Pagina 1 van 2

Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 12 apr 2011 21:27
door lukieluke
Ik heb laatst een dmp aluminium cilinder gemonteerd en hij ging meteen een stuk slomer.
Ik dacht, zal wel liggen aan de cilinder. Maar ik vond het toch niet kloppen.
Dus ik vandaag me kop er weer eens afgehaald om in de cilinder te kunnen kijken. Ik zag meteen dat dus de zuiger niet helemaal bovenin komt. Ook is er een bruine kring te zien aan de bovenkant in de cilinder. Deze is ongeveer 4mm breed.
Mijn voetpakking is gewoon een dunne voetpakking en kan naar mijn idee niet nog dunner. Iemand anders een verklaring?
Op me carter zitten ook niet nog ouwe pakking/pakkingsresten oid.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 12 apr 2011 21:39
door Jan de Lasser
kijk voor de grap eens naar de afstand: bovenste zuigerveer bovenkant zuiger....hoeveel millimeter is dat?

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 01:37
door lukieluke
Ik ga er binnenkort eens naar kijken. Maar waarom als ik vragen mag? Wat zou je uit een bepaalde waarde willen concluderen?

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 08:00
door MichielWolthaus
Je zuigerveren schuren al het ware langs je cilinderwand heen, op het hoogste punt van de cilinderwand komt de bovenste zuigerveer niet meer, dus kan er daar een zwarte aanslag zitten.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 13:07
door lukieluke
Oh op die manier. Ik had nog even gekeken. Als mijn zuiger op zijn hoogste punt staat, dan zie ik dat er nog 1mm ruimte over is. Kan dat kwaad?

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 14:37
door Jan de Lasser
nee, het zou anders zijn als je zuiger 1 mm ruimte te kort kwam :lol:

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 16:31
door lukieluke
Haha oeps :P Ik bedoel dat de zuiger nog 1mm hoger kan en dan pas zou die op het normale punt komen. Is dat erg?
Ik ga binnenkort even proberen een foto te maken.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 16:34
door MichielWolthaus
Is niet erg, maar voor de prestaties moet de je zuiger zo ver mogelijk bovenin komen.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 20:56
door lukieluke
Ja daarom. En na het vervangen van mijn orginele cilinder voor deze dtm is mijn brommer zo slooom :P

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 21:03
door 2pac
Is juist goed anders botst hij tegen je koppakking aan

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 22:11
door brombertje
Is juist goed anders botst hij tegen je koppakking aan
Een zuiger komt nooit tegen de koppakking aan, anders heb je verkeerde maat pakking.
En DMP hoort in de kliko. :x

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 13 apr 2011 23:03
door lukieluke
Haha, ben ik ook achter k.t dingen zeg.
Maar kan het uitmaken dat als die koud is veel sneller rijdt en warm sloom doordat ik een hittegraad 5 bougie heb? Dus dat ik of 3,4,6,7 nodig hebt dat die dan beter doet?

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 14 apr 2011 07:08
door brombertje
Hittegraad bougie bij brom setup kan je veranderen naar hittegraad 6, maar zou eigenlijk amper invloed moeten hebben met een 5.
Ik denk eerder dat het aan de dmp ligt. :?
Met een koude motor trek je altijd heel iets beter, maar warm zou ie soepeler moeten rijden.

Als ik naar topics zoek met DMP, zie ik alleen maar narigheid ;(

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 14 apr 2011 20:02
door Joren
Hehe me ban is afgelopen.

Anyways, ik heb antwoord voor je.
Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Zuiger komt niet bovenin de cilinder en dat kan je duidelijk zien aan een bruin randje.
DIT HEEFT NIKS MET DE ZUIGERVEREN TE MAKEN BOYS.

Het ligt namelijk aan de lengte van je drijfstang/krukas. Ik heb mijn cilinder even op een andere blokje gelegd en daar kwam de zuiger netjes bovenin.

Wil je dus alle prestaties uit je blok halen dan moet je of even een nieuwe krukas/drijfstang halen of een ander blok.
Maar ik heb t idee dat het niet zoveel kwaad kan. Met een HD kop compenseer je die verloren ruimte wel weer.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 15 apr 2011 12:27
door lukieluke
Hehe, ben ik toch niet de enige met dit probleem :) Dan maar zo doorrijden, na een tijd gaat je geld hard :P
Binnenkort een grote carburateur proberen en ontgrenst spruitstuk.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 15 apr 2011 13:06
door brombertje
Drijfstang/krukas is bij elke tomos van 2003 en later hetzelfde!! Alleen het carter zou minimaal kunnen verschillen in hoogte. (minimaal productieverschil)
Hoeveel en welke voetpakking(en) heb je gebruikt? Duw je zuiger eens onderin in de cilinder, en kijk hoe je spoel/uitlaatpoort open staat. Als deze volledig open staan, met een beetje ruimte eronder, kan je een dunnere voetpakking gebruiken, of de voet een klein beetje laten afdraaien. Het op maat zetten van de cilinder is best klotewerk.
Er zijn 2 dingen die je moet bekijken, de onderste en bovenste stand van de zuiger in de cilinder. Onderin moet je de voet(pakking) zo aanpassen zodat de laagste rand van de zuiger samen ligt met de onderste rand van de spoelpoorten/uitlaatpoort. (de laagste poort nemen). Als je zonder voetpakking nog steeds ruimte overhebt tussen de onderste poort en de zuigerwand, is het een kl*te cilinder en de enige manier om dat goed te krijgen is de cilindervoet af (laten) draaien. Dan meet je op hoeveel de zuigerrand en de cilinderbovenkant verschillen. Als dit 0,6 mm of kleiner is, is dat goed. Dan kan je de kop zover afvlakken/verhogen zodat je een totale squish (ruimte van de zuigerrand tot de rand van de kop) overhoudt van 0,65/0,7 mm. Heb je na het aanpassen van de voet meer dan 0,7 mm over, dan kan je cilinder aan de bovenkant vlakken/af laten draaien, of gewoon leven met een grotere squish.
Als je de cilinder op je carter zet, zonder voetpakking, en heb je op de laagste stand van de zuiger ruimte tussen de zuigerrand en de onderkant van de laagste poort, en bovenin de cilinder met de zuiger bovenin meer dan 0,7 mm ruimte, dan verkoop je dat ding gewoon weer, want dan is het gewoon heel veel werk om m goed passend te maken. (zoals ik hierboven heb uitgelegd, moet dan de voet en de bovenkant van de cilinder aangepast worden.)

De beste tip die ik heb, DMP verkopen aan iemand die er geen verstand van heeft en een goede airsal kopen. :P

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 15 apr 2011 13:30
door lukieluke
Ik waardeer het dat je zoveel tekst heb willen schrijven (of het is crtl+c en crtl+v werk:P) maar ik ben er achter gekomen dat ik nooit meer een dmp cilinder koop voor een tomos! Als ik weer wat geld heb, een airsal of 2ehands originele cilinder kopen.
Heel misschien binnenkort bij iemand die ik ken cilinder tunen, want de afwerking is ook echt super slecht van die dmp cilinders. Hopelijk loopt die dan wat beter. Volgens mij is mijn tomos is sowieso van voor 2003, alleen ik heb ander blok eronder zitten. Dit is door één van de vorige eigenaren gedaan. Dus ik weet niet hoe oud dat blok van mij is.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 15 apr 2011 13:32
door brombertje
Kijk even rechts onder je cilinder op je carter, als daar A52 staat heb je een blok van na 2003. ;)
Deze hebben grote spoelpoorten in het carter, en hebben ook in principe een grote voetpakking nodig. Als je een andere cilinder koopt, kijk dan met het op het carter leggen van de voetpakking, of je geen valse lucht pakt bij de bovenkanten van de spoelpoorten. (Ik gebruik zelf overal vloeibare pakking)

En idd, DMP is gewoon slecht qua afwerking en prestatie, ze zijn niet voor iets zo goedkoop.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 16 apr 2011 17:56
door lukieluke
Er staat op me carter A52.
Ik moet dan eens kijken hoe die voetpakking aansluit op me carter.
Hij trekt nergens valse lucht, ik heb na het monteren deo gespoten bij me voetpakking, cilinderkop, uitlaat, spruitstuk, carburateur. Nergens merkte ik dat die uitviel of dat hij hoger in toeren ging. Dus mag ik aannemen dat er geen valse lucht wordt aangezogen.

Re: Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

Geplaatst: 17 apr 2011 23:51
door brombertje
De originele kleine Tomos voetpakkingen passen namelijk net niet. Het kan zijn dat die van DMP/Airsal wel goed afdichten. Als je geen valse lucht hebt is het iig daar goed. :P