Pagina 1 van 1

Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 08 okt 2010 00:02
door piep4
Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Thom en ben 17 jaar.
Ik knap vaak hier en daar brommers/scooters op.
Maar dit keer ben ik bezig met een Tomos snor uit 2005 met een A5 blok.
En voor zover ik kan geloven staat er 10xxx km op de teller

Het probleem:
Als ik hem start hoor je na 5 seconden meteen een ratelend geluid en loopt de motor vast.
Dan is er ook geen beweging meer te krijgen in de kickstart. Pas na een paar uur wel weer.
En dan gaat ook gewoon de zuiger op en neer.
Ik dacht eerst een warmloper. Maar dat leek me stug van 5 seconden lopen.
Nu heb ik de cilinder eraf en er zitten geen beschadigingen op zowel de cilinder als zuiger.
De vorige eigenaar had gezegt dat er geen mengsmering in was gedaan. Maar ik weet niet of ik dit
kan geloven. Maar heb voor zekerheid nog de tank leeg laten lopen en mengsmering erin gedaan.

Dus nu me vraag waar kan het aan liggen?

Gr, Thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 08 okt 2010 11:47
door R4G3
Kijk is eens onder de carterkappen gewoon even uit elkaar halen zou ik doen.
Misschien zijn er mensen met betere oplossingen.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 08 okt 2010 12:57
door shadowranger
Klinkt alsof alle lagers gaar zijn wegens gebrek aan smering. Of zoals bekend, een klapperende koppeling van de 1e versnelling. Iig een teken om de motor eens helemaal open te trekken en te onderzoeken welke onderdelen slecht zijn.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 15:55
door piep4
Hallo,

Ik heb net de carterkap opengehaald en zag dat de lager die op de koppeling ligt, helemaal in gruis lag?
Kan die het probleem zijn of is er meer aan de hand?
pijltje geeft aan waar de lager hoorde te zitten.
Ik zit ook overal te kijken waar ik zo'n koppelings lager kan krijgen maar kan hem ook niet vinden op internet?
IMG_3963.JPG
IMG_39642.JPG
IMG_39652.JPG
thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:23
door shadowranger
viewtopic.php?f=30&t=9372. Volgens deze tekening gaat het dus om lager nummer 22. deze heeft nummer 608 als codering op de buitenring staan van het lager zelf. Deze kun je intikken in Google. Daar staan genoeg links naar on-line shops om zelf te kiezen waar je hem besteld.

Suc6

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:33
door piep4
Bedankt shadowranger, ik heb nog een blokje liggen alleen is dat een a35 misschien dat die er ook op past. Maar weet jij toevallig of hier het probleem is opgelost als ik die vervang?

Mvg
Thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:37
door shadowranger
In principe past een koppelingsdeksel van een A35 ook op een A5 blok. Haal je nog wel de binnenring van het kapotte lager van de as bij je koppeling af (op de foto nog zichtbaar)?

Nieuwe 608 lager kost meen ik ergens tussen 15 en 20 euro.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:41
door piep4
Hallo,

Ja zal ik doen, maar kan dat de oorzaak zijn? Omdat ik kon op dat moment niet kicken en daarna soms wel.
Omdat ik heb krukaslagers besteld en anders cancel ik die en ruil ik die om voor de 608 lager.

Thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:44
door shadowranger
Ergens zal eea oorzaak hebben. Maar waarom vervang je niet gewoon ook de krukaslagers mee? Weet je iig zeker dat dit niet meer kapot loopt. Check anders ook even het lager achter de tussenas (in het midden van het carter) op speling. Deze wil ook nog wel eens kapot lopen.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:46
door piep4
Ja ga ik ook doen, ik zal die lager zowiezo mee bestellen als dat nog kan!
Maarja dit is eerste keer dat ik krukaslagers zelf ga doen. Dus moet gaan proberen, gelukkig ben ik en pa heel handig.
Tips zijn welkom.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:48
door shadowranger
Lager in het midden van het carter is niet zonder lagertrekker te vervangen. Eventueel kun je een lokale bromboer vragen dit voor je te doen als je alleen met die carterhelft komt. Maar meestal tegen aankoop van het betreffende lager.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 18:55
door piep4
Oke, en je zei net lager 608 maar er staat toch 6006? Omdat bij deze winkels heb je ze beide.
http://www.ks-parts.nl/webshop/index.ph ... view=write

http://www.ks-parts.nl/webshop/index.ph ... view=write

Mvg
Thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 19:00
door shadowranger
608 is die bij de koppeling in het carterdeksel. Die van de tussenas in het carterdeksel is 6000, die in het middencarter 6201. Resp. lager nummer 16 en 3 op de tekening

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 20:34
door piep4
Oke heel erg bedankt!

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 20:38
door piep4
Shadowranger weet je nog iets te vervangen wat handig is als ik toch het blok open heb liggen?

Thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 10 okt 2010 21:39
door shadowranger
Vraagtekenveertje (als deze kapot is) en krukaskeerringen (als je die nog niet had gedaan). Verder als er geen vreemde afwijkingen zijn aan de koppelingsegmenten hoeft er niets anders vervangen te worden.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 11 okt 2010 22:12
door piep4
Heel klein offtopic vraagje,sorry hiervoor maar vind het zonde een nieuwe topic te maken voor 1 klein vraagje.

Is het mogelijk om een electrische 4 spoel onsteking(electrischeonsteking), op een oude type a35 blok te zetten(Contactpuntenonsteking)? Aangezien de bevestigingspunten anders zijn.

Thom

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 11 okt 2010 22:52
door shadowranger
Hebben we een kleine vragen topic voor. Maar goed, op je vraag is het antwoord: Misschien mogelijk als er wat overeenkomstige bevestigingspunten zijn. Let er wel op dat je met de 4-spoels ontsteking ook een andere CDI (soort bobine) moet monteren.

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 12 okt 2010 15:02
door piep4
Oke ik denk het niet dan. Omdat in het a5 blokje met de 4 spoelen zit ook 2 standen die je kan kiezen, Die standen staan niet in het oudere blokje.
bedankt in iedergeval

Re: Tomos Motor Probleem

Geplaatst: 12 okt 2010 15:04
door shadowranger
O, bedoel je dat. Ja als je geen strepen in je carter hebt staan wordt het idd moeilijk afstellen.