Pagina 1 van 1

14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 20:37
door willempie81
Hallo mensen ik zou mij eerst even netjes voorstellen

Ik ben wiljan 29 jaar uit zutphen ik heb onlangs een tomos gekocht om mee naar het werk te gaan toen ik de tomos kocht vertelde de eigenaar mij dat de cabarateur kapot was dat was ook duidelijk want er zat geen gasschuif meer in.

nu heb ik een andere cabarateur gehaald maar ze hebben mij een 14/12 meegegeven en er zat 14/9 onder het is een snor

maar nu heb ik 1 probleem het is 1x trappen en hij start maar zo gauw ik de rem inknijp of hem van de standaard doe om weg te rijden slaat hij af!

ik heb al zitten zoeken op het Forum maar kan nog geen antwoord op mijn vraag vinden de bougie is goed en er zit sproeier maat 46 in dit is meegeleverd vanaf de winkel en zat ook in de 14/9 heb nu dus twee 46 sproeiers!

wie kan mij een stapje verder helpen zodat ik lekker kan gaan rijden!

alvast bedankt!!

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 20:47
door 2pac
Sproeier 50 of 52 proberen zit er standaard in vanuit de fabriek

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 20:50
door Ping
ik weet niet of je sneller wilt rijden ,
of hem juist standaard wilt houden ,
maar een 14/12 kan je er wel opzetten , maar dan niet met een 46 sproeier ( lijkt mij )

bij mij zat er reeds een 50 in toen hij standaard was met een 14/9

de mengverhouding haal je dus gauw uit zijn verband ,
netals koffie drinken, de verhouding van koffie op water en evt suiker , melk moet wel kloppen ,
anders is het niet te gorchelen.

wat je kan doen is de gasschuif van de 14/12 in de 14/9 overzetten ,
oftewel de 14/9 compleet maken met de onderdelen van de 14/12 .
Het verschil zit hem alleen in de behuizing , niet in de losse onderdelen.

Je kan ook even kijken hoe de stationairschroef ingedraaid is ten opzichte van de 14/ 9

als de gasschuif erin zit en je kijkt vanaf de luchtfilterzijde door de carb heen,
dan zie je wat het schroefje doet , hij zet het schuifje op een kiertje.

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 22:15
door brombertje
14/12 carb heeft idd iets grotere sproeier nodig. Ongeveer maatje 50/52. Standaard zit er in een snor maatje 49, en in brom maatje 52. En als je niet wilt veranderen tegenover je oude setup, kan je idd alleen de gasschuif overzetten. Dan kan je je oude weer gebruiken.

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 22:49
door willempie81
ik was niet van plan hem op te voeren maar heb hem nu toch al in huis er zit ook geen originele s bocht uitlaat onder maar volgens mij een brom
moet ik nu ook het spruitstuk aan gaan passen? of hoeft dat niet persee?

dus sproeier 52 zou het beste zijn?

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 23:12
door brombertje
Spruitstuk aanpassen is wel beter, hoeft niet per sé. Het buisje kan er vrij makkelijk uit. Hier op het forum zijn wel topics met tips daarover. En sproeier aanpassen is altijd testen, maar ik denk dat het idd het beste is om maar met 52 te beginnen.

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 04 apr 2011 23:50
door martijnn
Spruitstuk hoef je niet aan te passen. als het goed is is je spruitstuk al 12mm en met busje eruit is die als ik het goed heb 15.

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 05 apr 2011 00:32
door brombertje
Spruitstuk hoef je niet aan te passen. als het goed is is je spruitstuk al 12mm en met busje eruit is die als ik het goed heb 15.
Fout. Hij is nu 9mm bij de aansluiting bij de carburateur. Als je het busje eruit haalt wordt het bij de carburateur bijna 15 mm, maar bij de bocht/hoek wordt het weer 12mm. Zo is een standaard spruitstuk. Behalve bij Tomos A3 types zoals Luxe/Quadro met gescheiden smeersysteem. Die hebben een 15mm spruit met olie aansluiting.

Re: 14/9 naar 14/12

Geplaatst: 05 apr 2011 01:49
door Ping
Trouwens :

Welkom op het forum Wiljan :oops: :lol: :roll: :mrgreen: