Pagina 1 van 1

A35 problemen

Geplaatst: 02 nov 2010 21:47
door mcdesign
Welke model tomos heb je? A35
uit welk jaar komt de tomos ? 1999
Is het een snor of een brommer? brommer
wanneer ontstond het probleem? Opeens, vanavond

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Biturbo uitlaat (wel al 2 maanden terug), gekeken welke sproeier ik had

Wat is het probleem?

Ik heb al de hele maand zonder problemen rondgereden, met een top van rond de 58.
Vanavond tijdens het rijden ontstond het probleem, hij rijd nog maar 30 en maakt een diep brommend geluid.

Thuis voelde ik dat de cilinder gloeiend heet was, veel warmer dan normaal. Bougie d'r uit gehaald (was ook echt gloeiend heet).
Normaalgesproken was de rand van m'n bougie zwart van de olie, nu was het glimmend metaal. En de koffiebruine laag was verdwenen naar een soort van grijs.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Re: A35 problemen

Geplaatst: 02 nov 2010 21:55
door tomostefan
Pakking lek gegaan?

Re: A35 problemen

Geplaatst: 02 nov 2010 22:04
door mcdesign
Pakking lek gegaan?
Heb je misschien een specifiek idee, of kan het elke pakking wezen?

Re: A35 problemen

Geplaatst: 02 nov 2010 22:10
door tomostefan
Koppaking, die gaat het makkelijkst lek.
Start je brommer eens, laat hem stationair lopen, neem een deo bus, en spuit bij de spruitstuk (daar waar je pakking zit)
Luister of het toerental verandert of dat hij uitvalt.
Zoniet, ga door naar de volgende pakking, herhaal dit net zolang tot je toerental verandert, deze pakking is dan hoogst waarschijnlijk lek.

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 10:16
door mcdesign
Ok, bedankt voor je reactie. Ik zal vanmiddag je methode eens uitproberen.

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 17:03
door 2pac
Lijkt wel op een warmloper
Ik zou hem maar goed gaan onderzoeken

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 18:38
door mcdesign
Lijkt wel op een warmloper
Ik zou hem maar goed gaan onderzoeken
2pac, zou je me misschien kunnen uitleggen wat dat precies inhoud?

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 18:48
door Timo
Koppaking, die gaat het makkelijkst lek.
Start je brommer eens, laat hem stationair lopen, neem een deo bus, en spuit bij de spruitstuk (daar waar je pakking zit)
Luister of het toerental verandert of dat hij uitvalt.
Zoniet, ga door naar de volgende pakking, herhaal dit net zolang tot je toerental verandert, deze pakking is dan hoogst waarschijnlijk lek.
Een koppakking zit tussen je cilinder en je cilinderkop, niet tussen je spruitstuk en je cilinder.
Dat is een membraanpakking. (of hoe je het ook wil noemen)

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 19:28
door Wilbert
ik zou toch ff cheken of je heb genoeg olie hebt gegeven want als alles ineens schoon is krijgt hij gen olie en word je zuiger heet en verbrand je je zuigerringen je hebt dan weinig compressie en dan geen vermogen meer als hij heel makkelijk start
weinig tegendruik dan zou ik die even vervangen en goed 2t olie in je benzine doen eerst even je cilinder en ringen insmeren met 2t olie voor je het er weer op zet anders gaat het krassen in je cilinder

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 19:31
door mcdesign
ik zou toch ff cheken of je heb genoeg olie hebt gegeven want als alles ineens schoon is krijgt hij gen olie en word je zuiger heet en verbrand je je zuigerringen je hebt dan weinig compressie en dan geen vermogen meer als hij heel makkelijk start
weinig tegendruik dan zou ik die even vervangen en goed 2t olie in je benzine doen eerst even je cilinder en ringen insmeren met 2t olie voor je het er weer op zet anders gaat het krassen in je cilinder
Dat is het aparte, ik heb gewoon standaard mengsmering van de total gebruikt. Werkte altijd.
Ik heb nog wel flink wat tegendruk tijdens het kicken.

Ik heb de deo-test gedaan, en hij ging inderdaad meer toeren maken en het stonk als de ziekte. Morgen maar even de cilinderkop eraf halen om te kijken wat er aan de hand is.

Ik heb na het monteren van de biturbo nooit een sproeier vervangen. Kan het zijn dat dit probleem zich opeens manifesteert?

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 20:23
door tomostefan
Koppaking, die gaat het makkelijkst lek.
Start je brommer eens, laat hem stationair lopen, neem een deo bus, en spuit bij de spruitstuk (daar waar je pakking zit)
Luister of het toerental verandert of dat hij uitvalt.
Zoniet, ga door naar de volgende pakking, herhaal dit net zolang tot je toerental verandert, deze pakking is dan hoogst waarschijnlijk lek.
Een koppakking zit tussen je cilinder en je cilinderkop, niet tussen je spruitstuk en je cilinder.
Dat is een membraanpakking. (of hoe je het ook wil noemen)
Ja, hehe, dat begrijp ik ook wel, maar bij het spruitstuk begin ik altijd, dan voet, dan kop.

Re: A35 problemen

Geplaatst: 03 nov 2010 21:46
door Timo
Een veranderend toerental betekend sowieso ergens een lekke pakking.
Wanneer kreeg je een ander toerental? (oftwel, waar spoot je de deo toen dat gebeurde?)

En eens afstellen kan opzich ook geen kwaad. Dit moet je wel pas doen als je valse lucht weg is, anders ga je nog met een verkeerde afstelling rond rijden.

Re: A35 problemen

Geplaatst: 05 nov 2010 17:04
door mcdesign
Ik heb het probleem opgelost.

Eerst had ik de cilinderkop eraf gehaald, maar er was niks bijzonders te zien. De pakking was nog heel.

De sproeier was helemaal verstopt, en na het schoonmaken deed hij het weer goed.
Gelijk maar even sproeier 55 er in gedaan, valt er behalve de ontsteking nog wat af te stellen?