Pagina 1 van 1
Onklaarmaken
Geplaatst: 25 jul 2010 13:58
door Vulkano
Hoi,
Ik heb een tomos funtastic en deze zal ik een jaar moeten missen omdat ik tijdelijk in de VS ga wonen. Nu vraag ik me af wat ik er aan moet doen om ervoor te zorgen dat ik 'm na dat jaar zo weer kan starten. Benzine eruit lijkt me redelijk logisch, maar zijn er nog meer dingen?
- Paul
Re: Onklaarmaken
Geplaatst: 25 jul 2010 14:31
door tamiya
Benzine er juist in laten zitten, anders heb je kans dat je benzinetank van binnen gaat roesten. Carterolie er ook in laten. Verder alles dik in het vet zetten, zodat het niet de kans krijgt te gaan roesten.
Re: Onklaarmaken
Geplaatst: 25 jul 2010 14:58
door PimW
Geen idee of je op mengsmering rjid of een losse oliepomp hebt.
Olie in benzine gaat vergommen en dan kun je na een jaar je brommer uit elkaar halen om alle troep eruit te krijgen. In dat geval misschien gewoon 95 in je tank mikken en zorgen dat de carburateur ook vol zit met olie arme benzine.
Verder droog en het liefst warm stallen. Beste nog als je iemand vind die er regelmatig op wilt rijden.
Re: Onklaarmaken
Geplaatst: 25 jul 2010 15:11
door steeksleutel
Als er iemand regelmatig op gaat rijden, niet vergeten de onloze benzine te vervangen voor mengsmering
Een jaar stil staan is niet zo'n punt hoor. Zorg dat ie droog staat, en als je hem over een jaar weer start verse benzine erin.
Re: Onklaarmaken
Geplaatst: 25 jul 2010 15:34
door Vulkano
Nee ik rij op mengsmering, maar dat betekend dus dat ik er gewone benzine in moet doen? En als ik vervolgens terug kom dat er uit moet laten lopen?
Re: Onklaarmaken
Geplaatst: 25 jul 2010 15:57
door shadowranger
Je kan gewoon de tank vol laten met mengsmering. Zo snel vergomd de olie in de benzine nu ook weer niet. Maar als je tegen die tijd weer wil gaan rijden is het wel raadzaam de brommer even goed heen en weer te schudden om de olie weer wat te verdelen. Mijn Tomos heeft destijds 3 jaar ongebruikt in de schuur gestaan en kon daarna gewoon weer rijden. Hou er idd wel rekening mee dat de prestaties de eerste kilometers wat teruggelopen kunnen zijn door de oude brandstof. Maar dat is na 1 tank weer normaal.
Verder is het idd raadzaam de roestgevoelige delen wat in te smeren met een wax of conserveringsmiddel. Zeker in een koude tochtige schuur. Eventueel kun je wat olie via het bougiegat in de clinder spuiten en dan langzaam kicken om de olie te verdelen over de wand en zuiger. Vergeet daarna niet de bougie weer terug te zetten.