Pagina 1 van 1
van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 17:53
door kobussie
Mijn koppeling en versnellingen zijn beetje gaar. Heb geen zin om dat te repareren.
Heb nog een 1 speed koppelingshuis en koppelingsplaatje liggen.
Heb in het verleden 70cc met 1 speed gehad, was geweldig maar de druk werd te hoog en de olie bouten vlogen er op een gegeven moment uit. Eerste meters traag maar daarna als een speer.
Maar wil met deze op een std tomosje doen, kwestie van huis overzetten, hoef niks aan te passen
Maar voor dat ik het doe wat zijn eigenlijk de voordelen en wat zijn de nadelen als ik hem op een std tomos zet. Denkend aan optrekken etc.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 21:13
door Ricker
Nou, het optrekken dus.
Verder zijn er alleen maar voordelen. Geen kut vraagtekenveertje, of extra versleten segmenten, geen ratel meer.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 21:32
door Koeieneus
Ik denk niet dat je zit zomaar gaat lukken.
Daarvoor moet je je blok splitten want daarin zit een soort van tandwiel.
Bij een 1 speed is deze kleiner dan een 2 speed (of andersom).
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 21:35
door tomostefan
Het zal echt niet goed zijn, anders had iedereen het al gehad.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 21:40
door Ricker
Het zal echt niet goed zijn, anders had iedereen het al gehad.
Je kan van een 1 speed blok een 2 speed blok maken, dus ook andersom.
30 jaar geleden waren ze allemaal 1 speed.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 22:16
door beenham0
Het zal echt niet goed zijn, anders had iedereen het al gehad.
Je kan van een 1 speed blok een 2 speed blok maken, dus ook andersom.
30 jaar geleden waren ze allemaal 1 speed.
Misschien omdat 2 speed beter is als 1 speed, hebben ze 1 speed veranderd in 2 speed?
Denk ik.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 22:22
door Pascal
Als tomos nog 1 speed was, ree iedereen op puch.
Dit omdat daar meer onderdelen van zijn.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 22:31
door tomostefan
Ik denk dat het alleen maar slechter wordt.
Als het beter wordt had het hele forum het al gehad

Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 26 sep 2010 23:28
door kobussie
Ik denk niet dat je zit zomaar gaat lukken.
Daarvoor moet je je blok splitten want daarin zit een soort van tandwiel.
Bij een 1 speed is deze kleiner dan een 2 speed (of andersom).
En waarom is deze dan kleiner of groter?
hmm ik heb het al eerder gedaan, toen had ik alleen dat huis vervangen.
Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat wanneer je kickstart afbreekt ofzo

dat je je brommer niet meer kan aanrennen of aanduwen.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 27 sep 2010 01:22
door shadowranger
Nou, het optrekken dus.
Verder zijn er alleen maar voordelen. Geen kut vraagtekenveertje, of extra versleten segmenten, geen ratel meer.
1-speed heeft ook een vraagtekenveertje, koppelingsegmenten slijten alleen als je met te weinig olie rondrijdt, en de ratel zit altijd in de 1e versnellingskoppeling.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 27 sep 2010 02:10
door Ricker
Oke, mijn fout. Maar geef toe dat er met 2 speed meer problemen zijn dan 1 speed.
Het optrekken zal slechter gaan idd, dat gaat nu als slecht in zn 2 bij lage snelheid.
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 27 sep 2010 08:50
door Koeieneus
Ik denk niet dat je zit zomaar gaat lukken.
Daarvoor moet je je blok splitten want daarin zit een soort van tandwiel.
Bij een 1 speed is deze kleiner dan een 2 speed (of andersom).
En waarom is deze dan kleiner of groter?
hmm ik heb het al eerder gedaan, toen had ik alleen dat huis vervangen.
Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat wanneer je kickstart afbreekt ofzo

dat je je brommer niet meer kan aanrennen of aanduwen.
Kijk hier anders even:
viewtopic.php?f=52&t=13071&start=0&hili ... ar+2+speed
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 27 sep 2010 12:53
door kobussie
Ik denk niet dat je zit zomaar gaat lukken.
Daarvoor moet je je blok splitten want daarin zit een soort van tandwiel.
Bij een 1 speed is deze kleiner dan een 2 speed (of andersom).
En waarom is deze dan kleiner of groter?
hmm ik heb het al eerder gedaan, toen had ik alleen dat huis vervangen.
Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat wanneer je kickstart afbreekt ofzo

dat je je brommer niet meer kan aanrennen of aanduwen.
Kijk hier anders even:
viewtopic.php?f=52&t=13071&start=0&hili ... ar+2+speed
Ok, ik zie je wat je bedoeld, maar ik heb eerder een 1 speed koppeling erop gezet, en daarbij de vertanding van de 2 speed laten zitten, dat werkt gewoon goed
Re: van 2 speed naar 1 speed
Geplaatst: 01 okt 2010 22:32
door ricardo016
dat gaat toch nooit goed rijden ?
de hele tandwiel verhouding is anders.
en je moet idd je hele blok uit elkaar halen want zoals idd al is gezegt zit er midden in het blok een tandwiel wat groter en kleiner is.
de kickstart as is wel het zelfde, en 2 speed trekt in het begin sneller weg dan 1 speed maar toerenverloop van 1 speed is beter omdat je niet die dip hebt tussen de 1e en 2e versnelling van een 2 speed.
maar 1 speed is de moeite niet waard om het te monteren zou lkkr 2 speefd houden
