaard cilinder?
Bromzuiger.
Puch HD kop.
Powerfilter.
15/15 carburateur.
15mm spruitstuk.
vtw 26 (of met aanpassingen 28) en atw 22.
Een homoet 4p of dmp reverse.
Ontsteking op brom of net iets verder.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:54
door Henk_H
Ja.

Dan zul je op jou brommer alleen nog maar harder gaan door een nog grotere carb, eventueel een iets hoogtoerige uitlaat, en goed afstellen.

Misschien dat je koppelingsveren inkorten ook nog wat scheelt.

En anders moet je echt een 70cc gaan steken.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:55
door Henk_H
Wil je echt het uiterste eruit halen met standaard cilinder?
Bromzuiger.
Puch HD kop.
Powerfilter.
15/15 carburateur.
15mm spruitstuk.
vtw 26 (of met aanpassingen 28) en atw 22.
Een homoet 4p of dmp reverse.
Ontsteking op brom of net iets verder.
Alles wat ik net heb gezegt dus? :')

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 12:58
door Pascal
Nee, want jij sprak niet over tandwielen e.d.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:00
door roelk
ja ik heb wel is een technigas gehad maar dat is tog hoogtoerig ?
want die zijn best wel bagger..
de uitlaat en prestaaties zijn egt supper maar hij breekt steeds af en ik was het beu al dat lassen elke week dus toen heb ik hem lekker in een doos gestopt:P
maar zn 16mm carburateur scheelt wel wat of niet want dde 15mm maakte helemaal geen verschil

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:04
door Pascal
Een 16mm past niet goed op je spruitstuk. En een technigas is nog niet eens zo snel als een homoet 4p of dmp reverse.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:06
door roelk
ja maar als ik een 16mm carburateur neem dan neem ik natuurlijk ook een 16mm spruitstuk..
past dat dan wel ?
oke een homoet die zijn tog wel lekker stevig en breken niet zomaar ineens af ofzo
want ik denk dat zn technigas gewoon simpelweg te zwaar is voor zn ophanging..

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:07
door Henk_H
Nee, want jij sprak niet over tandwielen e.d.
Neem aan dat een vastgeroeste forummer toch wel weet wat afstellen in houd?
Juist, ook je tandwielen dus.

Niet alleen een sproeiertje en klaar.

Roelk,

De 16mm zal, net als de 15mm, weinig verbetering geven.
Je zal iets harder optrekken, en misschien 2-3 km harder rijden op top.

Maarja, als je alle kleine dingetjes aanpast, dan zul je uiteindelijk veel sneller gaan natuurlijk.
Of het goedkoop is, nee, of het slim is nee.

Gewoon een 70cc monteren, en anders mag je niet zeuren dat je niet hard gaat.
Met een 50cc ga je nou eenmaal niet hard, al helemaal niet op een Tomosje.

Carburateurs komen pas tot hun recht bij cillinders met grotere inhoud, een 70cc dus.
Als jij op een 70cc blokje, van een 14/12 naar een 15mm carb gaat, dan merk je duidelijk verschil.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:11
door Pascal
Jij bent de eerste die ik hoor over tandwielen afstellen. :')
En van een 14/12 naar een 15/15 hoor je wel degelijk te merken. Maar dan moet je wel je sproeier goed afgesteld hebben. En dat je met een 50cc niet hard gaat klopt niet. Je kan er wel degelijk hard mee gaan. En al helemaal met een airsal 50cc. Met een airsal 50cc is de 70 zeker wel te behalen.